Online nákupy jsou v Česku samozřejmostí, velká část zákazníků (69 %) využívá jako platformu chytrý telefon a aplikaci daného e-shopu nebo marketu. Zdaleka se neomezujeme pouze na tuzemské nebo evropské obchody. Podle průzkumu softwarové společnosti ESET vyzkoušela zhruba třetina Čechů nákupy na čínském internetovém tržišti Temu. To je hodnoceno jako potenciálně nebezpečné, zejména z důvodů možného zneužití osobních a platebních údajů zákazníka.
Stále častěji také nakupujeme na bazarových platformách, na kterých se však můžeme setkat s propracovanými podvody. Ačkoli již věnujeme větší pozornost bezpečným platbám kartami na internetu, obecně se v přístupu k zabezpečení našich zařízení, hesel a v posuzování bezpečnosti e-shopů meziročně příliš nelepšíme.
Oproti loňskému roku se zvýšil počet českých zákazníků, kteří častěji nakupují zboží z Asie (z 25 % v roce 2023 na 32 % v roce 2024) nebo z EU (z 27 % v roce 2023 na 35 % v roce 2024). Kromě klasických obchodů vzrostla také obliba bazarových platforem. Zatímco v roce 2023 uvádělo 39 % dotázaných, že na online bazarech nakupuje, letos využívání těchto nákupních platforem deklarovala téměř polovina dotázaných (45 %).
Nejoblíbenějším způsobem platby za nákup je u českých zákazníků stále platba kartou – uvádějí to tři čtvrtiny dotázaných (72 %). Oproti minulým letům se ale těší větší oblibě možnost platby prostřednictvím Google Pay či Apple Pay (45 % v roce 2024 ve srovnání s 29 % v roce 2023). Častější je v Praze a Středních Čechách. Využívají ji také především mladší a vzdělanější uživatelé. Oproti loňskému roku také klesla obliba platby na dobírku nebo převodem na účet.
Neprůhledné nakládání s osobními údaji
Zkušenost s nákupem na Temu má podle průzkumu zhruba třetina dotázaných (32 %), z nichž 7 % uvedlo, že zde nakupuje často. Je nicméně také zajímavé, že čtvrtina dotázaných uváděla, že jim nakupování na Temu nepřijde bezpečné (23 %), nebo že tam nenakupují kvůli tomu, že jim zboží nepřijde kvalitní (24 %).
„V případě nákupní aplikace Temu vždy uživatele upozorňujeme, aby zvážili její používání. Mnoho lidí je přesvědčeno, že jejich data přece nikoho nebudou zajímat. Bohužel tomu tak není. Data každého z nás mohou dále sloužit například k vytváření agresivní cílené reklamy nebo ke zneužití identity, a to nejen v případě využívání konkrétně této nákupní aplikace,“ upozorňuje Jakub Souček ze společnosti ESET.
Existuje podezření, že Temu může údaje o uživateli a o zařízení sdílet se třetími stranami, např. se svými přidruženými společnostmi, a pokud tyto přidružené společnosti sídlí v Číně, bude nakládání s daty uživatelů podléhat tamější legislativě. Nikdo přesně neví, jak jsou data u těchto společností dále zpracovávaná, a zda s nimi je nakládáno v souladu s evropskými principy a standardy zpracování dat. Proto také před Temu opakovaně varují evropské úřady nebo i náš Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost.
Temu se hájí, že by žádná data svých zákazníků třetí straně neposkytlo: „Společnost Temu nikdy neposkytla údaje o uživatelích čínské vládě a ani by tak neučinila, kdyby byla požádána,“ stojí v tiskovém vyjádření čínského marketu. Nezávadnost své aplikace potom společnost dokládá získáním certifikátu zabezpečení MASVS (Mobile Application Security Verification Standard), který vydává organizace OWASP (Open Web Application Security Project) a uznává jej například i americký Národní institut pro standardy a technologie nebo německý Federální úřad pro informační bezpečnost.