Chystáte se koupit nový mobil? Ano? A zkusili jste si položit otázku, zda nový mobil skutečně potřebujete? Nabízí nové telefony tolik novinek, aby se jejich koupě vyplatila?
Mobilní telefon je i dnes pro mnohé drahou záležitostí. Většina uživatelů se před koupí svého nového mobilu rozhoduje dlouho a pečlivě s vědomím, že si nový přístroj v brzké době nedopřeje. Nepatříte-li k této skupince a nový mobil si kupujete každý půlrok, zamyslete se: Skutečně potřebujete nový telefon? Co vám vadí na tom stávajícím? Jste si vědomi, že zejména mobilní telefony ztrácí velmi rychle svou hodnotu? A vůbec – přináší nové telefony tolik vylepšení, aby nám stálo za to je koupit? Nabízí nové přístroje tolik novinek, nebo jen výrobci lákají hezkým designem a minimem inovací?
Pro prostý lid
I když se to pro pravidelné čtenáře Mobilmánie bude zdát nepravděpodobné, drtivá většina všech uživatelů svůj mobilní telefon vytáhne jen tehdy, chce-li poslat textovku, zavolat si či je volán. Nevyužijí technické vymoženosti a jsou spokojení, když je jejich přístroj spolehlivý, dobře se ovládá a vydrží dlouho bez nabíječky. Termíny jako HSCSD, GPRS, Bluetooth a IrDA je nechává chladnými, zatímco my se nad nimi rozplýváme. Výměnné kryty nechtějí a vyzvánění si nezmění jak je rok dlouhý. Abych to zkrátil – mnoho lidí, zejména dospělých, nepotřebuje vůbec nový mobil. A důvodem není jen to, že nové funkce nevyužijí. Všimneme-li si dnešních nových mobilů a porovnáme-li je s modely staršími, zjistíme že: V základních věcech jako výdrž baterie či pohodlnost klávesnice se novinky klidně vyrovnají mobilním telefonům staršího data, ba někdy je tomu i naopak. Příklad – Nokia 5110 se svou výdrží baterie stále drží v popředí, i když jde o několik let starý telefon. Klávesnice Ericssonu T65 nedosahuje kvalit ani starého Alcatelu OT DB! Příkladů je samozřejmě mnohem víc.
Uvažující člověk si jistě pomyslí: „Mobilní telefony se vyrábí už deset let. To se ti výrobci za tu dobu nepoučili?“ Výrobci se asi nepoučili. Dopouštějí se stále stejných chyb. Někteří neumí udělat pořádnou klávesnici (třeba nový Siemens C45), další neví, že podsvítit se musí celá klávesnice, jinak na ni není vidět…že Nokie 5510?! A mohli bychom pokračovat dál, od displejů přes stále se objevující antény až po nevyrovnanost vybavení či špatné provedení některých funkcí. Opět uvedeme příklad – Špičkový Ericsson T39 nepodporuje českou T9, většina mobilů pro mladé nemá paměť na textovky, objevují se chyby v šasi – například vystouplý, tudíž lehce poškrábatelný displej atd. Zkrátka – výrobci se zas a znovu dopouští takových banálních chyb.
Nejen mne, sledujíc poslední novinky mobilního světa, napadá: Nehrají na nás ti výrobci nějakou habaďuru? Nové malé mobily se snaží okouzlit naše srdce hezkým a originálním designem, zatímco rozum říká „vždyť ten mobil nic neumí a stojí víc než ne tak hezký a společností oblíbený, ale za to vybavenější mobil!“ Pak už jen záleží na tom, zda poslechneme srdce či rozum. A mně připadá, že výrobci spoléhají na variantu první. Proč? Na tuto otázku jsme si odpověděli v tomto článku.
Proč chci nový mobil?
Trocha praxe ze života: Po novém mobilu jsem se začal poohlížet v podstatě ve stejný den, kdy mi přišel Alcatel OT 303. Je to již téměř rok a zatím jsem ideálního nástupce nenašel. Proč? Mnoho telefonů bylo téměř dokonalých, u každého se však objevila nějaká, sice malá, ale podstatná chybička. A když jsem byl konečně rozhodnut (a nebylo to jednou), přišlo mi na mysl spousta otázek: Skutečně potřebuji nový mobil? Co mi vadí na tom stávajícím? A není lepší způsob, jak utratit peníze? Došel jsem k překvapivému závěru. Na mém telefonu mi vadí jen dvě věci: absence organizéru a to, že můj mobil není tak hezký. Toužil jsem (a netvrdím, že netoužím) po přístroji representativnějším, více obdivovaném a atraktivnějším ve společnosti. Zkuste si před koupí položit stejnou otázku. Dojdete-li ke stejnému závěru jako já, vězte, že peněz za nový telefon budete litovat. Bylo by ode mne slepé, kdybych tvrdil, že každý kupuje nový telefon jen kvůli vzhledu, značce atd. Mnoho uživatelů moderní funkce využije a tudíž je koupě na místě.
Hezký vzhled? Úspěch zaručen!
Poslední vývoj nasvědčuje této strategii. Jak jsem se již zmiňoval v tomto článku, výrobcům dochází nápady pro mobilní telefony GSM. Čeká se na sítě třetí generace, ovšem ta bude rozšířená až za několik let. Toto období se výrobci budou snažit zaplnit nějakými novými modely, aby si udrželi zisky. Proč vůbec mluvím v budoucím čase? Tato situace je zde již dnes. Objevují se první rádoby nové přístroje, které jsou však pouhou „nadstavovanou kaší“ starších modelů. Nepřináší krom designu mnoho nového, prodávají se však za poněkud vyšší ceny. A to je právě ta habaďura, o které jsem mluvil. Pak už jen záleží na nás, zda-li jsme ochotni utratit své, ve většině případů těžce vydělané, peníze za mobily, které nám více funkcí či vylepšení nepřinesou. Ale skončeme optimisticky – tyto, proč to tak nenazvat, „staré mobily v novém kabátku“ alespoň způsobí snížení cen modelů starších. A kdo nepreferuje jen design a spokojí se i s přístrojem starším, může se těšit na nižší ceny.