Čekání na revoluční baterie vyplňuje pozvolná evoluce. Automobilky slibují elektromobily s dojezdem přes 500 km, ale reálný test magazínu  What Car?  ukazuje, že aktuálně prodávaná auta se k této hranici teprve pomalu blíží.

Čekání na revoluční baterie vyplňuje pozvolná evoluce. Automobilky slibují elektromobily s dojezdem přes 500 km, ale reálný test magazínu What Car? ukazuje, že aktuálně prodávaná auta se k této hranici teprve pomalu blíží.

 15. místo: Smart Forfour EQ.  Díky nízko uloženým bateriím se skvěle ovládá a jízdní projev je pocitově lepší než by naznačovalo 80 koní a akcelerace z 0 na 100 km"h za 12,7s. Nicméně dojezd je velmi slabý...

15. místo: Smart Forfour EQ. Díky nízko uloženým bateriím se skvěle ovládá a jízdní projev je pocitově lepší než by naznačovalo 80 koní a akcelerace z 0 na 100 km"h za 12,7s. Nicméně dojezd je velmi slabý...

 14. místo: Smart Fortwo EQ Cabrio.  Ani menší sourozenec na tom není o mnoho lépe. Dojezd 95 km? To je opravdu spíše na větší nákup než na menší výlet...

14. místo: Smart Fortwo EQ Cabrio. Ani menší sourozenec na tom není o mnoho lépe. Dojezd 95 km? To je opravdu spíše na větší nákup než na menší výlet...

 13. místo: Volkswagen e-Up.  Za výrazný příplatek dostanete výrazně menší dojezd než u verze se spalovacím motorem.

13. místo: Volkswagen e-Up. Za výrazný příplatek dostanete výrazně menší dojezd než u verze se spalovacím motorem.

 Dělené 11. místo: Hyundai Ioniq Electric.  Tady si můžete vybrat, zda chcete hybrid, plug-in hybrid, nebo čistou elektriku. Dojezd poskočil na 188 km a máme tady jeden tabulkový primát: nejnižší náklady na jeden ujetý kilometr: 56 haléřů.

Dělené 11. místo: Hyundai Ioniq Electric. Tady si můžete vybrat, zda chcete hybrid, plug-in hybrid, nebo čistou elektriku. Dojezd poskočil na 188 km a máme tady jeden tabulkový primát: nejnižší náklady na jeden ujetý kilometr: 56 haléřů.

 Dělené 11. místo:   Volkswagen e-Golf.  Stejný dojezd jako u Hyundai, ale s větší baterií, takže nabíjení vyjde trochu dráž.  

Dělené 11. místo: Volkswagen e-Golf. Stejný dojezd jako u Hyundai, ale s větší baterií, takže nabíjení vyjde trochu dráž.  

 10. místo: BMW i3 94Ah.  Elektrický Bavorák se jen těsně nedostal na dvě stovky.  Své zákazníky láká hlavně značkou, prémiovým provedením a futuristickým designem. Na trhu už kroutí pátý rok, což je mezi elektromobily celá věčnost.

10. místo: BMW i3 94Ah. Elektrický Bavorák se jen těsně nedostal na dvě stovky.  Své zákazníky láká hlavně značkou, prémiovým provedením a futuristickým designem. Na trhu už kroutí pátý rok, což je mezi elektromobily celá věčnost.

 9. místo: Nissan Leaf.  První generace Leafu byla celosvětově nejprodávanějším elektromobilem, druhá bude chtít navázat. Zatímco výrobce udává dojezd až 270 km, magazín What car? naměřil 206 km. To platí pro verzi se 40 kWh baterií, lze koupit i Leaf E+ se 62kWh baterií (udávaný dojezd až 385 km).

9. místo: Nissan Leaf. První generace Leafu byla celosvětově nejprodávanějším elektromobilem, druhá bude chtít navázat. Zatímco výrobce udává dojezd až 270 km, magazín What car? naměřil 206 km. To platí pro verzi se 40 kWh baterií, lze koupit i Leaf E+ se 62kWh baterií (udávaný dojezd až 385 km).

 8. místo: Renault Zoe Q90.  Tohle byl jeden z prvních komerčně dostupných elektromobilů a ani po letech se neztratí

8. místo: Renault Zoe Q90. Tohle byl jeden z prvních komerčně dostupných elektromobilů a ani po letech se neztratí

 7. místo: Renault Zoe R110.  Novější verze má lepší dojezd, nižší náklady na kilometr a jen o málo vyšší cenovku. Tak má vypadat evoluce.

7. místo: Renault Zoe R110. Novější verze má lepší dojezd, nižší náklady na kilometr a jen o málo vyšší cenovku. Tak má vypadat evoluce.

 6. místo: Hyundai Kona Electric 39kWh.  Dodatek s kapacitou baterie má důvod, protože také Konu v žebříčku máme ve dvou verzích. Ta s nižším výkonem (134 koní) má druhé nejnižší náklady na kilometr z celé testované patnáctky.

6. místo: Hyundai Kona Electric 39kWh. Dodatek s kapacitou baterie má důvod, protože také Konu v žebříčku máme ve dvou verzích. Ta s nižším výkonem (134 koní) má druhé nejnižší náklady na kilometr z celé testované patnáctky.

 5. místo: Tesla Model S 75D.  Důležitý model pro celou elektromobilitu, který prochází konstantní evolucí už od roku 2014. Naměřených 328 km je slušná hodnota, ale Tesla na webu slibuje 506 km... Doma se nabíjí nějakých 11 hodin, u Superchargeru zvládnete 80 % za půl hodiny.

5. místo: Tesla Model S 75D. Důležitý model pro celou elektromobilitu, který prochází konstantní evolucí už od roku 2014. Naměřených 328 km je slušná hodnota, ale Tesla na webu slibuje 506 km... Doma se nabíjí nějakých 11 hodin, u Superchargeru zvládnete 80 % za půl hodiny.

 4. místo: Tesla Model X 100D.  První elektrické SUV na webu slibuje méně než Model S (474 vs. 506 km), ale v testu dopadá lépe: 328 vs. 375 km.

4. místo: Tesla Model X 100D. První elektrické SUV na webu slibuje méně než Model S (474 vs. 506 km), ale v testu dopadá lépe: 328 vs. 375 km.

 Dělené 2. místo: Kia e-Niro 64kWh.  Blízký příbuzný modelu Hyundai Kona zaznamenal (na elektromobil) velmi slušný dojezd 407 km. Když se eNiro začal na podzim 2018 vyrábět, česká Kia slibovala, že se v roce 2019 dostane i na český trh!

Dělené 2. místo: Kia e-Niro 64kWh. Blízký příbuzný modelu Hyundai Kona zaznamenal (na elektromobil) velmi slušný dojezd 407 km. Když se eNiro začal na podzim 2018 vyrábět, česká Kia slibovala, že se v roce 2019 dostane i na český trh!

 Dělené 2. místo:   Jaguar I-Pace.  Sklízí úspěchy u recenzentů, lidem se líbí jeho atraktivní design a v dojezdové tabulce mu patří dělené druhé místo. Co víc si přát? Snad jen trochu nižší cenu...

Dělené 2. místo: Jaguar I-Pace. Sklízí úspěchy u recenzentů, lidem se líbí jeho atraktivní design a v dojezdové tabulce mu patří dělené druhé místo. Co víc si přát? Snad jen trochu nižší cenu...

 1. místo: Hyundai Kona Electric 64kWh.  Hyundai je v této disciplíně velmi silný a dokazuje to i absolutní první místo, i když ani Kona s větší baterií a vyšším výkonem se nedokázala přiblížit hranici 500 km.

1. místo: Hyundai Kona Electric 64kWh. Hyundai je v této disciplíně velmi silný a dokazuje to i absolutní první místo, i když ani Kona s větší baterií a vyšším výkonem se nedokázala přiblížit hranici 500 km.

A tady jsou veškeré naměřené údaje z testu  What Car?  na jednom místě. Míle jsme přepočítali na kilometry, libry na koruny, ale absolutní hodnoty berte s rezervou, ceny energií se mezi Británií a Českem liší. Nicméně pro vzájemné srovnání poslouží dobře.

A tady jsou veškeré naměřené údaje z testu What Car? na jednom místě. Míle jsme přepočítali na kilometry, libry na koruny, ale absolutní hodnoty berte s rezervou, ceny energií se mezi Británií a Českem liší. Nicméně pro vzájemné srovnání poslouží dobře.

 15. místo: Smart Forfour EQ.  Díky nízko uloženým bateriím se skvěle ovládá a jízdní projev je pocitově lepší než by naznačovalo 80 koní a akcelerace z 0 na 100 km"h za 12,7s. Nicméně dojezd je velmi slabý...
 14. místo: Smart Fortwo EQ Cabrio.  Ani menší sourozenec na tom není o mnoho lépe. Dojezd 95 km? To je opravdu spíše na větší nákup než na menší výlet...
 13. místo: Volkswagen e-Up.  Za výrazný příplatek dostanete výrazně menší dojezd než u verze se spalovacím motorem.
 Dělené 11. místo: Hyundai Ioniq Electric.  Tady si můžete vybrat, zda chcete hybrid, plug-in hybrid, nebo čistou elektriku. Dojezd poskočil na 188 km a máme tady jeden tabulkový primát: nejnižší náklady na jeden ujetý kilometr: 56 haléřů.
17
Fotogalerie

Skutečný dojezd elektromobilů. Žádný nedal 500 km, nejhorší ani 100 km a nevyhrála Tesla

Automobilky nás ohromují stovkami kilometrů, které jejich elektromobily ujedou na jedno nabití. Britští What Car? vypracovali metodiku, která měří dojezd za přesně stanovených podmínek, které lépe odpovídají reálnému provozu.

Metodika ve zkratce: Auto prvně kompletně vybít, pak naplno nabít. Pak se dokola jezdí po 31 km dlouhé trase v uzavřeném areálu. Tam pochopitelně chybí reálný provoz, takže skutečný dojezd bude ještě o něco nižší, ale zato jsou výsledky mezi jednotlivými vozy srovnatelné.

Výkon baterií ovlivňuje teplota, takže se k testům vyjíždí pouze za teplot mezi 10 a 15°C, auta tráví noc v garáži klimatizované na 18°C. Při testu je klimatizace nastavená na 21°C, světla svítí a v autě vždy sedí i spolujezdec. Telemetrie hlídá řidiče a snaží se udržet ve stejných mezích prudkost akcelerace a agresivitu jízdy jako celek. Celý test se opakuje dvakrát s různými řidiči.

Výsledky jednotlivých vozů najdete v galerii, na konci je i srovnávací tabulka s přepočtem z mil na kilometry a z liber na koruny (absolutní hodnoty berte s rezervou, ceny energií se mezi Británií a Českem liší, ale pro vzájemné srovnání poslouží dobře). Obecně se však dá říct, že automobilkami udávané dojezdy jsou opravdu jen teoretické a žádné z aut se nedostalo nad magickou hranici 500 km.

 

Určitě si přečtěte

Články odjinud