Ne každý chce na Internetu platit kreditní kartou, ne každý má účet v eBance. A přitom se dá velmi pohodlně platit přes SMS, zvláště u malých korunových částek je to výhodné. Jak to funguje?
Není třeba se dlouze pozastavovat nad skutečností, že investice do internetových projektů po roce 2000 rapidně poklesly. Rozmach let 1998-2000 je ten tam a investoři si dobře rozmýšlejí, do jakého start-upu své peníze vloží. Mnoho společností zkrachovalo a ty ostatní se drží jen tak tak. Čím je to způsobeno?
Přirovnejme zpravodajský, server s papírovým denním tiskem. Zatímco za noviny každý den zaplatíte, třebaže pár korun, na internetu seženete ty samé, ne-li aktuálnější informace v podstatě zadarmo. A jsme u jádra věci. Peníze jsou hlavním nedostatkem Internetu. Z něčeho se musí webmasteři, programátoři a autoři platit. Ano, internetová reklama je jistým východiskem, ostatně, nepamatuji se, že bych někde shlédl stránku bez banneru. Reklama na Internetu je u reklamních agentur oblíbená pro svou relativně nízkou cenu, ovšem zájem o reklamu na Internetu je stále nižší. Není těžké určit, kolik lidí kliklo na ony blikající obrázky. A právě tito ukazatelé vykazují klesající úspěšnost bannerů. Přestaneme-li klikat na bannery, přestane být zájem o reklamu. Přestane-li být zájem o reklamu, přijdou internetové společnosti o finanční příjmy a celé houfy projektů půjdou k šípku. Přežijí jen internetové obchody, firemní prezentace, servery o sexu apod., jenž si nechávají za své služby platit.
Je zřejmé, že platba internetovým serverům, zejména těm zpravodajským, pomocí kreditní karty nebude to pravé ořechové. Lidé se obávají posílat informace o své kreditní kartě internetem, navíc, ne každý kreditní kartu vlastní. Řešením mají být tzv.
micro payments – tedy jakési mikroplatby, a to pomocí SMS. Mobilní telefon má u nás již téměř každý druhý člověk, nemusel by tedy být problém takové řešení zavést. Jednoduše řečeno: čtenář internetového magazínu, chce-li si přečíst všechny zprávy, odešle krátkou textovou zprávu na číslo, jenž bude uvedeno na stránkách. Poté mu opět formou SMS přijde PIN, kterým prokáže svou platbu. Jednoduché – nemyslíte? Samozřejmě se naskytuje několik
ale. Například samotné odesílání zprávy a čekání na odpověď je v případě uživatelů používajících dial-up připojení nevhodné.
Pokud budeme za veškeré stránky platit, potečou do Internetu tolik potřebné finance. Dojde k oživení a většímu počtu kvalitních stránek. Vznikne mnohem více projektů, které by se z reklamy jen těžce uživily. SMS platby se mohou aplikovat na jakékoliv stránky, většinou však půjde o informační, tedy „neziskové“ servery. Internetovým obchodům, jež svým způsobem vydělávají, se platby jistě vyhnout, stejně jako jiným neziskovým stránkám. Otázkou je, zda-li budou čtenáři, zhýčkaní dosavadní volností Internetu, ochotni platit za shlédnuté informace. Nikomu nepřijde divné platit za „papírové“ informace. Ovšem platit za Internet? Za něco nehmatatelného? Je nad slunce jasné, že pokud se platby textovými zprávami uchytí i v naší zemi, snese se na internetové zpravodajství a Internet vůbec kritika. Ovšem, jak jsem se již zmínil, z něčeho ten Internet žít musí.
Platby pomocí krátkých textových zpráv již nějaký čas v Anglii fungují. Například na Freeservu si můžou fanoušci stáhnout videoukázky Lennoxe Lewise, ovšem za poplatek 1 GBP za den. Návštěvník po zaplacení obdrží kód, který mu umožní se k oněm „cenným“ ukázkám dostat. Dostane se micro payment i do naší malé zemičky? Těžko říct, může to být dnes, zítra nebo vůbec.
Otázka do diskuse: Byli byste ochotní platit za čtení internetových zpravodajských magazínů?