SMS: nový způsob placení nejen na webu

Diskuze čtenářů k článku

Pavel Simsa  |  17. 07. 2001 19:20

Podle me zpoplatneni nekterych informacnich sluzeb internetu bude nastavat postupne. a to treba podobnym zpusobem, jakym v soucasne dobe funguje ziskavani informaci o cenach akcii - obecny pristup americke burzy je takovy, ze chcete li quote zdarma, mate ji mit, ale 20 minut starou. chcete li quote okamzitou, zaplatte.
tipoval bych ze jako prvni nastane zpoplatneni archivu specializovanych kvalitnich serveru. nebo jeste kombinace s pristupem a la nasdaq - budu mit zdarma pristup napr. k clankum z minuleho dne a pouze z minuleho dne. to mi da sanci znat kvalitu serveru a jeho clanku a pokud budu vedet ze server je kvalitni a ze obsahuje clanky relevantni tomu co potrebuji, az budu cilene vyhledavat informace a na tomto serveru budou, budu ochoten obetovat par haliru za tuto informaci.
argumentace placenim za pristup k internetu je nesmyslna a zcestna - to je jako kdybyste ke stanku s novinami jezdili autobusem a potom nechteli platit za noviny, protoze uz jste zaplatili za autobus. (pokud mi nekdo chce argumentovat nutnosti koupe draheho pocitace, prirovnejme autobus k inet kavarne a auto se spotrebou benzinu (!) k pocitaci s modemem. spokojeni?)
a co se tyce papirovych magazinu s reklamou uvnitr - je pravda ze cena je symbolicka v porovnani s vyrobni cenou, ale zase mnohdy az 60/70 procent obsahu je reklama. a to reklama uplne jinym zpusobem cilena a vyuzitelna nez male banery nekolik krat nekolik pixelu.
myslim ze je to pouze sila zvyku. kdyby tedka napriklad hudebnimu kartelu ruplo v bedne a vyhlasili rocni promotion na cedecka za 10 korun kus, po tom roce by se nikomu uz za hudbu nechtelo platit vic nez tech 10 korun, ale vkladani reklam doprostred pisnicek by se asi nikomu taky nelibilo. a to same je to s internetem. v pocatecni euforii z internetu a inet reklamy bylo vsechno zadarmo. pak se zjistilo ze to neni tak ruzovy jak to vypadalo, a ze se s tim musi neco udelat, ze by navstevnik mel taky nejakym zpusobem participovat, ze byl celou tu dobu predtim "undercharged", protoze zdarma cena ktera je hrazena z neceho jinyho se pokud vim nazyva dumping.
a ted me muzete ukrizovat.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Kamil  |  17. 07. 2001 19:20

Když vidím debatu o reklamě pokaždé mě napadne výrok jistého šéfa jedné reklamní agentury: "Neříkejte mi jak je ta reklama dobrá - kupte si to!". Zřejmě na poli reklamy a obecně public relations v internetovém médiu se musí ledacos změnit.

Zatímco tohle píšu, vidím v levém sloupci nejakou reklamu kde je obrázek koupající se ženy se zavřenýma očima v ala windowsovem okně s blikajícím titulkem "Odeslat?" a tlačítkem OK. Pod tím napsáno "Pohlednice..."
A teď otázka - proč bych měl kliknout? Hodilo by se mi mít možnost otevřít si malé okno s bližšíma informacema a možnosti v případě zájmu uložit si odkaz do svých bookmarků. Ja totiž chci tohle ještě dopsat a neminím odejít z tyhle stránky.
Dále, pokuď se nepletu, tak když kliknu, tak server mobilmánie něco z toho bude mít. Ale opět, proč bych měl kliknout? Odmění mě tenhle server? A kromě jiného - reklama spojená s mobilními telefony je na tyhle stránce na druhém místě za reklamou na jakousi seznamku (z banneru toho moc poznat není) a elektronické pohlednice.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
smet  |  17. 07. 2001 19:20

Myslím, že doba, kdy se začne platit za čtení zpravodajských serverů je daleko.
Pokud by si někdy mm chtěla začít platit za čtení, tak kromě technickým potíží by redakce mm musela zvednout kvalitu a kvantitu článků. Chápu, že je v redakci omezený počet lidí, není o čem psát atp., ale jakmile bych začal platit za čtení mm, vyžadoval bych i určitý kvalitativní posun vpřed.
Dnešní mm je na vysoké úrovni, na konkurenční mobil.cz chodim jen občas.
Nevěřim, že se nedalo posílání log operátorů utáhnout z bannerů. Vždyť jedno sms stojí 0,35 kč. Já si spíš myslim, že si chěli majitelé nabit.cz a funlife.cz atp.. přijít i na nějaké peníze (nic špatného, ale ať to přiznaj, a netvrděj že je to prodělečné).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
alda  |  17. 07. 2001 19:20

Pravidelně si kupuji následující tiskoviny :
MF DNES, PCWORLD a CYKLOTURISTIKU.

Uvádím malé srovnání:
MF DNES cena 7.50 Kč, prům.doba čtení 1 h, čtení stejného obsahu na inetu 15.60 Kč

PCWORLD cena 105 Kč,prům.doba čtení 6h, čtení stejného obsahu na inetu 94 Kč (v ceně každého čísla je ale CD se spoustou softu)

CYKLOTURISTIKA cena 39 Kč, prům.doba čtení 4 h ,čtení stejného obsahu na inetu 62 Kč

A to jsou ceny za "bezplatné" články po 19 h. Samozřejmě se to dá trochu zlevnit stažením obsahu a čtením offline, ale pokud si nestáhnu vše co mě zajímá, tak každým dalším připojením se to dost zdražuje. Navíc tiskovinu můžu číst kdykoliv a kdekoliv ( tramvaj, WC, ...)

Jedinou možnost, jak z i-čtenářů vytřískat nějaké prašule vidím v zavedení placených služeb (např. zasílání/stahování customizovaných offline verzí apod.)příp. placení za rozsáhlé a kvalitní články, nikoliv za aktuality.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
werg  |  17. 07. 2001 19:20

Ne. Internet je uz tak nestydate drahy....

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pepa  |  17. 07. 2001 19:20

Srovnani s papirovymi novinami je nesmyslne. Me informace z nemeckeho deniku Die Welt.


- vyrobni cena jednoho vytisku 7 DM


- prodejni cena 1 DM


A nacem tedy vydelavaji ???


Samozrejme, ze na reklame. Cena 1 DM je pouze symbolicka. Je zde proto, aby noviny nekdo nebral po stovkach, jako bezdomovci denik metro.


PS: Predpokladam, ze to tak vypada i u nas

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
claire  |  17. 07. 2001 19:20

- do emailove schranky mi chodi press a newsy nekterych telekom. a it spol.

- radu magazinu v tistene podobe si muzu alespon prolistovat resp zbezne 'precist' (rozumejme par vterin nad celym clankem) a rozhodnout se, zda-li si ho poridim

- hodne serveru chrli mnohdy hrozne clanky, jen aby se denne prezentovaly novinkama

- placena sluzba mi musi nabidnout neco, co jinde nesezenu resp obtizneji, mene pohodlne ...

- reklama by mela servery uzivit ... a pokud je jich prilis, tak alespon rada z nich zmizi (a nebude to vubec skoda)

- nektere magaziny (zahranicni) si kupuju a jejich inetove verze (samozrejme aktualni cisla maji urcite zpozdeni a neobsahuji vse) vyuzivam stejne casto jako tistene originaly (skoro 'idealni' reseni)

- takze proc platit za neco, co mi nekdo (mnohem odborneji a pohodlneji) poskytne zdarma

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Michal Kalkuš  |  17. 07. 2001 19:20

Když si jdu koupit papírové noviny, tak platím za noviny, ale neplatím za možnost koupit si je, tzn. neplatím za cestu, po které se k obchodu dostanu.

Když si čtu internetové noviny, tak platím za tu cestu a neplatím za informace.

Ale prostě něco někomu platím vždy.

Pokud jde o klikání na baner, tak u papírových novin taky neklikám na nic a není problém.

Poskytovatelé - vydavatelé papír. novin mají sice příjem z ceny novin a z reklamy, ale pokud v případě el. novin platím za připojení, nemohou pak dodavatelé zpráv chtít, abych platil i za zprávy a musí si holt vystačit s příjmem z reklamy.

Anebo se musí nějak dohodnout s poskytovatelem, aby z toho také něco měli, ale proč bych měl platit jěště za samotné info, když u pap. novin zase neplatím za přístupovou cestu ke stánku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:20

Jenomže s poskytovatelem připojení se domluvit nejde. Imaginární příklad: nějaké procento by z každé minuty připojení chtělo třeba sto serverů. Poplatky za připojení by pak byly příliš drahé anebo by servery dostali tak málo peněz, že by to nemělo smysl. Navíc, jak by poskytovatel připojení poznal, na jaké servery se díváte? Jediná možnost je placení plošně, ale proč by někdo na druhou stranu za něco, na co se nedívá?

Tohle prostě není schůdná cesta...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
V. Bartoš  |  17. 07. 2001 19:20

Podělaní kapitalisti ze mě nedostanou ani korunu. Jakoby nestačilo že odírá stát a zaměstnavatel. Ať žije internetový komunismus!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:20

Takže podle vás jsou firma Computer Press, která má několik velmi úspěšných mediálních serverů, a všechny ostatní servery na Internetu, podělaní kapitalisté?

Představte si, že byste chtěl prodat kvalitní jablka ze své zahrady. Nikdo by je ale nechtěl, protože si na ně mohou zajít do jiného sadu sami zadarmo. Jak byste se asi cítil?

Netvrdím, že se budou u nás v ČR v dohledné době zavádět mikroplatby za čtení mediálních serverů, jen to, že ta možnost tu je a pokud se stane, že tyto servery neuživí reklama, bude se muset přistoupit k jinému (možná tomuto) řešení.

Vzpomeňte si na služby zasílají loga na Nokie (Nabit, Funlife) z Internetu. Také už platíte za něco, co bylo dříve zdarma.

Doba se prostě mění.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
V. Bartoš  |  17. 07. 2001 19:20

Asi jsem byl špatně pochopen. Jen jsem vyjádřil svůj osobní přístup k věci - co není na Internetu zadarmo, to ignoruji. Pokud po mně někde začnou chtít peníze, přestanu je navštěvovat a bude to. Ten příklad s jablky je úsměvný. Víte co v takovém případě udělá evropský zemědělec? Radši je nechá shnít, než aby je někomu dal zdarma. A dokud bude někdo nabízet jablka zdarma, bude se snažit prosadit zákon o zákazu free jablek. Inu kapitalismus :)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:20

Zatím naštěstí nemusíme MobilManii žádným z uvedených způsobů zpoplatnit a doufám, že se to nikdy nestane. Raději budeme hledat nějaké zajímavé způsoby reklamy, aby mohla být pro čtenáře dále zadarmo.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Alfred  |  17. 07. 2001 19:20

No, rad bych Vam to veril, ale prijde mi ocividne, ze timto clankem testujete mineni ctenaru o moznem budoucim placeni obsahu. Takze: Zvazuje firma Computer Press zavedeni placenych serveru nebo sluzeb?
P.S. Predpokladam, ze casem se samozrejme za kvalitni obsah platit bude, ale v soucasnosti je to nepruchodne. Internet vyuzivaji odbornici (napr. ja si ctu clanky pravidelne, prestoze prakticky totozne informace dostavam pres dealerske kanaly operatoru a dovozcu mobilu) a navic pusobi sila zvyku (proc platit za neco, co jsem mel vcera zdarma).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:20

Ne, opravdu nechceme, protože víme, jaká úskalí to přináší - komplikované technické řešení, odliv čtenářů apod. Diskuse měla směřovat k tomu, zda byste byli ochotni platit celkově za informace, nikoliv za MobilManii.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
psion  |  17. 07. 2001 19:20

No, neberte to ako typ, ale uvazoval by som o reklamnych clankoch Viem, automaicky by sla dole nalepka "nezavysly" ale snad by to zvysilo zaujem o inzerciu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Mike  |  17. 07. 2001 19:20

Myslim, ze cena pri platbach pomoci SMS by se vysplhala prilis vysoko. Okolo 3.- za SMS, nejaka ta platba k tomu a mame razem 6,-. Kdyz k tomu prictu poplatek za internet, tak se spis vyplati si koupit papirove noviny. Spis bych (kdyz uz by to muselo byt) platil pomoci mikropateb za jednotlive clanky. Zaujme me nadpis+prvni veta clanku (pokracovani az za poplatek), poslu napr. z ILikeQ 50 haliru a clanek si prectu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:20

Možná by se v tomto případě domluvil operátor s poskytovatelem obsahu, aby dostal nějaký podíl z běžné ceny SMS, případně by SMS byla dražší o pár haléřů, třeba 20 hal. za článek. Mikroplatby (např. ILikeQ) jsou ale možná pohodlnější.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Patrik Chrz  |  17. 07. 2001 19:20

Placene stranky by u me nemely zadnou sanci. Proste bych si naslel bezplatny substitut.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:20

A co když dříve nebo později žádný bezplatný substitut nebude? Resp. bude, ale mizerné kvality, která vás neuspokojí?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Patrik Chrz  |  17. 07. 2001 19:20

Asi by nastal takovy kolotoc:
Mizerna kvalita, ale je jedinny zadarmo - hodne ctenaru - prijem z reklamy - dalsi redaktori, vice snahy o to, aby byl lepsi, proste prerod z "nadseneckeho" webu na profesionalni - a potom mozna snaha pomaloucku polehoucku chtit penize, ale to uz se zase zrodi dalsi, ktery bude na zacatku toho kolotoce. Nebojim se, ze bych se dozil toho, ze se k alespon dostatecne kvalitnimu obsahu na Internetu nedostanu bez placeni.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:20

Co když ale inzerenti nebudou mít zájem inzerovat na takovém neprofesionálním serveru, byť bude mít čtenářů? Reklama na Internetu už totiž není tak atraktivní jako dřív (myslím současné formy).

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Patrik Chrz  |  17. 07. 2001 19:20

Vezmu hypoteticky pripad. Treba mobilni telefony.
Existuje pouze jeden bezplatny web zamereny na tuto problematiku. To znamena, ze vsichni, kteri hledaji informace o mobilech a nechteji za to platit, musi jit jenom sem - proste nemuzou jit jinam. Takze minimalne operatori a prodejci telefonu budou mit zajem zde inzerovat. Oni totiz budou chtit levne oslovit hodne lidi. A to jim tenhle web splni. Protoze web bude potrebovat penize, udela jim cenu. Navic uzivatele nebudou tak zkuseni, takze se snaze nechaji zlakat reklamou - proste idealni korist, vlastne lepsi nez na "dobrem" webu, kde jsou ctenari lepe informovani.
Potom je tu jeste jedna vec. Tim, ze bude web chtit za sve informace penize se jaksi "uzavre". Zustanou mu verni (nekteri) soucasni ctenari, kteri budou znat jeho kvalitu. Ale bude mit omezenou moznost ziskat nove. Protoze malokdo zaplati neco, aniz by predem vedel co za to, tedy pokud mu treba nekdo nesdeli, ze tenhle web je proste super.
Samozrejme muzou to obejit nejakymi kredity zadarmo po registraci, coz samozrejme bude svadet k opakovane registraci po vycerpani volnych kreditu, sdielni pristupovych hesel mezi uzivateli (tak jak je to bezne u pornografickych stranek) a samozrejme budou nasledovat odvetna opatreni. Napr. pristup pouze z predem sdelene IP adresy, atd. atd.
Pak jsou moznosti, ze takovy web udela primo prodejce mobilu, ve snaze prilakat zakazniky. Uvidi to nejaky jiny, a udela dalsi - lepsi.
Proste obraceny pripad, nez napr. MobilServer. Ten nejdriv udelal informacni web a potom na nem zacal prodavat. Nevim, jestli to jeste funguje, ale pamatuji, ze tam nabizeli klavesnice pro Ericssony a jeste nejaka dalsi hejblata.
Myslim, ze moznosti jeste zdaleka nejsou vycerpany a hromadne zpoplatneni Internetu v dohledne dobe nehrozi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:20

Také v to doufám a veřím tomu, že se nic zpoplatňovat nebude. V článku byl naznačen pouze hypotetický případ a možnost, jak ho řešit.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
eminem  |  17. 07. 2001 19:20

Dobre kdyz nikdo uz nebude chtit inzerovat a z reklam ze nebude dat vyzit, tak holt budete muset hledat nove zdroje reklam za penize, jine tipy, jinak prezentovat. Myslim, ze platba ctenaru za obsah na internetu je posledni vychodisko

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Nádvorník  |  17. 07. 2001 19:20

Pokud nebudou jiné zadarmo, tak ano

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Velký zlý Musil  |  17. 07. 2001 19:20

Až budu mít internet zadarmo, tak zaplatím rád. Nyní platím za čtení enovin fakturou za telefon. :(

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Marek  |  17. 07. 2001 19:20

... akorát platíš Telecomu, který s enovinami má pramálo společného :(((

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:20

Přesně. A z něčeho internetové noviny žít musí, zadarmo to prostě nejde. Připojení platíte telecomu, tedy poskytovateli Internetu, nikoliv poskytovateli obsahu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor