Kvalitní sluchátka v kombinaci se satelitním GPS přijímačem jako příslušenství pro mobilní telefon. To je Sony Ericsson HGE-100. Proč nemít navigaci u sebe každý den?
Sony Ericsson nabízí opravdovou zajímavost. Co se skrývá pod neosobním označením HGE-100 a co toto zařízení umí? Jsou to kvalitní pecková sluchátka HPM-64 sloužící pro poslech hudby. Díky pecce s integrovaným mikrofonem ale poslouží i pro telefonování. Vše se navíc točí okolo dálkového ovládání, v jehož útrobách by jen málokdo hádal přítomnost GPS přijímače.
Nejde však jen o hardware, zařízení má úzkou souvislost i s aplikacemi, kterým věnujeme na následujících řádcích náležitou pozornost.
Připojení: pouze k mobilu Sony Ericsson
V internetových obchodech jsem Sony Ericsson HGE-100 viděl prodávat za cenu od 1 200 Kč do 1 600 Kč.
Najdi řád ve změti kabelů
Nejprve se zaměřme na detaily. Změť drátků se dělí na dvě části. Z jedné strany dálkového ovládání vede dostatečně tlustý a dlouhý kabel se systémovým konektorem pro připojení k telefonu Sony Ericsson. Z druhé strany pak vychází o poznání tenčí kabel zakončený peckou s mikrofonem a tlačítkem pro příjem hovorů. Pecka jako vždy obsahuje standardní 3,5 mm jack, ke kterému lze připojit libovolná sluchátka. Ptáte se, proč nemohl být mikrofon vměstnán do dálkového ovládání? Důvod je prostý, mikrofon musí být blízko úst, a v této poloze byste zase pohodlně neviděli na dálkové ovládání.
Lze připojit i jiná sluchátka než dodávaná
Levé a pravé sluchátko mají různě dlouhé kabely pro obtočení okolo krku, společný kabel zůstává velmi krátký. Dvě strany mince: vzhledem k uchycení mikrofonu blízko brady nejste obtočení kilometry kabelů, nicméně tato kvalitní sluchátka již nijak samostatně nevyužijete. Například při cestování s notebookem se musím tahat ještě s dalšími sluchátky.
Dálkové ovládání má pět tlačítek na čelní straně a posuvný ovladač na boku. Křížový ovladač slouží k posuvu skladeb, korekci hlasitosti a pozastavení reprodukce. Posuvníkem na straně pak volíte mezi režimem GPS přijímače, obou funkcí současně nebo jen sluchátek.
GPS přijímač
Silná spona se zoubky zajistí pevné přichycení k oděvu. Výrobce přibalil i tenkou sponu určenou k přilepení na palubní desku nebo čelní sklo automobilu. Spona pak udrží přijímač ve správné poloze pro kvalitní příjem signálu ze satelitů.
Spona pro uchycení na oděv
Nadprůměrný koncert pro uši
Sluchátka nabízí nadprůměrný hudební zážitek, zde si dal Sony Ericsson opravdu záležet. Jedná se o klasické pecky s gumovým okružím. Nezasouvají se však hluboko do uší jako HPM-70/75, kvůli tomu propustí zvenku více ruchů a nemohou nabídnout tak hutné basy. Výšky mi přijdou spíše ostřejší, na maximální hlasitost až trochu nepříjemné.
U zmiňovaných „hlubokoušních“ HPM-70/75 mi ale vadilo, že se při hovoru slyším jakoby zevnitř, odmítal jsem s nimi telefonovat. Zde tato nepříjemnost nehrozí, sluchátka přesto nemusí pohodlně padnout každému.
Z celkového pohledu si pecky zaslouží pochvalu. Hravě strčí do kapsy kterákoli k mobilu standardně přibalovaná sluchátka.
Hurá na navigaci
Výrobce se nechválí použitým GPS čipsetem, osobně však vsázím na Sirf Star III. Vzhledem citlivosti, rychlosti získání fixu i držení signálu ve zhoršených podmínkách nemůže jít o nic horšího a staršího. V automobilu můžete přijímač nechat klidně přichycený na košili, i tak si chytí dostatečný počet satelitů pro plynulou navigaci. Po několika testech mohu takřka s jistotou říci, že statická navigace není aktivní. Přijímač zobrazuje rychlost 2 km/h při pomalé chůzi, plynule mění orientační šipku při změně směru a poctivě odečítá metry k cíli.
Navigační čip ukusuje energii z akumulátoru telefonu, což se poměrně výrazně projevuje na jeho celkové výdrži. Proto výrobce přidal na dálkové ovládání přepínač režimů, kdy lze zejména vypnutím GPS modulu energii ušetřit. Pouze připojený modul snížil výdrž testovací K530i z více než tří dnů na necelé dva. V případě aktivního využívání, s podsvíceným displejem, pak můžeme výdrž počítat v řádech hodin.
Po připojení sluchátek se telefon dotáže, zda chcete stáhnout navigační aplikaci. Po odsouhlasení se telefon připojí k internetu (pozor na datové přenosy) a nabídne vám ke stažení tři programy: Wayfinder 7 (1 045 kB) pro navigaci v automobilu, GPS Location (200 kB) a Tracker (439 kB). Velikost píšu záměrně, protože nemáte-li datový paušál, za stažení aplikací samozřejmě zaplatíte.
Nainstalované aplikace v telefonu
GPS Location
Tato opravdu jednoduchá aplikace sloužící v podstatě jen ke kontrole funkčnosti přijímače. Zobrazí aktuální pozici ve tvaru stupně, minuty, sekundy a přesnost. Dále měří aktuální, průměrnou a maximální rychlost, zobrazí rozmístění a příjem satelitů. A abychom nekřivdili, umožní nastavit také správné jednotky pro vzdálenost a rychlost, nikoli však pro formát GPS souřadnic. Neumí určit nebo uložit oblíbeného bodu, natož aby vás k němu dovedla.
Nejjednodušší program GPS Location
Tracker
Program Tracker slouží ke kontrole sportovního tréninku. Změří čas, počet kol, absolvovanou vzdálenost, do slepé mapy zakreslí orientačně trasu. Samotné měření je poměrně nezajímavé, na začátku program zapnete a po skončení vypnete. Zajímavou se stává až analýza trasy. Zde můžete v několika grafech sledovat závislosti času a absolvované vzdálenosti, rychlost na čase, rychlost na vzdálenosti, výdej energie na čase i vzdálenosti. Samozřejmě nechybí absolvovaná vzdálenost, celkový čas, průměrná rychlost a orientační počet spálených kalorií.
Informace během tréninku
Statistiky a trasa na slepé mapě
Vypadá to vskutku efektně, postrádám však jedinou „drobnost“: program ignoruje informace o nadmořské výšce. Nevykreslí tedy výškový profil trati, což bývá u turistiky i cyklistiky nejzajímavější informace. GPS přijímač přitom informaci o nadmořské výšce poskytuje a předává. Sluší se také upozornit na poměrně velkou paměťovou náročnost jednotlivých záznamů, tři trasy v celkové délce několika desítek minut ukousnou přes megabajt paměti.
Trasa v různých grafech
Článek pokračuje v další kapitole: navigační aplikace Wayfinder 7