Firma Sony Ericsson hlásí skvělé výsledky a zdá se, že jí najednou vše hraje do karet. Počet prodaných mobilů vzrostl za meziročně o 63 %, podobně narostly i tržby. Sony Ericsson má zkrátka produkty, které bleskově dobývají trh.
Neočekávaně výborná čísla hlásí japonsko-švédské konsorcium Sony Ericsson. Po spojení, které ze začátku vypadalo tak, že se dali dohromady dva „loseři“, následovalo dlouhé období trápení. V něm firma za soustavných ztrát spíše škrtala a redukovala takřka bez nových produktů, až se začali komentátoři ptát, kdy se doškrtá k tomu, že nezbude nic. Firma navíc polykala stále nové investice, což bylo nepříjemné zejména pro Ericsson, který na tom sám nebyl v letech 2000-2003 dobře a neměl peněz na rozdávání.
Poslední rok se ale karta obrací a ukončený kvartál potvrdil, že předchozí výsledky, o kterých se dalo říci, že jsou „nadějné“, nebyly ani náhodou žádným účetním trikem. Firma za první čtvrtletí především ohlásila přesvědčivá prodejní čísla: počet prodaných mobilů vzrostl o 63 % meziročně (z 5,4 na 8,8 mil. kusů) a tržby stouply o 66 % (z 806 mil. eur na 1 338 mil. eur). Není divu, že společnost ohlásila i velice slušný zisk dosahující téměř sto milionů eur.
Sony Ericsson šlape Nokii na paty
Úspěch je samozřejmě dán produkty, modely T610, T616 a T630 patří k nejprodávanějším modelům vůbec. Výhodou pro Sony Ericsson je, že nejde o žádné levné a jednoduché telefony; firma je vůbec dobře nachystána na další zisky v oblasti středních a drahých mobilů, což je tradiční silná doména Nokie. Šéf Sony Ericssonu celkem skromně říká, že úspěch je dán především příznivými tržními podmínkami – celkový počet nově prodaných mobilů na světě se letos prý vyšplhá na 550 milionů (předchozí odhady byly 520 milionů; analytici z Gartner Group předpovídají dokonce 580 milionů).
Vedle Sony Ericssonu ohlašuje růst tržního podílu i Samsung. Dosavadní lídr Nokia se zatím tváří, že problémy neexistují. Šéf firmy pouze uznává, že trh je široký a existují v něm určité „dírky“, které jeho společnost nebyla schopna zaplnit. Víme ale, že jsou to díry jako vrata do chléva – vzpomeňme například dlouhodobé opomíjení véčkových mobilů. Nokia také poněkud pozapomněla na mobily s digitálními fotoaparáty – můžeme si o nich myslet cokoli, ale lidé je prostě chtějí, i když s nimi pak třeba ani nefotí. Nokia má dnes nejnižší procento fotomobilů: zatímco od Sony Ericssonu se prodávají tři z deseti mobilů s fotoaparátem, u Samsungu je to 18 % a u Nokie jen 6 %. Asi už víte, že Nokia před čtrnácti dny ohlásila nečekaný pokles tržeb (o 15 % u mobilních telefonů) a přiznala, že její tržní podíl klesl z 37 % na 35 %.
Spát na vavřínech se nevyplácí
Co lze z posledního vývoje (Nokia, Sony Ericsson, Samsung) vyvodit? Stále to stejné: jeden povedený model či modelová řada dokáže zahýbat trhem sama o sobě – a příště s ní může přijít třeba Siemens nebo Samsung. Revoluce se zatím nekoná, Nokia by musela udělat ještě mnoho hrubých chyb, aby přišla o své vedení. Už ale není obdivovanou hvězdou evropského podnikání a o jejím šéfovi Ollilovi, který byl dříve několikrát pasován na manažera roku, se začíná šeptat poměrně nelichotivě. Ani další kroky firmy, jako je N-Gage nebo strategie v Symbianu, totiž nevyvolávají potlesk na otevřené scéně.
Lze ovšem s jistotou říci, že po několika letech nerovnováhy můžeme konečně hovořit o dobrém konkurenčním prostředí. I když by se třeba nepodařilo pokračovat v nátlaku Sony Ericssonu, zastoupí jej Siemens, Samsung, další asijský černý kůň LG Electronics, nebo možná dokonce i ta nešťastná Motorola. A kdyby náhodou vedoucí šestka usínala na vavřínech, probudí ji nadcházející vlna v mobilech – tzv. „generičtí“ výrobci pocházející zejména z Číny, kteří už nyní usilují o dodávky telefonů šířených pod značkou operátora, tzv. OEM telefonů. Anglický Vodafone už ústy svého šéfa oznámil výrobcům značkových mobilů, že jejich produkty za moc nestojí a jenom brzdí trh, a proto přijde s vlastními mobily. Pokud se to Vodafonu podaří a bude úspěšný, budou brzy následovat další.