Sony se vrací k přenosným navigacím. Model NV-U93T má aktivní držák, který nepotřebuje hladký povrch. Na trhu chce přístroj zaujmout i cenou. Uvnitř naviguje Navigon.
Klíčové vlastnosti
- vyladěný hardware a software
- přijatelná cena
- celoevropské pokrytí mapami
- rozměrný displej
- automatická regulace jasu displeje
- ovládání gesty
- aktivní držák, který nepotřebuje hladkou plochu
- kvalitní navigace
- velmi dobré hlasové navádění
- reálný odhad doby příjezdu
Hlavní nedostatky
- nevhodné umístění tlačítka pro vyjmutí z držáku
- mapy na většině území nejsou zkontrolované
- slabé databáze bodů zájmu bez možností uživatelského doplnění
- neukazuje rychlost při navigaci
- chybí některé funkce, které Navigon má
- upozornění na radary je placená funkce
Sony NV-U93T: ve zkratce |
cena |
11 990 Kč |
typ navigace |
přenosná navigace |
rozměry |
145 × 87 × 20 mm |
hmotnost |
250 g |
GPS přijímač |
Sirf Star III, 20 kanálů |
displej |
106 × 60 mm, 480 × 272 bodů, 32 tisíc barev, dotykový |
paměť |
flash, paměťová karta (MS Pro Duo) |
mapy České republiky |
Navteq |
mapy Slovenska |
Navteq |
3D zobrazení mapy |
ano |
česká nabídka |
ano |
česká hlasová navigace |
ano |
doprava RDS-TMC |
standardně |
Podrobné parametry najdete v katalogu autonavigací |
Na trh se dostávají dva přenosné navigační přístroje, které jsou si velmi podobné. Před týdnem jsem psal o přenosném Panasoniku Strada, tentokrát to bude Sony NV-U93T. Oba dva výrobci jsou z Japonska a ke svým produktům přistupují trochu jinak než evropští a američtí výrobci. Oba dva použili stejnou navigační aplikaci Navigon, kterou si ale každý zvlášť upravil. Mají stejné mapy, budou mít stejnou cenu.
V testu Sony NV-U93T se proto na Panasonic budu častěji odkazovat a oba produkty srovnávat. Stejně jako v jeho případě ale nemám k dispozici finální vzorek, jen neprodejný prototyp. Musím na to brát ohled při hodnocení některých vlastností. Počítám ale s tím, že se s prodejní verzí Sony ještě později projedu; článek potom doplním.
Nová navigace Sony NV-U93T
Sony NV-U93T se začne prodávat v listopadu za doporučenou cenu 11 990 Kč včetně DPH. Je to navigační přístroj nejvyšší třídy, a s ohledem na cenovou politiku Sony je plánovaná cena nového navigátoru velice atraktivní. Jedná se o přístroj určený výhradně do auta, nebude použitelný při cyklistice a turistice.
Sony bude v České republice prodávat pouze model s mapami celé Evropy, model s regionálním pokrytím u nás nebude dostupný. V prodeji bude také nižší verze NV-U73T, která má menší displej, pasivní držák, chybí jí podpora Bluetooth. Je ale také levnější, s mapami celé Evropy bude stát 8 990 Kč.
Musím hned na začátku přiznat, že se mi se Sony velice dobře jezdilo. Přestože přístroj nevítězí množstvím svých funkcí a některé vlastnosti jsou navíc vysloveně špatné, celkově mi velmi vyhovoval. Hardware Sony se spojil se softwarem od Navigonu a výsledkem je velmi vyladěné zařízení.
Gesta jsou rychlejší než běžné ovládání
Navigátor Sony má extrémně podlouhlý tvar. Zdá se, že jde o nejširokoúhlejší navigaci na trhu, ale ve skutečnosti je to trochu finta. Displej je opravdu velmi velký, má rozměry 106 × 60 mm a rozlišení 480 × 272 bodů. Opticky ho ale do šířky prodlužují dvě dotykové plošky na levé straně. Když se k tomu přidá okraj 1,5 cm na každé straně, získáme zařízení s rozměry 145 × 87 × 20 mm a hmotností 250 g. Lidskými slovy Sony popíšu jako velkou, ale zároveň tenkou navigaci s mírně nadprůměrnou hmotností.
Celkem tenká, ale čelní rozměry nejsou zanedbatelné – kvůli velkému displeji
Sony má velice elegantní design; tedy alespoň na malém prostoru, v jakém se designéři u navigačních přístrojů mohou realizovat. Je to pěkný přístroj, a věřím, že k němu výrobce bude dodávat transportní pouzdro, jak se uvádí ve specifikacích. Testovací vzorek jsem neměl k dispozici v prodejním balení. Ke konstrukci nemohu napsat vůbec nic negativního, navigátor je velmi pevný.
Stavové kontrolky v pravém spodním rohu
Zpět k displeji. Je barevný, dotykový, výrobce ho opatřil matnou vrstvou proti odleskům. Úroveň jasu displeje řídí světelné čidlo na horní hraně. V tunelu dokáže displej ztmavit, na přímém slunci zase pořádně zasvítí. Tímto způsobem se Sony také umí přepnout do nočního zobrazení a zpět. Světelné čidlo není unikátní funkce, už dlouho ji ve svých navigátorech používá TomTom. Důležité ale je, že funguje. Komu automatická regulace podsvětlení nevyhovuje, může úroveň jasu pro denní a noční režim grafiky nastavit manuálně.
Malý a nepříliš hmatově výrazný vypínač je jediným hardwarovým ovládacím prvkem. Po stisknutí se asi po čtyřech sekundách ukáže úvodní obrazovka a po dalších čtyřech hlavní nabídka. Veškeré ostatní ovládání je na dotykovém displeji a dvou ploškách vlevo. Nejde o klasická tlačítka, ale jen o pasivní prodloužení displeje. Horní z plošek dokáže na displeji ukázat POI na cestě, druhé zopakuje poslední hlasový příkaz a odkudkoli z nabídky vrátí zpět pohled na mapu.
Hlavní vypínač, vedle něj je čidlo okolního světla • tlačítka u displeje
Jednou z halasně propagovaných funkcí je ovládání gesty. Není to špatný nápad, protože načmárání čáry v určitém tvaru na displej vyžaduje méně pozornosti než hledání položky v nabídce. A tak pohyb prstem doprava, doleva nebo dolů zobrazí nejbližší zájmové body ve třech hlavních (vybraných) kategoriích. Stříška ihned začne navigovat směrem dolů, tvar V zase aktivuje mobilní telefon. Možná je gest ještě víc, přišel jsem zatím jen na těchto pár. Líbilo by se mi, kdyby se funkce vyvolané gesty daly uživatelsky nastavit.
Trochu nedomyšlené tlačítko
Mapy a všechna data jsou uložena ve vnitřní paměti, která má kapacitu 2 GB. To je rozdíl oproti Panasoniku, který pro mapy vsadil na paměťovou kartu. Sony také používá svůj firemní formát karet Memory Stick Pro Duo. Využitelný je snad jen pro nové mapy v budoucnu, protože v přístroji není prohlížeč obrázků ani přehrávač hudby či videa.
Také konektor jack proto slouží jen pro přenos příkazů hlasové navigace do sluchátek nebo jiného audiozařízení. Přes USB se přístroj připojí k počítači, odkud se uživatel prostřednictvím programu ActiveSync může dostat dovnitř do paměti.
Článek pokračuje v další kapitole: unikátní držák, mapy, upravený Navigon