Sony Smartshot QX10 a QX100: nasaď a foť! [recenze]

I ten nejlevnější Android může fotit jako Lumia 1020. Sony představuje systém chytrých přídavných objektivů SmartShot QX10 a QX100.

Objektiv QX10

Menší a lehčí objektiv má svými fotografickými parametry blízko k levnějším kompaktům. Nabídne 18Mpx CMOS snímač Exmor R o velikosti 1/2,3" (cca 7,76 mm v úhlopříčce). To je stejná velikost snímače, jakou disponuje například kompaktosmartphone Samsung Galaxy S4 Zoom. Sony zvolilo objektiv s 10násobným zoomem. Optiku tvoří čočky Sony G Lens a ohnisko (přepočteno na 35 mm) se pohybuje od 25 do 250 mm. Se světelností objektivu to papírově není kdovíjak slavné (F3,3 až 5,9), ale praxe ukázala, že zařízení si se světlem dokáže poradit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nastavení objektivu QX10 je opravdu jen základní, ve své jednoduchosti si nezadá s běžnými smartphony. Máte možnost vybrat si prakticky jen rozlišení snímku a jeden ze tří automatických režimů. Ty se vzájemně liší vlastně jen rozpětím ISO (Inteligentní Auto 100-3 200, Super Auto 100-12 800, Program Auto 100-1 600). Poslední částečně programovatelný autorežim dovolí nastavit expozici až na ±2,0 EV. Objektiv je vybaven optickou stabilizací SteadyShot a automatickým doostřováním. Pokud k pořízení snímku používáte virtuální spoušť na displeji v aplikaci PlayMemories Mobile, můžete zde dotykem doostřit na požadovaný bod scény. Při makrosnímcích ostří objektiv od vzdálenosti 5 cm.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Inteligentní automatický režim • Program automat s nastavením expozice

Ukázkové fotografie QX10:

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Fotografie se ukládají ve formátu JPG, jejich velikost se při maximálním rozlišení 18 Mpx pohybuje zhruba od 4 do 8 MB. Kvalitativně může objektiv soupeřit s nejlepšími fotosmartphony typu Nokia Lumia 1020. Fotografie mají věrné, spíše teplejší podání barev. Detaily jsou ostré po celé ploše snímku. Při horších světelných podmínkách dochází k nápadnějšímu šumění a snaze postprocesoru Bionz odstranit jej na úkor detailů. Rozmazání ale není tak markantní jako u většiny smartphonů trpících podobným nešvarem. Při větším dynamickém rozsahu scény dochází k přepálení světlých míst. Automatika vyvážení bílé i makro funguje bezchybně. Celkový výsledek je v dané cenové kategorii velmi dobrý.

Ukázkové video QX10:

Z dobrých parametrů objektivu čerpá i funkce videokamery. Záběry jsou ostré a plné detailů. Při rychlejším pohybu pozorujeme mírné cukání obrazu, což je dáno maximální snímkovací frekvencí 30 fps. Průběžný optický zoom je plynulý a kamera bez problémů doostřuje i na detaily. Automatické vyvážení bílé a nastavení expozice bez výhrad. Nahrává se napevno do FullHD rozlišení 1 440 × 1 080 bodů, video se ukládá ve formátu MP4.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pohled do útrob černé varianty objektivu QX10

Objektiv QX100

Lepší a výkonnější z obou objektivů QX100 má výbavu na úrovni špičkových kompaktů. Hardwarově vychází z kompaktu Sony CyberShot RX100. Nabídne 20,2Mpx CMOS snímač Exmor R o velikosti úhlopříčky 1,0 palce (13,2 × 8,8 mm). Sony použilo objektiv s 3,6násobným optickým zoomem pro fotografie i video. Optiku tvoří objektiv Vario-Sonnar T s antireflexní úpravou od firmy Carl Zeiss. Světelnost se pohybuje od F1,8 do 4,9, ohnisko leží v rozmezí 28-100 mm (přepočteno na 35 mm). Také tento objektiv obsahuje optickou stabilizaci obrazu SteadyShot.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nastavení objektivu QX100 je v aplikaci PlayMemories Mobile o něco bohatší než u levnějšího modelu. Vybrat si můžete rozlišení snímku a jeden ze čtyř režimů. Tři automatiky jsou totožné jako u modelu QX10, expozici lze měnit na ±3,0 EV. Čtvrtý režim s prioritou clony (F1,8-F11) umožní vyhrát si s hloubkou ostrosti a vytvářet tak umělečtější fotografie. Objektiv je vybaven manuálním i automatickým doostřováním. Pokud k pořízení snímku používáte virtuální spoušť na displeji v aplikaci PlayMemories Mobile, můžete opět dotykem doostřit na požadovaný bod scény. Při makrosnímcích ostří objektiv od vzdálenosti 5 cm.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Režim priority clony a ostření na displeji telefonu na různá místa scény

Ukázkové fotografie QX100:

Fotografie se ukládají ve formátu JPG, jejich velikost se při rozlišení 18 Mpx (formát 4 : 3) pohybuje zhruba od 4 do 8 MB. Kvalitativně může objektiv soupeřit s nejvyššími třídami kompaktních fotoaparátů nebo s bezzrcadlovkami. Fotografie mají věrné, spíše chladnější podání barev. Objektiv nemá tendenci přesvětlovat záběr, při větším dynamickém rozsahu scény ale může dojít k přepálení světlých míst. Detaily jsou ostré po celé ploše snímku. Skryté zbraně ukazuje objektiv ve zhoršených světelných podmínkách, kde jen velmi málo trpí na šum nebo rozmazané detaily. Automatika vyvážení bílé i makro funguje bezchybně. Fotky vypadají výborně, podobné kvality snímků lze u fotomobilu jen těžko dosáhnout.

Ukázkové video QX100:

Výborný je objektiv QX100 také k natáčení videa. Záběry jsou ostré a plné detailů. Při rychlejším pohybu pozorujeme mírné cukání obrazu, což je dáno maximální snímkovací frekvencí 30 fps. Průběžný optický zoom je sice pomalejší, ale plynulý a kamera bez problémů doostřuje i na detaily. Pozitivně se projevuje optická stabilizace obrazu. Automatické vyvážení bílé a automatika expozice bez výhrad. Nahrává se napevno do FullHD rozlišení 1 440 × 1 080 bodů, video se ukládá ve formátu MP4.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Noční focení

Samostatnou disciplínou obou objektivů je potom fotografování ve tmě nebo ve výrazně zhoršených světelných podmínkách. Díky mnohem větším senzorům než mají smartphony si dokážou s nočním focením poradit výrazně lépe. Pro srovnání jsme stejné snímky pořídili smartphonem Sony Xperia Z1 a dále objektivy QX10 a QX100. V tomto pořadí najdete snímky i v následující srovnávací noční galerii. Kvalitativní rozdíl je jasně patrný v koróně lamp nebo u detailů živého plotu. I skok mezi QX10 a QX100 je zde viditelně velký a nutno poznamenat, že jediný QX100 neměl v daných podmínkách problémy s doostřováním.

Xperia Z1 × QX10 × QX100

Nástrahy a nepříjemnosti

Práce s přídavnými objektivy je zase něco nového a bude záležet na každém uživateli, jaký systém si v ní najde. Někdo dá přednost upevnění objektivu na tělo mobilu a tedy podobné práci jako s fotomobilem, jiný využije větší mobility nezávislého objektivu a mobilem si pomůže pouze v podobě vzdáleného hledáčku. Nám se osvědčilo použití malé trojnožky přimontované do těla samostatného objektivu. Každý z objektivů má totiž na spodní straně klasický malý stativový závit (průměr 1/4 palce).

Klepněte pro větší obrázek

Co se naopak v praxi neosvědčilo, je rychlý sled pořizování a sdílení mnoha snímků za sebou. Malovali jsme si, jak bychom objektiv QX100 mohli používat k reportážním účelům, ale přenos fotek do mobilu, následné přerušení Wi-Fi spojení s objektivem, vytvoření spojení se sítí (ať už místní Wi-Fi nebo 3G operátora), odeslání snímku na internet a znovuvytvoření spojení s objektivem, je procedura tak dlouhá, že by každému reportérovi polovina důležitých záběrů utekla.

Klepněte pro větší obrázek

Nalhávat si nebudeme ani to, že ad-hoc spojení objektivu a mobilu je 100% spolehlivé. Stačí jen objektiv pevněji obejmout rukou, zakrýt tak na chvíli modul Wi-Fi (umístěný podle pozorování zřejmě ve spodní části válce) a vaše spojení se rozpadne. Občasným pádům se nevyhne ani samotná aplikace PlayMemories Mobile. To je však daň za modulární řešení, ve kterém můžete mít zvlášť smartphone a zvlášť objektiv.

Pro koho?

Při čtení předchozích řádků vás možná napadlo, pro koho jsou tedy přídavné chytré objektivy vůbec dobré. U levnějšího modelu QX10 je cílová skupina jasná. Majitel průměrného smartphonu, jehož fotoaparát stojí za starou belu, který si ale kvůli lepšímu foťáku nechce pořizovat celý nový fotosmartphone. V tom případě je investice 5 000 Kč za nižší z objektivů zcela opodstatněná a vlastně i výhodná. Srovnatelně fotící telefon by přišel 3× dráž, samostatný kompakt by stál možná stejně, ale chybělo by přímé propojení s mobilem a tedy možnost např. okamžitě uploadovat fotku na sociální sítě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sony SmartShot DSC-QX10

U vyššího typu objektivu QX100 už se hledají důvody ke koupi obtížněji. Fotí sice perfektně, ale s pořizovací cenou okolo 12 000 Kč už se dá s mírným příplatkem uvažovat o celém novém kompaktu nebo systému bezzrcadlovek. S takto drahým zařízením už majitel nejspíš nebude tolerovat prodlevy při kopírování snímků nebo občasné odpojování Wi-Fi. Sony ale každopádně ukázalo zcela nové fotografické řešení a tedy i novou možnost pro individualisticky založené uživatele. I když se asi přídavné objektivy nestanou masovou záležitostí, věříme, že Sony bude pokračovat dalšími generacemi a uvedené drobné nešvary odstraní.

Sony SmartShot DSC-QX100

Témata článku: Sony, , , , , , , , Nokia Lumia 1020, Samsung Galaxy, Samsung Galaxy S4, Samsung Galaxy S4 Active, Samsung Galaxy S4 Zoom, Samsung Galaxy S4-A, Sony Xperia Z, Sony Xperia Z1, Informační displej, Tvar válce, Celkový výsledek, Dobrý parametr, Místní wi-fi, , Nejlepší fotosmartphony, MLS, Klasický fotoaparát,