Sony Xperia M a L: stejné a přesto jiné [recenze]

Sony Xperia L a M jsou výbavou velmi podobné. Vzhledově ale každá z nich odkazuje k jiné filosofii. Která se povedla víc?

Problém s předinstalovanými aplikacemi

Ani jeden z testovaných telefonů si zřejmě nebudou pořizovat manažeři a lidé, kteří dennodenně potřebují vyřizovat maily a skrze telefon pracovat. I přesto svou práci v tomhle ohledu zastanou dobře. Do adresáře se vejde dostatek kontaktů se všemi potřebnými údaji, e-maily sepíšete na vcelku prostorné klávesnici. Můžete využít našeptávač či psát ve stylu Swype. Pouze pro vytváření Office dokumentů si budete muset dokoupit jednu z aplikací, která toto umí. V telefonu je sice předinstalovaný OfficeSuite, ovšem pouze v základní verzi, kdy můžete dokumenty pouze prohlížet. Nikoliv vytvářet a měnit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
OfficeSuite v neplacené verzi • Klávesnice • E-mailový klient.

Xperia M má také několik aplikací od Sony, které u Xperie L nenajdete. Mezi takové patří Music Unlimited, jinými slovy obchod s hudbou, který ovšem po nainstalovaní potřebných aktualizací nenajde potřebnou položku v Google Play a je tak nepoužitelný. Takových aplikací je bohužel v telefonu více. Čtečka knih a knižní obchod pod položkou Reader by Sony má podobný osud. Obchod je totiž dostupný pouze pro USA a Kanadu, tudíž u nás znovu nepoužitelný. Další ze speciálních obchodů s aplikacemi je Sony Select. Při pokusu o stažení aplikace vás ale odkáže na Google Play, tedy se jedná o víceméně zbytečnou aplikaci.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ne všechny aplikace jsou určeny pro náš trh.

PlayMemories Online, což je virtuální galerie, na druhou stranu využít lze a nemáte-li již účet u jiných webových galerií, jistě ji oceníte. Pak jsou tu aplikace, které jsou předinstalovány v obou telefonech. Nemáte-li žádnou oblíbenou čtečku čárových a QR kódů, budete ze začátku rádi za NeoReader. Podobně je to s rozeznávačem neznámé hudby TrackID. Pro případy úpravy videa a stříhání krátkých klipů je předinstalován základní Movie Maker, který tento typ úloh bez problémů zvládne.

NeoReader a TrackID již neodmyslitelně patří k telefonům Xperia.

Walkman je tradiční součástí

Jak je u telefonů Sony zvykem, pro přehrávání hudby je krom přehrávače od Googlu předinstalován také přehrávač Walkmen. Ten dokáže zobrazovat hudbu dle různých alb, skladeb a interpretů. Nechybí položka Hudba přátel, jenž sumarizuje všechny hudební soubory, které sdílí vaši přátelé na sociálních sítích. Součástí je také ekvalizér, kterým si můžete upravit hudbu dle vlastních potřeb. Na výběr je rovněž softwarové vylepšení ClearAudio+, jenž by mělo hudbu činit čistší. To se mu na rozdíl od jiných vylepšení poměrně daří. Xperia M má na rozdíl od L také vizualizér, jenž k hudbě spustí i vizuální efekty.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Prostředí aplikace Walkmen.

Telefony přehrají hudební soubory ve formátech MP3, 3GPP, MP4, SMF, WAV, OTA, Ogg vorbis. Nebude-li vám to stačit, můžete spustit i FM rádio. V případě Xperie M byl ale s jeho přehráváním problém. Po připojení sluchátek, které slouží jako anténa, se rádio rozběhlo zhruba na 1 vteřinu a následně se telefon zaseknul a restartoval. Zkoušel jsem trojici různých headsetů a se všemi jsem dopadl stejně. Na Xperii L však vše fungoval bez problémů. Rádio je rovněž provázané se službou TrackID, tudíž neznámé písně můžete ihned jednoduše identifikovat. Zvukový výstup pak v případě obou telefonů patřil k průměru, když ničím nevybočoval z řady.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Rádio FM • Možnosti nastavení hudby u obou Xperií.

Jestliže přehrávání hudby jde na telefonech Xperia skvěle, s videem je to horší. Vestavěný přehrávač Filmy nedokáže přehrát titulky, které nejsou součástí souboru ani filmy ve formátu MKV. Zvládne pouze formáty 3GPP, MP4 a AMR. S velkou pravděpodobností tak sáhnete po jedné z alternativ, které jsou připraveny v obchodě aplikací Google Play. Na druhé straně filmy v HD rozlišení by byl zbytečný luxus pro schopnosti obou displejů, tudíž jediný problém může být s titulky.

Kdy se Sony naučí fotit?

Xperia L se na zadní straně chlubí velkým senzorem s rozlišení 8Mpix. Xperia M pak nabídne nižší 5Mpix hlavní fotoaparát. Ve výsledku však většinou nepotěší ani jeden z těchto fotoaparátů. Xperia L má alespoň poměrně věrné podání barev, až na bílou, se kterou si opravdu nedokáže poradit. Občas jsou snímky až přeostřené, což rozhodně není kladným bodem. Barvy fotografií zachycené Xperií M působí bledě a detaily má naopak problém. Oba modely mají navíc velký problém s ostření i za denních podmínek, což způsobuje, že bude muset fotit vícekrát, než dostanete uspokojivý výsledek.

Ukázkové fotografie:

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přímé porovnání obou fotoaparátů. Vlevo vždy Xperia M, vpravo Xperia L.

I za dne je pak na fotografiích více šumu, než by bylo zdrávo. A jestli za dne bylo ostření a šum problém, v noci se tyto nedostatky projeví naplno. Telefony v noci nedokáží zaostřit ani na několikátý pokus a scénu nedokáží ani dostatečně prosvítit. Výsledkem jsou fotografie, která nemají téměř žádnou kvalitu a ani na nich není téměř nic vidět. Pokud se některé z fotografií podaří zachytit alespoň částečně, pak příliš neodpovídá skutečným světelným podmínkám.

Snímky v horších světelných podmínkách. Vlevo Xperia M, vpravo Xperia L.

Xperia L i M dokáží natáčet také video a to v HD rozlišení (720p). Na ukázkových videech můžete vidět, že ani zde není kvalita nijak vysoká. Ostření a detaily jsou velkým problémem a absence jakékoliv stabilizace dělá z videí za chůze nepoužitelné soubory. Telefon také nestíhá zaznamenávat barevné přechody.

Ukázkové video:

Sony tak na těchto modelech jen potvrzuje, že po kdysi skvělým výsledcích v kategorii mobilní fotografie se v poslední době hledá. Stalo se to již u Xperia Z, pokračuje to modely nižší třídy L a M a indicie naznačují, že ani u nejnovější Xperia Z1 se nedočkáme perfektních výsledků.

Xperie obstály. Navrch má M

V závěrečném souhrnu je ale třeba uznat, že klady obou přístrojů převyšují nad jejich nedostatky. Tedy nedostatky, ty důležité jsou tři, nízká kapacita reálně využitelné RAM paměti spolu s nízkou kapacitou vnitřního úložiště a slabý fotoaparát. Naopak telefony potvrzují dobře odladěný systém, který je na poměry střední třídy dobře plynulý, přidávají (po potřebném nastavení) skvělou výdrž a na vše přilepí odpovídající cenovku. Druhou stranou mince je fakt, že konkurence v této cenové relaci je obrovská a tím spíš, že tyto modely se na trhu budou vzájemně přetahovat o zákazníky.

Pokud bych si měl na závěr testování vybrat, který z těchto dvou modelů bych zvolil já. Sáhnul bych po novější Sony Xperii M. Nabízí totiž lepší displej, novější grafickou nadstavbu a pevnější konstrukci. Má sice nižší rozlišení fotoaparátu, ale jak jsem popsal výše, kvalita ani jednoho z nich není příliš vysoká, a proto je to v tomhle ohledu téměř remíza. Jediným (ale obrovským) nedostatkem pouze 1,6 GB použitelného úložiště, což uživatele, kteří mají rádi velký počet aplikací, zřejmě odradí.

Témata článku: Sony, , , , , Sony Xperia E, Sony Xperia E dual, Sony Xperia L, Sony Xperia M, Sony Xperia M Dual, Sony Xperia SP, Sony Xperia T, Sony Xperia Z, Sony Xperia Z Ultra, Sony Xperia Z1, Dolní lišta, První rozdíl, ClearAudio, Zabudovaný mikrofon, Velký senzor, OGG VORBIS, Mechanická spoušť, Emko, Zakázání, Zbytečný luxus,