Sony Xperia T: kdo chce být James Bond? [recenze]

I bez spojení s filmem vyniká Sony v mnoha ohledech, stejně jako nejslavnější britský agent. S Xperií T může být James Bond kdokoli.

Na letošním veletrhu IFA v Berlíně představilo Sony tři nové smartphony, Xperia J, V a T. Poslední ze jmenovaných se stala vlajkovou lodí mobilní divize Sony. Aby byla Xperia T ještě o něco zajímavější, došlo k jejímu reklamnímu propojení se známým agentem 007 a telefon se stal Bondovou novou hračkou v posledním filmu Skyfall.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Sony Xperia T na tiskových snímcích

V každém filmu o tajném agentovi se objevila tzv. Bond girl, filmová partnerka nebo spojenkyně hlavního hrdiny. Do budoucna možná můžeme očekávat i kult Bond phonů – telefonů, které se výkonem, elegancí a určitou konzervativností rovnají svému filmovému majiteli, Jamesi Bondovi. I přesto, že telefon používá britská špionská špička, je naštěstí cenově dostupný i běžnému člověku. V e-shopech se cena pohybuje okolo dvanácti a půl tisíce, exkluzivitu mezi operátory má u nás T-Mobilu, kde cena Xperie T bez smlouvy mírně přesáhne hranici třinácti tisíc korun.

Klíčové vlastnosti:

• 4,55" kapacitní HD displej
  • dvoujádrový procesor Krait s taktem 1,5 GHz
  • 1 GB operační paměti, 16 GB vnitřní paměti
  • Android 4.0 Ice Cream Sandwich
  • elegantní a do určité míry konzervativní design

Hlavní nedostatky:

• není přístup k baterii
  • průměrný zvuk hlasitého reproduktoru
  • fotoaparát mohl být kvalitnější
  • u operátorů ochuzené balení

Sony Xperia T
LT30p, Mint Rita
rozměry a hmotnost: 129 × 67 × 9,4 mm, 139 g
displej: 4,6", kapacitní TFT LCD, 720 × 1 280, 323 PPI
sítě: GSM, 3G
konektivita: microUSB Type-B, Wi-Fi 802.11 b/g/n, Bluetooth 3.1, GPS
paměť: 16 GB, microSDHC (32 GB), RAM: 1 GB, baterie: 1 850 mAh
procesor: Qualcomm Snapdragon S4 Plus (2× Krait, 2 GHz, 28nm)
operační systém: Google Android 4 (Ice Cream Sandwich)
fotoaparát: 13MPx, video (1 920 × 1 080), autofocus, blesk
31 %
vybavenost
cena: už se neprodává

Stejně jako ostatní telefony od Sony, dostala i Bondova Xperia T jednoduché a elegantní balení, samozřejmě tematicky potištěné. V krabičce samotné kromě adaptéru do zásuvky najdete už jen datový/nabíjecí USB kabel. Sluchátka zcela chybí. Už jsme si ale zvykli, že telefony řady Xperia od operátorů přichází v mírně očesaném balení, možná chybějící headset byl jenom případem našeho testovacího kousku. Co však určitě najdete výhradně v bondovské edici, je speciální obsah přímo v telefonu. Nečekejte však nic extra mimořádného. Obsah spojující telefon s Jamesem Bondem se omezuje pouze na tapetu, dva zvuky (jeden jako vyzváněcí tón, druhý jako tón oznámení), pár fotek z filmu a několik krátkých videí, jako třeba videodiář režiséra filmu Sama Mendese.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na obsah našeho balení by James Bond řekl: „No, nejsou to zrovna Vánoce“

Konzervativní elegance

Sony to trefilo s velikostí telefonu. V době obřích placek s obrazovkou blížící se pěti palcům je Xperia T přesně na hranici toho, co ještě pohodlně padne do dlaně a dá se s trochou snahy ovládat jednou rukou. (Dámy s menšíma rukama nemusí souhlasit, ale co si budeme nalhávat, Xperia T je zamýšlena jako „pánský“ telefon.) Protáhlý kvádřík dosahuje rozměrů 129 × 67 × 9,4 mm a přesto, že váha 139 g se může zdát jako mírně nadprůměrná, nemůžeme výrobci nic vyčítat. Vyšší hmotnost je vyvážena high-endovým vybavením.

Xperia T je mimořádně fotogenický mobil

Telefon pro Jamese Bonda musí být nenápadný a tedy zákonitě černé barvy. Existují ještě další dvě barevné varianty, bílá a stříbrná, ty se však promítnou pouze na záda telefonu. Přední strana zůstává vždy černá. Pokud si Xperii T řádně prohlédneme, můžeme se dovtípit, kde se nechali designéři značky Sony inspirovat při tvarování těla. Čisté a střídmé provedení si ponechal telefon z letošní série Xperií (NXT Series, Xperia Ion a další), prohnutá záda si však vypůjčil od loňské Xperie Arc (S). Od ní převzal i mírně zakulacené hrany.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Záda telefonu jsou z kvalitního plastu připomínajícího polykarbonát

Při zkoumání povrchu zjišťujeme, že naprostou většinu tvoří plast. Nemusíte se bát, že by se jednalo o nějaký levný výlisek. Naopak, monoliticky zpracované tělo mobilu působí solidně a kvalitně. Jedinou lesklou částí telefonu kromě displeje tvoří rámeček kolem něj. Matné pak zůstaly boky a záda, můžete proto zapomenout na šmouhy a mastné skvrny. Svým povrchovým zpracováním a vlastnostmi záda připomínají polykarbonát, tedy jsou poměrně odolná proti poškrábání a díky hrubšímu povrchu se nestane, že by vám telefon jen tak vyklouzl z ruky.

Dvoudenní společník

Vhodné umístění vybrali v Sony pro 3,5mm konektor, a to na horní straně telefonu. Na pravém boku telefonu nalezneme sadu útlých pokovených tlačítek. Jedním z nich se stala dvoupolohová mechanická spoušť fotoparátu, která na stisk reaguje s optimální citlivostí. Dále je to kolébkové tlačítko pro ovládání hlasitosti, poslední tlačítko pojalo funkci odemykání displeje a zapnutí/vypnutí celého telefonu. Právě toto relativně hojně používané tlačítko mohlo být o fous větší a přirozenější by byla jeho poloha v horní polovině výšky mobilu. Zde ale místo zabírají sloty pod krytkou. Proto si budete muset zvyknout odemykat telefon spíše prostředníkem.

Při pohledu zboku vyniknou mírně prohnutá záda

Pod krytkou najdeme sloty rovnou dva. Jeden slouží k zasunutí paměťové microSD karty s maximální kapacitou 32 GB. Rozšířit tak můžete 16GB vnitřní paměť mobilu, z níž je ale uživateli přístupných pouze zhruba 11 GB. Druhý slot je určen pro microSIM kartu a napovídá tak, že pod zadní kryt telefonu se nelze běžným neinvazivním zásahem dostat. Na akumulátor s kapacitou 1 850 mAh se tedy také nepodíváme, ale stačí nám zjištění, že pro napájení telefonu bez obav dostačuje. Dokonce při středně intenzivním použití, kterým rozumíme celý den zapnuté 3G s datovou synchronizací, 15 minut hovorů, deset odeslaných SMS nebo e-mailů a půl hodiny brouzdání po webu na Wi-Fi, vydržel mobil bez nabíječky téměř dva dny.

Společná krytka schovává slot paměťovou kartu i microSIM kartu, hlasitý reproduktor je trochu udušený

Na levém boku je až nápadně prázdné místo, hladký bok narušuje pouze microUSB konektor, který slouží jak k přenosu dat, tak k nabíjení zařízení. Budoucí majitelé se ani nemusí bát, že by přišli o možnost propojení telefonu s televizorem přes HDMI. Jako řada dalších výrobců se rozhodlo Sony implementovat funkci HDMI konektoru do microUSB, a to pomocí MHL standardu. Nevýhodou je potřeba dokoupit příslušné redukce, ale snahu inženýrů oprostit tělo mobilu od spousty konektorů a zdířek chápeme.

Klepněte pro větší obrázek
Čočka fotoaparátu je zapuštěna do mírně vystouplého okolí a je tak lépe chráněna proti poškrábání

Na zádech nalezneme čočku 13Mpx fotoaparátu, LED blesk pro přisvícení a výdech hlasitého reproduktoru. Na přední straně telefonu už nenajdeme jakoukoli lištu či tlačítka mimo prostor displeje, jako tomu bylo například u Xperie S, P či U. Prostor pod displejem tedy zdobí pouze logo řady Xperia, tlačítka jsou nově přímo součástí obrazovky, podobně jako u telefonů Nexus. Prostor nad displejem využilo jako své útočiště hned několik prvků. Jedná se o čelní kameru s rozlišením 1,3 Mpx, telefonní sluchátko, logo výrobce a sadu čidel – proximity senzor a čidlo pro automatickou regulaci jasu. Nezapomnělo se ani na notifikační diodu.

Témata článku: Sony, , , , , HTC One, HTC One (E8), HTC One (M8), HTC One S, HTC One X, HTC One X+, LG Optimus, LG Optimus 4X HD, Sony Xperia ion, Sony Xperia P, Sony Xperia T, Zpracované tělo, Sony Xperia, Krátké stisknutí, E-mailový účet, Son, Zamknutá obrazovka, Kvalitní provedení, Česká klávesnice, Tvar těla,