Sony Xperia Tablet S: chytrá kniha s pár překlepy [recenze]

Vysoký výkon, vestavěný infraport a odolnost proti polití, to jsou jen některé možnosti, které nabízí novinka od Sony na poli tabletů s Androidem.

Tu česky, támhle anglicky

Sony Xperia Tablet S obsahuje čistý Android, což platí také pro kalendář, budík nebo kalkulačku. V kalendáři ale opět narazíte jen na angličtinu, nechybí však denní, týdenní či měsíční pohled, přehled agendy, synchronizace s účtem Google atd. Pokud z Obchodu Play nainstalujete nedávno uvolněný Google Kalendář, budete mít vedle sebe dvě prakticky totožné aplikace, ale verze z Play bude pochopitelně česky. Aplikace Hodiny umožňuje nastavení opakovaného budíku, Kalkulačka zase obsahuje krom základních matematických operací také nástroje pro výpočet goniometrických funkcí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Prohlížeč dokumentů OfficeSuite umožňuje připojení na nejznámější webové disky; Aplikace Kontrola Wi-Fi slouží pro zjištění informací o bezdrátové konektivitě; Kalkulačka i kalendář jsou běžnou součástí Androidu 4.0.3

Prohlížeč souborů či správce úkolů bohužel chybí, mezi předinstalovanými aplikacemi ale naleznete třeba Evernote, Skype nebo čtečku dokumentů OfficeSuite. Zajímavá je také aplikace s názvem Kontrola Wi-Fi, která provede test připojení a zobrazí informace o konfiguraci Wi-Fi včetně IP adresy, DNS, brány a MAC adresy přístupového bodu. S Wi-Fi se pojí jedna nepříjemnost, kterou je vypínání bezdrátové sítě při uspání tabletu bez ohledu na nastavení této funkce v systému. Neděje se to pokaždé, takže jde zjevně o chybu.

Hudba ze všech stran

Pro přehrávání hudby slouží buď aplikace Hudba Play s přímým přístupem do služby Google Music nebo Walkman od Sony. Druhá zmiňovaná aplikace obsahuje také podporu pro vylepšení zvuku ClearAudio+, případně uživatelsky nastavitelný ekvalizér. Hudební sbírku můžete třídit podle Alb, Interpretů nebo Skladeb, z pokročilejších funkcí je obsažena technologie SensMe umožňující přehrávání podle nálady (Večerní, Pozitivní, Lenošný, apod.) a dále sledování Facebooku a následné přehrávání hudby, kterou sdíleli vaši přátelé. Přehrávač lze ovládat také ze zamčené obrazovky, kde jsou k dispozici tlačítka pro posun skladby a pauzu. I u uspaného tabletu fungují tlačítka pro ovládání hlasitosti. S hudbou se pojí ještě dvojice reproduktorů na zádech přístroje, které produkují výborný a dostatečně hlasitý zvuk. U stereofonních nahrávek rozpoznáte, odkud zní který nástroj, a pohodlně ozvučíte celou místnost. Ani na maximální hlasitost se neprojevují vady jako drnčení nebo přebuzení reproduktorů.

Hudební přehrávač Walkman můžete ovládat i na zamčené obrazovce, nechybí možnosti ekvalizéru nebo přehrávání hudby podle nálady pomocí technologie SensMe

Pro prohlížení fotografií máte opět k dispozici výchozí galerii z Androidu (jak jinak, než v angličtině) nebo aplikaci Album od Sony. Ta umí krom lokálních fotek zobrazit ještě alba z Picasy a Facebooku. Funkčně jsou obě aplikace takřka totožné, umožňují základní úpravy fotografií jako otočení nebo ořez, a také jejich sdílení. U aplikace Album se však vyskytuje jedna nepříjemnost - pokud probíhá synchronizace fotek s online úložišti, je prohlížení prakticky nepoužitelné. Aplikace totiž neustále problikává, a to i když prohlížíte jiné album, než to, které se aktuálně synchronizuje. Výhodou pro vyvážení může být schopnost zobrazit fotky na mapě podle jejich uložených GPS souřadnic.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pro prohlížení fotografií slouží aplikace Album umožňující i základní úpravy, jako je vyhlazení pleti, odstranění červených očí, ořez nebo efekty podobné těm z Instagramu

Mezi předinstalovanými aplikacemi najdete kupříkladu ještě Socialife pro správu sociálních sítí (Facebook, Twitter, Youtube a Google Reader) - kvůli její pomalosti ale zřejmě nebude vaše oblíbená. Dále výrobce předinstaloval čtečku Reader by Sony, kterou však u nás nevyužijete, a videopřehrávač s všeříkajícím názvem Filmy, který umožňuje spouštění videí, ovšem bez podpory externích titulků. Výstřižky obrazovky pořízené stejnojmennou miniaplikací se ukládají do aplikace Scrapbook, ve které si můžete tvořit stránky s těmito výstřižky, které dále seskupujete do knih. Stránky nebo jednotlivé výstřižky lze pak sdílet, celé knihy však nikoli a nejsou ani synchronizované do cloudu.

Aplikace Scrapbook pro tvorbu výstřižků, přehrávač filmů, čtečka Reader (u nás bez možnosti plného využití) a aplikace Socialife, která by byla dobře použitelná, kdyby pracovala rychleji

Dálkové ovládání v tabletu

Zajímavou a inovativní aplikací je Remote Control, tedy dálkové ovládání. V plastovém přehybu se ukrývá infraport, pomocí kterého můžete ovládat spotřební elektroniku. Tablet obsahuje obrovskou databázi elektroniky, ze které si můžete vybrat právě to své zařízení, nebo můžete využít režim učení a aplikaci naučit příkazy z vašeho dálkového ovladače. Vytvořit můžete několik profilů pro různá zařízení a dokonce lze programovat vlastní makra, která vykonají určitý sled událostí v nastavených časových rozestupech. Dálkový ovladač má krom velké aplikace také svou miniaplikaci, která běží v plovoucím okně, a má vyhrazené tlačítko v dolním panelu pro rychlé spuštění.

Konfigurace dálkového ovladače je jednoduchá, nechybí možnost učení ani programování maker

Kvalita 8 MPx fotoaparátu na zadní straně je spíše průměrná. Absenci přisvětlovací diody lze u tabletu tolerovat, ale pro opravdu kvalitní fotku potřebujete výborné světlo. Šero nebo větší stín znamená výrazné snížení kvality a narůst šumu. Pro kameru platí totéž. Natáčet sice můžete v plném HD rozlišení, ale kvalita jde s ubývajícím světlem rychle dolů. Ovládací aplikace umožňuje nastavit rozlišení (3 248 × 2 432 v poměru 4:3, 3 072 × 1 728 v poměru 16:9 nebo nižší), ukládání souřadnic, kompenzaci expozice, několik scénických režimů a vyvážení bílé. Fotit můžete přední i zadní kamerou a nechybí funkce pro tvorbu panoramat. V režimu kamery je k dispozici pouze nastavení kvality, kompenzace expozice a vyvážení bílé. Ostření probíhá v obou režimech automaticky a kontinuálně. U natáčení videa se můžete setkat s nepříjemností v podobě periodického chvilkového rozostření obrazu. Změnou nastavení se mi nepodařilo tuto chybu odstranit.

Ukázkové fotografie Sony Xperia Tablet S:

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ukázkové video tabletu Sony Xperia Tablet S:

Škoda neodladěného systému

Sony uvedlo na trh tablet spolu se spoustou příslušenství. V e-shopech tak narazíte na množství všemožných obalů, ochranných krytů, dokovacích stanic, stojánků, kabelů, redukcí, klávesnic či reproduktorů. Z tohoto by si ostatní výrobci mohli vzít příklad. Dalším pozitivem je přislíbený update na Android 4.1 Jelly Bean. Cena testovaného tabletu činí  za verzi s 16 GB úložného prostoru a bez 3G modulu.

Za tuto sumu dostanete kvalitní a výkonný hardware se zajímavou funkcí dálkového ovládání a výbornými reproduktory, ale také se spoustou systémových chyb a nedodělků. Chybějící lokalizace aplikací, absence české klávesnice, občasné restarty systému či místy pomalejší procházení internetu jsou důvody, proč se vyplatí buď počkat na důkladnější softwarový update, nebo se poohlédnout po jiném tabletu. Pokud by tyto nedostatky Sony odstranilo, jednalo by se naopak o zajímavý kousek díky kvalitě zpracování a neotřelému designu.

Témata článku: Sony, , , , , , Sony Xperia Tablet S, Sony Xperia Tablet S 16GB 3G, Sony Xperia Tablet S 32GB Wi-Fi, Tenký proužek, Tab, Zmenšený náhled, Kolébkový ovladač, Velký rozměr, Hlasitý zvuk, Rodinný příslušník, Zmiňovaná aplikace, Adobe flash, Měsíční pohled, Google Kalendář, Sony Xperia, Vyhrazené tlačítko, Půjčování, Výborný zvuk, Minimální úprava,