Dříve pošetilé srovnání fotomobilu a klasického digitálu přišlo do stavu, kdy má smysl. Ať se v diskuzi sejdou věční odpůrci multifunkčních zařízení a jejich stoupenci. Kdo nechce nosit kompakt a netiskne velkoformátové snímky, má o čem přemýšlet. Porovnejte snímky sami!
Makro, interiér a vyvážení bílé, zoom
Už v první kapitole padlo, že Sony Ericsson K800i je na pořizování makrosnímků jako stvořený. Platí to samozřejmě i pro objekty v interiéru. Znovu nebude bez ostudy říct, že směle atakuje výtvory Sony DSC-H1. Digitál ale znovu předvádí povedenější prokreslení stínů a světel, sytější podání barev.
Text se nepatrně rozpíjí, se stejným neduhem se potkáme u záznamů z přírody a jejích malých kytek a listí. Když ale zkusíte ukázkovou stránku číst a nebudete myslet na jednotlivé pixely, nepoznáte kromě barevné „vybledlosti“ u K800i rozdíl. Mapu jsme zkoušeli snímat oběma zařízeními s makrem (vždy druhý snímek) i bez, ze vzdálenosti jednoho metru ale není patrný jiný výsledek.
Obrázky z výšky: to svítilo slunce stejnou intenzitou, už z náhledů obrázků je ale patrné, že digitál vykreslil objekty pro oko přirozeněji, tvrdší rozdíl světelnosti je znát. Na dalších dvou snímcích je patrná největší slabina současných fotomobilů, a sice digitální přibližování scény a laciné plastové čočky. S optickým zoomem se nemůže Sony Ericsson K800i ani náhodou měřit.
Už na mnoha předchozích obrázcích jste si jistě všimli, jak digitál a fotomobil vnímají oba bílou barvu v automatickém režimu rozdílně. Sony Ericsson K800i se pohybuje v menším rozsahu; Sony DSC-H1 pozná zářivku, sluneční světlo i teplou žárovku výtahu mnohem přesněji.
Fotomobil je náchylnější na dobré světelné podmínky. Potvrdilo se to v případě detašovaného pracoviště našeho redaktora, tam pokulhává Sony Ericsson K800i markantně.
Změnil se váš názor? Zůstali jste u svého původního přesvědčení? Vyjádřete se v anketě. Ještě dodáme tři obrázky ke všem ostatním a rozhodujte. Je zajímavé, že srovnání fotomobilu a digitálu, ještě před nedávnem tak nesmyslné, se ukázalo v mnoha případech jako opodstatněné. Jsme právě v době, kdy fotomobily sice ještě neaspirují na nahrazení klasických digitálů pro všechny případy (fotografové stejně navždy zůstanou u klasických přístrojů, o tom není řeč), ale kdo nechce nosit kompakt a netiskne velkoformátové snímky, má o čem přemýšlet.