Spider-man 2 spřádá sítě na N-Gage (recenze)

Na hru Spider-man 2 pro Nokii N-Gage jsme čekali dlouho. Předčila výsledná podoba hry naše očekávání nebo jsme spíše zklamáni? Přečtěte si recenzi, která vám pomůže tuto otázku objasnit.

Tajemný muž s vláknem

Mám rád skákačky. Dodnes hraju na počítači Commandera Keena. Na N-Gage se kromě Pandemonia a Sonica žádná pořádná skákačka neobjevila, proto jsem se na Spidermana 2 docela těšil. Je to klasická 2D skákačka, ve které si užijete vlastnosti pavoučího muže, a navíc slibovala 3D levely, ve kterých budete svištět nad ulicemi města. Zní to dobře, že? Ovšem výsledek už tak slavný není. Jak už to u superhrdinských her bývá, výsledek má k dokonalosti daleko a Spider-man 2 je spíš komerční rychlokvaška, která se snaží vytěžit maximum z popularity filmu.

Spiderman v akci

Chci tam 3D, ať je na co koukat

Největším tahákem hry mělo být pět 3D levelů s "absolutní volností pohybu", takže hra začíná právě jedním z nich. Zklamáním je, že 3D levely nejsou nic jiného než závodní minihra, ve které máte za úkol proletět jasně vytyčeným koridorem mezi mrakodrapy až na konec. Uhnout není kam, ale pro jistotu vám nad hlavou svítí navigační střelka. Můžete sice dělat různou akrobacii, ale proč? Spiderman letí sám, i síť vystřeluje sám, a vaším úkolem je tedy jen zatáčet a sbírat bonusy.

Průlety městem jsou zpracovány v 3D, ale záživné moc nejsou

To by asi nevadilo a člověk by to snadno překousl třeba jako ukázku 3D výkonu N-Gage, kdyby se nedostatek invence nesnažili autoři nahradit brutálním časovým limitem. Takhle musíte letět doslova na chlup přesně, nesmíte narazit ani pozdě zahnout, jinak to už k dalšímu checkpointu nestihnete. Je to docela škoda, protože během letu nad ulicemi New Yorku by se člověk dobře odreagoval, engine je opravdu pěkný. Ale 3D levely jsou paradoxně nejslabším místem hry.

2D je osvědčené

Dále jsou zde 2D levely, kterých je celkem patnáct. Tady už je to o něco lepší. Kdyby to bylo použito jako propagační freeware, zvednu oba palce. Levely jsou sice provedené po grafické stránce, ale jsou až zoufale nezáživné. Musíte vždycky něco najít, což vzhledem k rozlehlosti levelů může trvat opravdu dlouho. Občas sice závodíte s časem a utíkáte před plynem nebo metrem, ale takové levely a úseky troskotají buď na příliš těsném, nebo naopak volném časovém limitu. Kromě toho si brzy všimnete, že líbivá grafika je dost monotónní a za chvíli už vás bude nudit.

Baletní kreace Spidermana při boji • to není lustr - Spiderman se spouští ze stropu

Dalším nedostatkem je nulová interaktivnost. Na jednu úroveň připadá pár bodů, za které se můžete zavěsit, abyste sebrali nějaký ten bonus, sem tam se najdou dveře nebo nějaká past jako třeba mina a pak už jen nepřátelé.

Já jsem pan Zabiják, ty jsi mrtvola

Nepřátelé jsou zde v opravdu hojném počtu, jak se na superhrdinskou hru sluší. Jejich inteligence se pohybuje v záporných hodnotách a ačkoli se snaží být různorodí, dělí se jen na tři skupiny: beze zbraně, s puškou a s dynamitem. K jejich eliminaci má Spiderman jediný typ útoku a ještě pavučinu s omezenou municí. Pravda, jsou tu i bonusy v podobě štítů, bomb a nezranitelnosti, ale ty takřka vůbec nevyužijete, vždy stačí jen zamotat nebohého mafiána do pavučiny a ubít k smrti. A když se vám nechce bojovat, stačí skočit na strop nebo se skrčit a je to.

Dvojitý útok :) • každý se občas spálí...

Lezení po zdech je občas zábavné, ale všeho s mírou. Stačí se totiž přiblížit ke zdi a Spiderman už se drží jako klíště. Dostat ho zpátky na zem je pěkně tvrdý oříšek. K čemu je pak dobré ovládání, když jsou špatné herní mechanismy? Někdy jsem zemřel jen proto, že se mi nepovedlo dostat ze zdi nebo na zeď. Navíc když jste na stropě, je občas těžké zjistit, co je dole. I když vzhledem k obrovskému množství životů a lékárniček je to nepodstatné. Jediná pozitivní věc je tedy asi jen přesun pomocí pavučiny, ale ani s orientací a navigací v prostoru to není zrovna slavné. Škoda, právě pavoučí vlastnosti byly jedním z lákadel hry.

Já si skáču, já se klátím

Přihoďme si k tomu všemu úděsné animace nepřátel a hlavně samotného Spidermana. Na jednom fóru někdo řekl, že ve hře Nokia použila motion capturing. Pokud ano, čemuž odmítám uvěřit, za model si vzala asi kus špalku na provázku. Přirozenější pohyby měl i Mario v roce 1987.

Někdy je chování Spidermana nepřirozené

Naštěstí je tu boss

Jediná věc, která se opravdu povedla, jsou bossové. Na každého musíte najít vhodnou taktiku, musíte využít všech reflexů a umu. Souboje s bossem jsou opravdu jedinou skutečnou výzvou celé hry. Třeba na Shockera musíte shodit strop, ještěřího muže nezraníte, dokud arénu neosvětlíte atd.

Na bosse musíte vyzrát

Předpotopní zvuky

Dokonce i zvuky jsou špatné. Vydávat úder paličkou do hrnce za výstřel už není v módě a hudba silně připomíná hry ze stařičkého ZX Spectra.

V každém 3D levelu je navíc velké množství reklam na Nokii. Už jsem se zmínil o bonusech v podobě fotek z filmu, které se odemknou po nasbírání dostatečného počtu bodů? Další reklama, tentokrát na film.

Grafika je mnohdy docela vydařená

Stojí to vůbec za to?

Takže je na hře vůbec něco, co by stálo za to? Těžko říct. Hrál jsem ji dál a dál doufaje, že objevím něco fantastického, ale marně. Jediným plusem tedy zůstává, že je to Spiderman a skákačka.

Zátiší se skladištěm... • a jeden nepovedený render na závěr

Kdyby to byl freeware, ohodnotím ji zcela jinak, protože jako hra na zabití dlouhé chvíle při cestě metrem je Spider-man 2 ideální. Jenže on to není freeware, ale hra za bezmála 2 000 korun a proto musím být v hodnocení kritický. Ale možná jsem očekával moc a teď jsem jenom zklamaný, že to není taková velká bomba. Pokud nejste fanatičtí příznivci Spidermana, tato hra vás zřejmě nenadchne.

Plusy a mínusy

+ pěkná grafika

+ souboje s bossy

+ dobrý námět

- délka a nezáživnost

- všudypřítomná reklama

- zvuky

Z pohledu jiného hráče

Richard Richter

Od hry Spider-man 2 pro N-Gage se očekávalo hodně a je pravda, že spoustu lidí zklamala. Přesto ji však hodně lidí považuje za dosud nejlepší hru, jenž se na N-Gage dostala. Ze začátku jsem si říkal i já, že se nejedná o moc dobrou hru, ale hrál jsem ji dál a dál. Nakonec jsem ji dohrál. ani nevím jak a musím říct, že když se na to dívám zpětně, tak není zase tak hrozná. 3D levely se skutečně moc nepovedly a jejich umístění do hry byl asi jen chytrý tah, kterým se má zvednout prodejnost. Ale některé zbývající levely jsou zajímavější. Pokud se hráč snaží pouze dostat z jednoho konce levelu na druhý, tak ze hry moc mít nebude. Více zábavy se naskytne, při sbírání všech předmětů a objevování tajných chodeb. Za sebrání všech symbolů s pavoukem dostane navíc zajímavé bonusy.

Přítomnost reklam bych jako mínus ani neviděl, v dnešním světě na nás reklamy číhají všude a musíme si zvykat, že se s nimi budeme setkávat i ve hrách. Nejzáživnější jsou skutečně bossové, na které musí hráč vždy nejdříve vymyslet taktiku, která na konkrétního bosse platí a musím říct, že to někdy skutečně není jednoduché. Nejedná se ale o hru jež by hráče chytla a už nepustila, ale je užitečným pomocníkem na odreagovaní. Najdou se lidé, kteří tuto hru budou milovat a zároveň jiní, kteří ji budou nenávidět.

Diskuze (13) Další článek: Zahrajte si Člověče, nezlob se - můžete vyhrát Samsung X450

Témata článku: , , , Nokia N-Gage, Man, Klíště, Spider, Minihra, Spider-Man, Mrtvola, Sít, Dobré ovládání, Velká bomba, Chytrý tah