Srovnání: je výhodnější mobil nebo pevná telefonní linka?

Diskuze čtenářů k článku

Jura  |  02. 08. 2001 12:45

Nemohu. Bohužel je zde internet a já obyčejný občan tohoto státu musím podporovat tento monopol, který naší slavné vládě snad něco platí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Ivan  |  19. 07. 2001 15:35

Přečetl jsem si obsáhlý článek o nevýhodách pevné linky. Autor je zcela určitě chytrý a sečtělý, a právě proto mne udivuje že zkreslil nebo zamlčel některé údaje.

Počet pevných stanic v ČR je lehce přes 4 miliony. Do počtu mobilních stanic operátoři počítají i ty SIM karty, které jsou v krabicích na krámech. A kolik jich je, si nedovoluji odhadnout.

Dále autor opomněl zmínit životnost telefonu, jak se o tom též zmiňuje jeden příspěvek. U telefonního přístroje na pevnou linku lze živitnost počítat na desetiletí a zpravidla je vyměněn, protože vyšel z módy, než že by nefungoval. U mobilu je inovaci třeba provádět každé dva až tři roky - minimálně baterie.

Rovněž bych podotkl, že je nutno rozlišit věk osoby. Pro dítka školou povinná a studující je věc osobní cti vyrazit z rodičů mobil. Zvlášť na středním stupni se student cítí méněcenný, pokud se mu u pasu nehoupe tento přístroj. Jiná věc je skupina obchodníků a manažerů. Pro tyto je to neodmyslitelná věc.

Jeden z dalších faktorů je lokalita, kde se člověk pohybuje, či nepohubuje. Pokud tráví většinu času doma a doma je ve velkém městě, zaplatí mnohem méně z pevné linky, protože většinou volá místně. A jestliže může hovor přesunout na dobu po 19 hodině není o čem mluvit. Zde je pětiminutový hovor často levnější než jedna SMS. Porovnání s tarifem Slyším Vás není zcela korektní, protože tento tarif bude s největší pravděpodobností časem zrušen.

Pokud někoho irituje šňůra na jeho přístroji, není nijak obtížné si pořídit bezšňůrový přístroj, který může mít i několik přenosných částí. Pořízení není nejlevnější, ale režie je již zanedbatelná a dosah je i často před dům, pokud je vaším koníčkem auto.

Cena? Pokud je názor, že TELECOM je tím hlavním zlodějěm, proč neposkytují mobilní operátoři ceny ve vlastní síti levněji než ON? Hlavní argument bývá, že museli dám velké finance do budování vysílačů. Výstavby několika stovek ústředen v celé republice, jejich vzájemné propojení a dotažení drátů do každé domácnosti a podniku není taky za pusinku.

Předpokládám, že si vysloužím mnoho vulgárních slov. Je to tak zvykem na Internetových diskuzích, pokud je názor odlišný od většiny (navštěvující diskuzi). I přes tento fakt jsem se musel vyjádřit k tomuto tendenčnímu článku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jura  |  02. 08. 2001 12:54

Ahoj Ivane. Z jakého důvodu podezíráš jiné lidi , že jsou vulgární? Tvůj článek má něco do sebe, ale jsou zde také drobné nepřesnosti. Např. jsem majitelem kvalitního přenosného telefonu Siemens, ale chodit s ním mohu pouze okolo domu a to je podstatný rozdíl oproti mobilu. Dál se nechci vyjadřovat, protože opravdu máš v mnohém pravdu. Prosím jen mi odpověz na otázku: Jsi zaměstnancem Telecomu?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Martin Zikmund  |  02. 08. 2001 22:27

Dobrý den,

byl jsem na dovolené, takže se omlouvám, že odepisuji tak pozdě. Chtěl bych reagovat na Váš příspěvek. S tím počtem pevných linek jsem vycházel pravděpodobně ze starších údajů, takže se omlouvám. K životnosti telefonu - pokud použijete bezdrátový telefon k pevné telefonní lince, pak budete muset baterii měnit stejně jako u telefonu mobilního. Životnost mobilního telefonu můžete vyjma baterie počítat také na několik let. Ještě dnes mám přes 4 roky starou Motorolu d160 a kdybych chtěl, tak z ní můžu ze sítě Eurotel a Paegas telefonovat.

Uvedl jste, že u Telecomu vás místní hovory vyjdou levněji než jedna SMS. To ale právě u tarifu Slyším Vás není pravda. Jeho uvedení považuji za zcela korektní a to proto, že v současné době si jej můžete pořídit a na rozdíl od cen Českého Telecomu zůstane cena za jeho využití ještě 2,5 roku stejná.

Tvrzení, že hovory z pevné sítě jsou nižší než za volání v mobilních sítí je nesprávné, a to v následujících případech: Oskarta bez limitu - 10,50 Kč/hod., Paegas Víkend - 1,05 Kč/min. (levnější než meziměstský hovor) a Eurotel Víkend 1,05 Kč/min. (viz PG Víkend).

Doufám, že se mi podařilo Vás přesvědčit o tom, že má tvrzení jsou správná a že jsem je dostatečně podložil argumenty. Jsem rád, že se najde také čtenář, který namísto vulgárních výrazů používá slušné vystupování a věcnou argumentaci. Za Váš příspěvek Vám musím poděkovat. Kéž by takovýchto příspěvků zaznívalo více.

S pozdravem

Martin Zikmund

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dana  |  17. 07. 2001 19:18

Mobilní telefon má oproti pevné lince řadu výhod - všechny jsou v článku popsány. Ale jedna veliká nevýhoda mobilu je, že není navěky - po třech letech odchází baterie, která se dá sice vyměnit, ale každý si asi spíše koupí nový mobil. Takže to, co se ušetří, se znovu musí investovat. Přesto já sama jsem pevnou linku odhlásila a zdá se, že to už udělalo hodně lidí, ale pořád jich asi není dost, aby to s Českým Telecomem hlo, a své služby zlevnil.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:18

To ano, ale já osobně spíš než novou baterii koupím raději celý nový mobil. baterie je drahá a proč bych po dvou letech používat nějakou starou vykopávku?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Polly  |  17. 07. 2001 19:18

Jo, jo, taky máme pevnou linku už jen kvůli Internetu. Mobil má dokonce i moje babička a jak hezky SMSkuje!!!

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mirek  |  17. 07. 2001 19:18

Telekom (((((

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
mirek  |  17. 07. 2001 19:18

Telekom (((((

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:18

No to je výstižné

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
ViR  |  17. 07. 2001 19:18

S přechodem z pevných linek na mobilní mám následující zkušenost: Měl jsem jednu pevnou linku na chalupě a druhou měli moji rodiče (důchodci) ve svém městském bytě. Od jara do podzimu ovšem trvale s občasným několikadenním přerušním pobývají na zmíněné chalupě, takže v praxi to bylo tak, že využití telefonů bylo více méně střídavé. U toho právě nevyužívaného byl účet vždy kolem 200,- Kč, u druhého asi 450,- Kč plus minus stovka. Ale v součtu to bylo za minulý rok cca 650,- Kč/měsíčně. Většina hovorů byla meziměstská a asi 10% do mobilní sítě, vesměs někomu z rodiny. Místních bylo jen okolo 11 impulsů každý měsíc. Tyto dvě linky jsme zrušili a nahradili je běžnou oskartou v Ericssonu A1018s. (Jen na okraj dodávám že jsem k tomu ještě připojil "kuchyňský" tlačítkový telefon a GSM bránu VTA-02, takže způsob obsluhy se pro anti-mobilní důchodce nezměnil, ale to je jen bonbonek navíc.) Výsledek je, jak jsem nyní spočítal na oskařím webu, že od začátku roku bylo "protelefonováno" do 20. dubna 572,80 Kč! To je zhruba čtvrtina v porovnání s minulým rokem a třetina v porovnání s předminulým. I kdyby to byl mimořádný výkyv a zvedne se to třeba na dvojnásobek, pořád jde o obrovskou úsporu. A hlavně, což zejména matka po počátečním "žbrblání" velmi oceňuje, lze výdaje regulovat podle momentální finanční situace. To u Telecomu bylo tak trochu nemožné

Podle mého názoru tedy v podobných případech jako je tento mobilní operátoři jednoznačně vítězí.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pepa  |  17. 07. 2001 19:18

Sice Telecom taky moc nezeru, ale musim se ho trochu zastat. Pokud si zvolite tarif Mini, zaplatite 175 Kc jako pausal, ale muzete 90 Kc protelefonovat, coz v nejlepsim pripade odpovida 56 minutam zdarma.(Mimo spicku 1.60 Kc za minutu v ramci vlastni UTO) Takze vzhledem k tomu, ze vetsina lidi ma stejne pevnou linku, tak to vyjde na volani opravdu nejlevneji.Musim rict, ze se zavedenim telefonu sem taky nemel problemy, v baraku mam¨zavedenej kabel a sem napojenej na digitalni ustrednu ... behem 14 dnu mi telefon zprovoznili. Samozrejme, ze to muze bejt jinde jinak. To, co se mi ale vazne nelibi, je zpusob uctovani- nejmene mohu zaplatit 2 minuty. Vetsina mych hovoru je informacni ho razu, takze se vejdu krasne do 30 vterin, ktere jsou uctovany Paegasem.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:18

Ale jakmile projedete volné koruny, voláte za dvojnásobek. Tj. musíte si hlídat, kdy vám vypršel limit. A to není příliš pohodlné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Peta  |  17. 07. 2001 19:18

Taky mám pevnou jen kvůli internetu. Štve mě, kolik jsem zaplatil za zavedení a štve mě měsíční paušál. Jen jsem se domníval, že v tom paušálu nějaké volné minuty jsou. Nebo se o tom teprve uvažuje?

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:18

Volné minuty byly, ale už byly zrušeny, tuším počátkem roku??? Jejich zpětné zavedení je velmi nepravděpodobné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
bIRDIE  |  17. 07. 2001 19:18

Opravdu perfektni clanek. Diky za nej.

Sam jsem si to taky uz takhle kolikrat spocital a mit doma nejakej rozumnej internet, tak pevnou linku uz daaaavno nemam, protoze presne jak je v clanku, 95% mych hovoru z domova jde na mobily.

Mozna by nebyl v teto souvislosti od veci nejaky clanek, jak na internet bez Telekomunistu - hlavne se zohlednenim prakticke zkusenosti. Snad by se Marek Antos nezlobil, ze mu fusujete do remesla

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BS  |  17. 07. 2001 19:18

Nekde jsem cetl, ze cena volani z pevne linky na mobil 10 Kc/min se sklada z 2 Kc pro telecom a 8 Kc pro mobilni operatory. Takze za tyto vysoke ceny asi telecom nemuze. To hlavne ET, ten je nenazrany.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Matej  |  17. 07. 2001 19:18

To bych neřekl, za prvé Eurotel je v majoritním vlastnictví ČT, a navíc ČTŮ stanovil cenu asi na 1-1,8 Kč za min. (poplatek pro operátory). Nedávno o tom byl článek na mobil.cz

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomket  |  17. 07. 2001 19:18

No ja jsem ale cetl, myslim, ze to byl casopic Euro 4/01, ze jediny, kdo ma nechut redefinovat tento nepomer plateb je opravdu EuroTel (pravda, zda se to diky tem majetkovym pomerum dost divne). Pokud si dobre vzpominam, tak treba Radiomobil se snazi CT presvedcit k uplne jinemu uctovani, ale CT potazmo ET jsou holt urednici, nac menit neco co funguje ...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Rosťa Kocman  |  17. 07. 2001 19:18

Skutečně to je tak, že operátoři pevných linek platí operátorům GSM přibližně osm korun. Obráceně platí operátoři GSM jen dvě koruny.
Více o této problematice (včetně přesných cen za propojení sítí a metodiky výpočtu) je popsáno v již zmiňovaném článku na mobil.cz.
Redakci MobilManie se omlouvám za odkaz na náš server, ale v tomto případě mi to přijde vhodnější než sem vkládat celou tabulku a kus zmiňovaného článku s poplatky za propojení.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:18

Ale Rosťo, to nebylo příliš hezké, dělat si tady reklamu. Je pravda, že tvůj příspěvek jest přínosný, ale ten odkaz...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pepa  |  17. 07. 2001 19:18

Tak tohle se mi libi, jen pokarat - kdyby neco podobneho udelal nekdo z mobilmanie.cz na mobil.cz, tak to hnedka smazou - nojo, oni si mysli, ze jsou nejchytrejsi, zvlaste od te doby, co pan Zandl byl parkrat v TV...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
jurio  |  17. 07. 2001 19:18

Rostislav Kocman... To jméno z někama znám. Nepsal do mobilit?
Ten odkaz není moc slušný, ale co když platí, že dobré zboží se chválí samo?

My jsme taky uvažovali o zrušení pevné linky a zavedení jedné Dohody s Oskarem + 2-3 Oskarty, ale oba mobily máme blokované na Paegas, hodně známých má PG a ještě víc pevnou linku, hodně voláme na Telecom mimo špičku, máme Infernet... Těch důvodů je hodně, proto zatím zůstáváme na kombinaci pev. linka + 2x twist. Taky není vyloučené, že časem přejdeme z pevné linky CT na pev. linku Radiomobilu, vsadil bych boty, že na PG bude mít levnější hovory.

No, podívám se na ten mobil.cz a možná se na MM eště vrátím, možná tam taky dám odkaz na vás, ať si moc nemyslí...

Jurio

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Broža  |  17. 07. 2001 19:18

Ano, Rosťa Kocman byl redaktorem Mobilit. Ale to je už dávno zapomenutá historie.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Osi  |  17. 07. 2001 19:18

Kdo chce dnes z domu na internet prakticky si musí pořídit pevnou linku, i když má doma 10 mobilů. Zde je třeba kritizovat pro změnu mobilní operátory.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
SVB  |  17. 07. 2001 19:18

Pevna linka neni jediny zpusob pripojeni k internetu. Pokud patrite mezi stastlivce, co maji internet pres kabelovku, nemate skutecne jediny duvod mit doma pevnou linku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Tomket  |  17. 07. 2001 19:18

Jeste tak mozna mikrovlnka, znam par lidi, co ji maj. To ale kvuli dostupnosti taky neni reseni pro kazdeho.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
eminem  |  17. 07. 2001 19:18

No pokud nepatrite mezi stastlivce, kterych je pomalu tak bohuzel. A dnesni ceny mikrovln a podobnych nesmyslu, jsou strasne drahe, takze zatim bohuzel

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Pepa  |  17. 07. 2001 19:18

Jo to je fakt, ale na volání se to naprosto nehodí. Navíc mám u ucha furt tu telefonní šňůru ((

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dalibor Kánia  |  17. 07. 2001 19:18

Fuf, telefony existovali hned v prvni vete....
dale tam pbcas chybi na konci slova "ch" ap....
Chtelo by to korekturu...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dalibor Kánia  |  17. 07. 2001 19:18

Fuj to mam sam preklepu, jeste po ranu nevidim

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  17. 07. 2001 19:18

Tak se přiznám že té první tabulce nerozumím. Je tam uvedena cena za aktivaci u Českého Telecomu 1160Kč ale pokud vím tak zřízení pevné telefonní linky stojí 3500Kč ! (Neuvažuju časově omezenou nabídku za 2990Kč která je spojena také s úpisem na 18 měsíců). Podíval jsem se na stránky Telecomu ale nikde jsem částku 1160Kč za nějakou aktivaci nenašel.
Jinak můj názor je že by Telecom mohl aspoň snížit měsíční paušál, 175Kč za to že jsem si ještě nikam nezavolal je dost velká částka. Kdybych nepotřeboval internet tak bych pevnou linku zcela určitě zrušil a myslím že nejsem sám. Bohužel připojení k internetu přes mobilní síť je zatím nesrovnatelně dražší, aspoň pro mne tedy zatím nepoužitelné.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Luboš  |  17. 07. 2001 19:18

Stále zvažuju, že si pevnou linku domů pořídím, a to pouze kvůli internetu. To, co mi brání, je vysoká cena za aktivaci. Pokud by aktivace stála 1160, dále bych asi neváhal, odkud je tato informace? Na stránkách Telecomu nic takového nenacházím.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Berry  |  17. 07. 2001 19:18

ČT nabízí v akci platné do 31.5. zřízení linky opravdu za 1160,-(bez telefonu) nebo formou balíčků i s bezdrátovým telefonem nebo externím modemem. Zrovna včera mi zapojili novou linku domů i s telefonem Philips(DECT-GAP) za 4290,-. Od podání žádosti to trvalo 8 dní. Na jejich bezplatné lince vám řeknou víc (a rádi...).

Jinak si myslím, že srovnávat Oskarův Slyším Vás s pevnou linkou je dost uvalené, ale pokud chcete volat na mobil za 30 Kč a počítat s hrůzou těch 5 volných minut ve špičce,tak klidně.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Dan  |  17. 07. 2001 19:18

Tak teda to sorry, musis byt nejakej kamos nekoho v Telecumu protoze ja chtel aktivaci prave kvuli internetu, mam to doma pres mobil na 9,6KBPS a nic moc teda 120KC/h a rekli mi ze do 60ti!!!!!60 dnu!!!!! kde to jsme mi ji zavedou. Kdyz jsem se operatorky zeptal, ze jako tam snury jsou (je to digitalni barak, sousedi maj normalni linky), ze jde jen o to to pripojit a ozivit, tak ze ty dva mesice asi nejsou realny. Tak mi dost nesmlouvave sdelila, ze na to maji 60 dni.
Takze? Telecume! ANI NAHODOU! Radsi budu platit nekomu jinymu daleko vic penez (mesicne me inet vyjde na cca 2kkc) ale ne tobe. A cekam az UPC konecne zavede inet po kabelu.

A byl jsem vazne presvedcenej ze si tu linku zridim.

Dan

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  17. 07. 2001 19:18

Mozna trochu ukvapeny zaver. To, ze na to maji x dnu neznamena, ze neprijdou driv. To ale nerekne operatorka, nybrz prislusni technici, kteri maji tu prihlasku na starosti. K nam prisli za dva dny pote, co dostali prihlasku.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
martin kalenda  |  17. 07. 2001 19:18

hmm me cena za ISDN ani pevnou linku nijak neprekvapuje a jsem nadmiru spokojen protoze je pro me pri 5000+ promobilovanych minut pevna docela slusna cesta jak se mobilu vyhnout ...
add cekani IMHO to telekom dost flaka protoze jsem prevadel majitele a predelaval na ISDN ale protoze telekomunisti prevadej majitele az k 1 v mesici tak jsem tam druheho zavola ze mam skoro mesic podepsanou smlouvu na ISDN (v realu to bylo tak 10 dni) a ze cekam a ze prevod cosi kdesi za 30 minut volal manik ze DNES uz to nestihnou ale zitra ve 2 ..
a ted chrochtam blahem mit doma ISDN se orpavdu vyplati sem si koupil i ISDN telefon tj mam dalsi cisla a podle denni doby/nalady si je povoluju zakazuju rpesmerovavan a kdyz jsme hodne skodolibej tak to prehodim na fax
add popltaky za zrizeni myslim ze srovnavat poplatky u FIXNIHO pripojeni a MOBILU je uplna hovadina protoze kdyz nemate signal u MT tak si muzete leda... kdyz telekom nebude mit v provozu pevnou tak mu nafakturuju nahradu skody (uz jsme to tak udelali omylem se pri stavebnich upravach prekopl kabel k nam do kancelari - asi 30 linek) a jeste do vecera tam natahovali az od ustredny /nejakejch 300 m kabel po trave aby ty founy jeli) zavolejte nekam na OS/ET/PG ze srovna nemate signal a ze chcete nahradu (pravda oskar mi ji vyridil - sice jen slevou ale lepsi nez nic)
ad posledni mile no asi mam zkreslene predstavy protoze jsem z brana ai jinak to telekomunisti vali nekde v horni dolni (nenci se nikoho dotknout)

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr  |  17. 07. 2001 19:18

Tuto cenu 1260Kč za aktivaci máte na faktuře asi uvedenou ale na stránkách Telecomu tato cena skutečně nikde není, je tam uvedena pouze cena za celý balíček 2990Kč. Navíc si myslím že pokud autor článku chtěl srovnávat mezi pevnou linkou a mobilem tak měl uvést standartní cenu a nikoliv cenu z mimořádné nabídky, která je časově omezena.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor