Statistika nuda je, má však cenné údaje. To platí nejen v pohádkách. Jak zasáhl iPhone zavedené operační systémy?
Půl roku. Tak málo stačilo společnosti Apple k tomu, aby se na celosvětovém trhu „chytrých“ mobilů dostala na třetí místo. Dnes její podíl na trhu činí 6,5 %. Jiné společnosti k takovým výsledkům potřebují dlouhá léta a celou řadu úspěšných přístrojů. Globálního úspěchu americká firma přitom dosáhla s jediným produktem – revolučním a emoce vzbuzujícím iPhonem. Vzhledem k tomu, že se tento mobil oficiálně prodává jen ve čtyřech státech, navíc jeho koupě je podmíněna přísnou smlouvou s operátorem, jde o úspěch vskutku mimořádný. Dosavadní lídři trhu by se měli mít na pozoru.
Zajímavou zprávu o prodejnosti komunikátoru, smartphonů a navigačních zařízení (smart mobile device) před několika dny zveřejnila analytická společnost Canalys. Celkový prodej těchto přístrojů dosáhl v loňském roce 118 milionů. Z analýzy také vyplývá, že se neustále zvyšuje oblíbenost chytrých telefonů. V roce 2007 se jích prodalo 115 milionů, což znamená narůst o 60%. Z celkového počtu prodaných mobilů ve světě tento segment tvoří 10%. Jde o jedno z nejrychleji rostoucích odvětví na poli mobilních technologií.
Podle údajů Canalys v posledním čtvrtletí loňského roku bylo ve světě prodáno přes 300 milionů mobilů, z toho 35,5 milionů smartphonů a komunikátorů, což je o 72% více než ve stejném období roku 2006. Značný náskok v čele si drží finská Nokia (18,8 mil.), kterou následuje RIM (BlackBerry), Apple, Motorola. Zbylých 8 mil. prodaných kusů si rozdělili ostatní výrobci.
Na americkém trhu vloni způsobil značný průvan Apple. Po několika měsících „iPhonománie“ a úspěšné marketingové masáže se Steve Jobs a jeho spolupracovníci mohli radovat. Americký výrobce naprosto přesvědčivě dokázal, že nová konkurence na trhu telefonů je možná. Analytik Canalysu Pete Cunningham o marketingu a samotném produktu Applu mluví jen v superlativech, za klíčové považuje především jistou „výjimečnost“. Tou výjimečností není jen samotný iPhone, ale i způsob jeho prodeje. Značnou exkluzivitu vzbuzuje nejen vybraný operátor, ale i podmínky, na které koncový uživatel musel přistoupit. K celkovému boomu iPhonu značně přispěla i samotná média, která se pro Apple stala tou nejlepší reklamou. Pozadu ovšem nezůstala ani široká veřejnost. Ta se zase rozdělila na dva nesmiřitelné tábory. I díky tomu si dnes v Applu mnou ruce.
Za pouhých 90 dní od uvedení na trh se iPhone v USA s 19,5 % dostal na druhou příčku. Ke konci roku se jeho podíl zvýšil na 28 %. Na Apple Macworld Expo před časem zástupci Applu uvedli, že cílem je do konce roku 2008 prodat 10 mil. iPhonu a dosáhnout 1% podílu na trhu s mobilními telefony. Na americkém trhu již několik let vévodí kanadská RIM, která se svými komunikátory Blackberry zaujímá 41%. Jak se zda, k celkové dominanci na trhu „chytrých“ telefonů se Apple blíží značnou rychlostí. Blackberry se ovšem příliš obávat nemusí, je zacílen především na firemní klientelu, a proto jen stěží kvůli iPhonu přijde o své stávající zákazníky. Horší je to se společnosti Palm, o které analytici již několik let říkají, že svou dobu zaspala. Nad vodou ji drží jen konzervativní zákazníci, kteří již léta používají smartphony Treo. Na americkém trhu se Palm drží na třetí příčce (9%), ovšem tento podíl se neustále snižuje. Celkový podíl telefonů s OS Windows Mobile v Americe tvoří 21%. Zajímavá čísla nabízí region EMEA (Evropa, Blízký Východ a Afrika), kterému se značným náskokem dominuje finská Nokia. Ta má více než 50% podíl na trhu. Prodej mobilních telefonu na platformě Linux se oproti roku 2006 skoro nezměnil. Manažer Canalysu Rachel Lashford řekl, že segment otevřených operačních systémů je značně rozdrolený. K jistým pokrokům (hlavně v Asii) ovšem dochází i na tomto poli.
Co se týče mobilních operačních systémů v globálním měřítku, ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku se značným náskokem kraloval Symbian. Ovládl 67 % světového trhu, 13 % patřilo Windows Mobile a 10 % RIM. Zatímco prodej smartphonů neustále roste, prodejnost kapesních PC již delší dobu stagnuje. V roce 2007 se prodaly 3 miliony těchto zařízení, což je o 47 % méně než v roce předchozím. Tehdy to bylo přes 5,6 milionů. Vysvětlení je jednoduché, „chytré“ mobily dnes splňují většinu požadavků kladených na PDA a díky svým příznivým rozměrům a vzhledu se těší velké oblibě. V segmentu „chytrých“ telefonů se i nadále se značným náskokem v čele drží Nokia, která loni prodala 60,5 milionů smartphonů. Světový mobilní kongres v Barceloně jasně ukázal, že dominanci Applu si ostatní výrobci začínají jasně uvědomovat. Většina z nich přišla se svým řešením dotykového telefonu. Jak moc jejích koncepce budou v konkurenci iPhonu úspěšné, ukáže až čas. Jedno je ale zřejmé, finská Nokia se i nadále tomuto trendu braní. Díky značnému náskoku má dost času na to, aby zvolila tu nejlepší cestu vývoje.