Štědrý den už neznamená významný nápor na sítě operátorů. Provoz odpovídá běžnému víkendu

Štědrý den už neznamená významný nápor na sítě operátorů. Provoz odpovídá běžnému víkendu

Češi o Štědrém dnu odeslali méně SMS zpráv než v předchozích letech a klesá i počet hovorů. Komunikace o svátcích se přesouvá do online prostoru, proto na úkor tradičních služeb, jako jsou textovky a volání, roste spotřeba mobilních dat. Vyplývá to z údajů, které zveřejnili operátoři T-Mobile, O2 a Vodafone ke štědrodennímu provozu ve svých sítích.

T-Mobile

Datový provoz o Štědrém dnu v síti T-Mobile meziročně vzrostl téměř o 24 %. Hodina nejvyššího datového provozu zůstává stejně jako loni na 21:15-22:15. Volalo se o 5,5 % méně než v předchozím roce – celkem se uskutečnilo 7,8 milionů hovorů, nejvytíženější byl čas mezi 10. až 11. hodinou dopolední, kdy bylo spojeno přes 1,7 milion hovorů.

Pro srovnání, nejvytíženější den z pohledu volání v síti T-Mobile byl letos 4. září (první školní den), kdy se uskutečnilo cca 17,4 milionu hovorů. Počet SMS a MMS každoročně klesá, konkrétní číslo odeslaných textovek T-Mobile nezveřejnil. Místo toho využívají zákazníci datovou komunikaci. Jeden z vánočních bonusů operátora – neomezená data na vánoční víkend 23. a 24. prosince si v aplikaci Můj T-Mobile objednalo 121 tisíc zákazníků.

O2

Zákazníci O2 uskutečnili během Štědrého dne v roce 2023 celkem 13 314 965 hovorů, poslali 8 216 977 SMS zpráv a 307 047 MMS zpráv. Nejvytíženějším časem pro volání i odesílání SMS bylo tradičně dopoledne od 10 do 11 hodin. Počet hovorů klesl oproti loňskému roku o 3,4 procent, počet odeslaných SMS pak o 17,3 procent. Na rozdíl od volání a textování setrvale roste objem datového provozu – ten se na Štědrý den oproti loňsku zvýšil celkově o 24,9 % na 3 763 900 GB.

Datový provoz každoročně roste. V letošním roce překonali zákazníci O2 na Štědrý den rekord – přenesli celkem 3 763 900 GB dat. Proti roku 2018 je to osminásobný růst. Naopak ale klesá počet uskutečněných hovorů a odeslaných SMS zpráv. Před deseti lety, v roce 2013, bylo na Štědrý den v síti O2 odesláno 27 961 240 SMS zpráv. To bylo dvakrát víc než v jakýkoliv běžný pracovní den toho roku. Podobně na tom je i mobilní hlasový provoz. Na Štědrý den v roce 2013 činil počet veškerých hovorů v mobilní síti 15 763 134.

O2 si všímá nového trendu v používání mobilních komunikačních služeb. Vánoce a Nový rok už nejsou nejvytíženější dny v síti z hlediska volání a SMS. Počet uskutečněných hovorů byl i letos na Štědrý den zhruba poloviční než v běžný pracovní den a z hlediska počtu spojených hovorů zhruba srovnatelný s víkendovým provozem. Stejně jako u konkurenčního T-Mobilu, padla i u O2 hodina s největším hlasovým provozem letos na 4. září a také 30. června, tedy na začátek a konec školního roku.

Vodafone

Během letošního Štědrého dne spojila síť Vodafonu zhruba 11 milionů hovorů a přenesla více než 5 milionů textových zpráv. Využití datových služeb vzrostlo oproti loňskému roku o 55 %, což potvrzuje výrazný trend posledních let, kdy se komunikace přesouvá do internetových aplikací. Ačkoliv počet SMS každoročně klesá, stále je během Štědrého dne vůbec nejvyšší z celého roku. V případě hlasových hovorů a objemu přenesených dat už ale vánoční období lze srovnat i s běžným provozem.

Štědrý den tentokrát připadl na neděli. Ve statistikách se tak projevilo, že část lidí odesílala svá vánoční přání už od den dříve, kdy byl provoz v síti nadprůměrný. Objem hlasových hovorů oproti loňsku poklesl o 6 %. Obecně je počet hovorů během Štědrého dne podobný jako o běžném víkendu. V hlasovém provozu jsou výjimečné zejména dny s vysvědčením, pololetním i závěrečným, a začátek školního roku. Kromě sdělování výsledků a zážitků může být důvodem také domlouvání odvozu ze školy.

Ačkoliv využití klasických SMS každoročně klesá, letos zhruba o 17 %, na Štědrý den síť Vodafonu i letos přenesla nejvíce textových zpráv z celého dosavadního roku. Zákazníci ale dlouhodobě preferují ostatní možnosti elektronické komunikace přes aplikace, což jen potvrzuje i trend nárůstu objemu přenesených dat – letos zhruba o 55 % oproti loňsku.

Štědrodenní provoz u Vodafonu v bodech:

Spojené hovory

  • Suma za den – 11 184 634 (srovnání s předchozím rokem – pokles o 6 %)
  • Hodnota ve špičce – 1 250 762 (srovnání s předchozím rokem – pokles o 9 %)
  • Hodina s nejvyšším provozem - 10:00 – 11:00

Datový provoz

  • Suma za den [TB] – 2 128 (srovnání s předchozím rokem – nárůst o 55 %)
  • Hodnota ve špičce [TB] – 133,2 (srovnání s předchozím rokem - nárůst o 57 %)
  • Hodina s nejvyšším provozem – 21:00 – 22:00

SMS odeslané z mobilu

  • Suma za den – 5 039 935 (srovnání s předchozím rokem – pokles o 17 %)
  • Hodnota ve špičce – 8 309 (srovnání s předchozím rokem – pokles o 20 %)
  • Minuta s nejvyšším provozem – 10:03

Zákazníci zemí připojení do sítě Vodafonu se svojí SIM v roamingu

  1. Ukrajina
  2. Švédsko
  3. Německo
  4. Polsko
  5. Francie
  6. Dánsko
  7. Rakousko
  8. Velká Británie
  9. Belgie
  10. Švýcarsko

Největší objem volání do zahraničních zemí z čísel Vodafonu

  1. Ukrajina
  2. Slovensko
  3. Německo
  4. Polsko
  5. Rakousko
  6. Itálie
  7. Francie
  8. Rumunsko
  9. Řecko
  10. Velká Británie

Zdroj: Vodafone

Určitě si přečtěte

Články odjinud