Český T-Mobile ukončil pilotní provoz digitálního televizního vysílání pro mobilní telefony. Jaké jsou ohlasy a kdy bude spuštěn ostrý provoz?
T-Mobile se v říjnu loňského roku přidal k operátorům z řady dalších zemí, když začal testovat digitální televizi pro přenosná zařízení DVB-H. I my jsme vyzkoušeli pilotní provoz a podobně jako více než dvě stovky dalších účastníků z řad zákazníků a zaměstnanců T-Mobilu, novinářů a partnerů jsme nakonec vyplnili dotazník s otázkami týkajícími se služby. Právě odpovědi respondentů v tomto dotazníku byly hlavním zdrojem výsledků průzkumu, které T-Mobile nyní zveřejnil. Pilotní vysílání mobilní televize spolu s dotazníkem mělo za úkol zjistit, jak uživatelé službu využívají, co na ní oceňují, co postrádají a kolik jsou ochotni za ni zaplatit.
Hlavní výsledky výzkumu prozrazují, že naprostá většina uživatelů si televizi pustila denně a interaktivní služby (TV program, zprávy přes SMS apod.) využila zhruba polovina dotazovaných. Kvalita obrazu byla vysoká, ovšem jeho plynulost podle mnohých občas bídná. Za hlavní výhodu byla považována samozřejmě mobilita. Ideálním způsobem platby by pro respondenty byl měsíční paušál za jednotlivé programy nebo za celý balíček programů. V případě výběru základních stanic by cena neměla překročit 100 Kč a rozšířený soubor programů by měl stát zhruba dvojnásobek. Nejsledovanějšími programy z nepříliš atraktivní nabídky testovacího vysílání se staly ČT24 a Óčko, v ostrém provozu by uživatelé rádi viděli na displejích telefonů hlavně běžné programy ČT1, ČT2, Novu a Primu, ale třeba i Eurosport, HBO či MTV.
Sledovanost nabízených kanálů • Jaké kanály by nabídka měla obsahovat?
Zájem je zaručen
Z účastníků průzkumu televizi v mobilu nejčastěji sledovali jednotlivci či páry s vlastním příjmem a zaměstnanci T-Mobile. Alespoň jednou si televizi pustilo asi 80% respondentů, polovina uživatelů ji sledovala méně než 30 minut denně a třetina více než hodinu. Běžnou televizi sledovali zhruba třikrát déle než mobilní. Délka jednoho nepřetržitého sledování u většiny nepřekročila 30 minut, čemuž odpovídají i nejoblíbenější příležitosti ke sledování - přeprava po městě a čekání na zastávkách MHD. Největší provoz byl zaznamenán odpoledne a večer mezi patnáctou a devatenáctou hodinou. Pak zřejmě respondenti dali přednost klasické televizi, ale někteří se k mobilu vrátili v 10 hodin večer, kdy začala vysílat Playboy TV.
Jak často jste sledovali TV? • Kolik času jste denně strávili používáním TV? • Jak dlouho trvalo jedno použití TV?
Příležitosti ke sledování • Přístupy k TV
T-Mobile také zjišťoval, jaký způsob zpoplatnění služby by zákazníkům nejvíce vyhovoval. Polovině by se líbil paušál za balík programů, necelá třetina by dala přednost měsíční platbě za jednotlivé stanice a zbytek by preferoval jednodenní poplatky. V případě balíků by uživatel v ostrém provozu měl na výběr ze základní a rozšířené nabídky – o něco více respondentů by dalo přednost rozšířené. Dále se T-Mobile věnuje konkrétním cenám za balíčky programů, ovšem zatím není jasné, jaké stanice budou tyto soubory obsahovat. Operátor také uvažuje o nabídce zajímavé možnosti objednat si speciální pořad (např. koncert, sportovní zápas apod.), což by se líbilo téměř třem čtvrtinám dotazovaným a za jeden takový pořad by byli ochotni zaplatit kolem 60 Kč.
Platební modely • Možnost zakoupení jednoho pořadu
Kromě mobility byli respondenti po testování spokojeni hlavně s kvalitou obrazu, jednoduchým ovládáním a v neposlední řadě se samotnou myšlenkou televize do kapsy. Mnohým však vadilo nedostatečné pokrytí, některým slabá baterie nebo zvuk a pouze čtrnáct procent dotazovaných uspokojila plynulost videa, kterou naopak polovina z nich hodnotila negativně. V dotazníku bylo možné doporučit T-Mobilu, co by se dalo do komerčního spuštění ještě vylepšit. Kromě zlepšení intenzity signálu by respondenti žádali funkce jako teletext, nahrávání programů, titulky či rádio. Jaké všechny programy a služby bude nakonec TV v kapse zahrnovat, T-Mobile zatím neprozradil. Ale je jisté, že při komerčním spuštění bude pokrytí a intenzita signálu mnohem větší, protože testovací provoz probíhal pouze za účasti jediného vysílače.
Co se líbilo? • Co se nelíbilo? • hodnocení aspektů služby • funkce, které by služba měla zahrnovat
Jedničkou je Itálie
DVB-H ve světě má budoucnost, alespoň to tvrdí analytici. Se standardem DVB-H se zatím pracuje především v Evropě, ovšem do několika let by měl prorazit celosvětově a hlavního soupeře, standard DMB, vytlačit na vedlejší kolej. Na velkém rozšíření nového formátu by se měla podílet Čína a Jižní Korea a postupně by třetina uživatelů televize DVB-H měla pocházet právě z Asie. Další třetinu obstará Evropa, zbytek ostatní kontinenty. Dohromady se v roce 2011 očekává 120 milionů diváků mobilní televize po celém světě. Nyní ji přitom sleduje pouze několik set tisíc zákazníků, převážně z Evropy.
Současnost a budoucnost • Růst počtu DVB-H přístrojů (v milionech) • podle kontinentů • srovnání s konkurenčními standardy
Většina z nich pochází z Itálie, jedné z mála zemí, kde se digitální televize v mobilu už naplno rozjela a spustili ji všichni tři místní operátoři. Jednomu z nich, Telecom Italia Mobile, se dokonce jen za první měsíc od spuštění upsalo 100 tisíc zájemců o DVB-H.
Rozšíření DVB-H po světě k loňskému září
Jedním z problémů by při spuštění mohl být malý počet přístrojů s podporou DVB-H. Podmínkou pro sledování televize by tím pádem pro všechny zájemce byla investice do nového přístroje vyšší třídy. Podle výsledků průzkumu jsou sice respondenti ochotní za takové zařízení zaplatit až osm tisíc korun, ovšem požadavky uživatelů se různí, často jsou se svým současným telefonem spokojení a digitální televize u nich nemusí vyvolat touhu po změně telefonu.
Tři operátoři, jedna licence
T-Mobile také zopakoval, že jednu z hlavních překážek před spuštěním představuje naše legislativa, která mobilní televizi příliš nepřeje. Provozovatel si totiž potřebuje obstarat jak licenci na frekvenční pásmo (tzv. spektrální licence), které televize využívá, tak právo na šíření televizních programů (tzv. obsahová licence). Podle současného mediálního zákona však jeden subjekt vlastnit oba typy licencí nemůže.
O spektrální licenci se navíc může strhnout boj – k dispozici totiž bude jenom jedna. A je jasné, že konkurenční operátoři se o ni budou také zajímat. Výběrové řízení bude zřejmě zajímavou taktickou hrou a předpokládáme, že nakonec dojde k dohodě mezi všemi třemi operátory, případně také s Českými Radiokomunikacemi. O jednu licenci se budou muset zájemci podělit.
T-Mobile si pochvaluje snahu Českého telekomunikačního úřadu o rychlé vyřízení přidělování licencí a vůbec aktivní zájem o spuštění DVB-H. Výběrové řízení by mohlo být oznámeno ještě v první kvartále roku 2007, ve druhém by mělo proběhnout a ve třetím už bychom mohli znát vlastníka licence.
Ale opět je tu překážka – licenci lze uplatnit až po zrušení analogového televizního vysílání, na jehož frekvenčním pásmu by mělo DVB-H fungovat. T-Mobile se spolu s ČTÚ snaží prosadit přechodné kmitočty, na kterých by bylo možné DVB-H provozovat ještě před ukončením analogového vysílání.
Jenomže ani pak nebude vyhráno, protože ten, kdo získá spektrální licenci nemůže podle současného mediálního zákona vlastnit zároveň licenci obsahovou. Nejen T-Mobile proto usiluje o změnu mediálního zákona – východiskem by alespoň v počátku mohla být možnost vysílat v rámci DVB-H pouze přebírané programy. Provozovatel by tedy mohl vysílat standardní kanály, ale nemohl by vytvářet vlastní televizní vysílání.
Zástupci T-Mobilu věří, že se problémy s licencemi podaří vyřešit do konce třetího kvartálu letošního roku. A pokud se tak stane, dočkáme se s největší pravděpodobností spuštění Televize v kapse ještě letos. Technické zajištění služby už pro operátora nebude takový problém.