T-Mobile hlásí vysoký růst tržeb. Opravdu? Nám vychází stagnace.

T-Mobile hlásí vysoký růst tržeb. Opravdu? Nám vychází stagnace.

Realitou je ale vysoká a nadále rostoucí úroveň zisků; zlepšuje se i porftolio zákazníků směrem od pre-paid k tarifům. Po Eurotelu ohlásil i další domácí telekomunikační operátor finanční výsledky.

T-Mobile si první pololetí roku 2002 velmi pochvaluje, a to jak v domácím, tak v celosvětovém měřítku. Nejdříve k číslům. Tržby dosáhly 10,1 miliardy korun a zisk před daněmi, úroky, odpisy a amortizací (tzv. EBITDA) hodnoty 4,7 mld. Kč. Firma říká, že hodnota zisku (EBITDA) vzrostla o 39 % ročně, nicméně dodejme, že se jedná o hodnotu v měně euro, což výsledky značně lakuje na růžovo – v korunovém přepočtu jde o zvýšení zisku o 23,6 %. Stejně dopadne i „nárůst tržeb o 38 mil. euro“, tj. z 287 na 325 miliónů, o ohlašovaných 13 %. Po přepočtu na koruny se jedná o nárůst z 10,01 miliardy korun na 10,12 miliardy korun, tedy o nicotné jedno procento.

Zvýšení tržeb tedy jde celé na vrub posílení české koruny oproti euru, a to z 34.7 Kč/€ z loňského roku na 31.12 Kč/€. Vzhledem k inflaci (nevelké, ale ne nulové) pak počítáno ve stálých cenách čeští zákazníci nezaplatili letos Radiomobilu/T-Mobile ani o chlup více než loni.

Jak je správné vyhodnocovat výsledek firmy, v korunách nebo v euro? Mateřskou společnost T-Mobile samozřejmě zajímá jednotná evropská měna, a v případě, že by se prodávalo zboží nakupované v zahraničí za euro, mělo by hodnocení v evropské měně smysl. Používá se proto například u počítačů nebo software, kde se vše kupuje v zahraničí za euro nebo dolar, a vlivem kurzového přepočtu pak dojde k lepšímu nebo horšímu výsledku v korunách. U služeb, jejich cena ale není určována přepočtem (tarify se nemění v závislosti na vývoje €/Kč), je vykazování výsledků v domácím prostředí v měně euro zavádějící a nemohu se ubránit dojmu, že bylo provedeno jen proto, aby výsledky vyšly lépe. To, že se zcela zastavil růst tržeb firmy, je realitou, se kterou nedokáže nic udělat ani schovávání se za evropskou měnu.

Nesporná ovšem je vysoká profitabilita T-Mobile, za kterou si společnost rozhodně zaslouží pochvalu a gratulaci. T-Mobile letos neinvestoval tolik jako dříve, i marketingové výdaje jsou střídmější. Operátoři jsou ale zatíženi vysokými odpisy a proto budeme schopni profitabilitu T-Mobile zhodnotit až po vyhlášení celoročních výsledků; připomeňme si, že loni Radiomobil ohlásil EBITDu ve výši 7,6 miliardy Kč, čistý zisk pak 2,5 miliardy. Ideální by samozřejmě bylo i zveřejnění cash-flow, což je vůbec nejdůležitější ukazatel úspěšnosti firmy – schopnost generovat „hotové peníze“.

T-Mobile dále hlásí, že získal za první pololetí letošního roku 300 000 nových zákazníků a má jich celkem 3,15 miliónu; 25 % představovali tarifní zákazníci, oproti pouze 6,5 % loni. To je rozhodně zajímavé číslo, zejména za loňský rok – je, pokud se nemýlím, poprvé zveřejněno, že na růstu počtu zákazníků se loni v prvním pololetí podíleli „Twistaři“ z 93,5 % a pouze mizivých 6,5 % byli daleko lukrativnější a stálejší zákazníci s paušály. Protože se dá zhruba říci, že pre-paid rovná se domov a paušál rovná se firma, vychází z toho, že loni se Radiomobil ve firemní sféře uplatňoval poměrně mizerně; letos už to je o poznání lepší.

Pozoruhodný je rovněž fenomén růstu počtu zákazníků mobilních operátorů: když sečteme to, co silná trojka uvádí, dojdeme dnes k číslu okolo osmi miliónů… Zajímavé bude, až nastane den, kdy součet zákazníků Eurotelu, T-Mobile a Českého Mobilu přesáhne počet obyvatel České republiky, což se dá možná očekávat za rok: pak už bude na místě se seriózně dotazovat po „živých“ zákaznících, nikoli po aktivovaných kartách SIM, kterých mají někteří uživateké doma v šuplíku plno a také počítat překryvy – kolik uživatelů používá více sítí a jakých.

Určitě si přečtěte

Články odjinud