T-Mobile: hospodářské výsledky za první čtvrtletí 2011

K 31. březnu 2011 měl T-Mobile Czech Republic 5,4 milionu zákazníků, z nichž má 51,4 % uzavřenou smlouvu. Celkový počet zákazníků je (přibližně) stejný jako před rokem. Zato vzrostl podíl smlouvou vázaných zákazníků (což pro operátora znamená jistější příjem). Tento vývoj můžeme přičíst rozšířené nabídce integrovaných služeb a jejich spojování do výhodných balíčků. Průměrný měsíční podíl zákazníků, kteří se rozhodnou odejít (churn), se drží na velmi nízkých 1,3 %.

Finanční výsledky odrážejí na jedné straně faktor neustále se snižujících cen za služby, na straně druhé pak efektivitu operátora. Celkové integrované tržby za první čtvrtletí tohoto roku dosáhly
6,5 miliardy Kč, což představuje meziroční pokles o 9,4 %; tržby z mobilních služeb pak přesáhly
6 miliard korun. Ukazatel EBITDA (zisk před úroky, zdaněním, odpisy a amortizací) dosáhl 3,3 miliardy Kč (pokles o 5 %), EBITDA marže z celkových tržeb přesáhla 50 %.

Průměrná měsíční útrata za mobilní telekomunikační služby (ARPU) činila 370 Kč, což je o 10,8 % méně než v prvním čtvrtletí loňského roku. K rostoucím parametrům v posledních letech patří podíl nehlasových služeb na tržbách z mobilních služeb; ten k 31. 3. 2011 činil 24 %.

„Dosažené výsledky zcela odpovídají prostředí, v němž působíme,“ komentuje Milan Vašina, generální ředitel T-Mobile, a doplňuje: „Zákazníci jsou převážně věrni svému operátorovi a majitelé předplacených karet stále častěji přecházejí na výhodnější tarifní smlouvy. Ceny telekomunikačních služeb trvale klesají, což se logicky odráží i na tržbách. Jasným trendem je rostoucí podíl datových služeb na příjmech.“


Tisková zpráva v plném znění:

První čtvrtletí 2011 - dobrý start

Praha, 6. května 2011 – Výsledky T-Mobile Czech Republic za první čtvrtletí letošního roku odrážejí situaci na českém trhu, který je relativně stabilní. K 31. 3. 2011 měl T-Mobile 5,4 milionu zákazníků, z nichž má 51,4 % uzavřenou smlouvu. Celkové tržby za první tři měsíce tohoto roku dosáhly 6,5 miliardy Kč, ukazatel EBITDA je na úrovni 3,3 miliardy Kč. Hodnota EBITDA marže překročila 50 %.

„Dosažené výsledky zcela odpovídají prostředí, v němž působíme,“ komentuje Milan Vašina, generální ředitel T-Mobile, a doplňuje: „Zákazníci jsou převážně věrni svému operátorovi a majitelé předplacených karet stále častěji přecházejí na výhodnější tarifní smlouvy. Ceny telekomunikačních služeb trvale klesají, což se logicky odráží i na tržbách. Jasným trendem je rostoucí podíl datových služeb na příjmech.“

Zákazníci a služby

K 31. 3. 2011 T-Mobile registroval 5,4 milionu zákazníků, tedy přibližně tolik, co před rokem. Podíl zákazníků, kteří využívají některý z paušálních mobilních programů, meziročně vzrostl téměř o 100 000 na 2,8 milionu, což představuje 51 % z celkové základny. Hlavním faktorem, který přispívá k vyšší oblibě tarifních programů, je široká nabídka integrovaných služeb a jejich výhodné podmínky a možnost jejich spojování do výhodných balíčků. Průměrný měsíční podíl zákazníků, kteří se rozhodnou odejít (churn), se drží na velmi nízkých 1,3 %.

Finanční ukazatele

Finanční výsledky odrážejí na jedné straně faktor neustále se snižujících cen za služby, na straně druhé pak vysokou efektivitu operátora. Celkové integrované tržby za první čtvrtletí tohoto roku dosáhly 6,5 miliardy Kč, což představuje meziroční pokles o 9,4 %; tržby z mobilních služeb pak přesáhly 6 miliard korun. Ukazatel EBITDA (zisk před úroky, zdaněním, odpisy a amortizací) dosáhl 3,3 miliardy Kč (pokles o 5 %), EBITDA marže z celkových tržeb vzrostla na 50,7 %.

Průměrná měsíční útrata za mobilní telekomunikační služby (ARPU) činila 370 Kč, což je o 10,8 % méně než v prvním čtvrtletí loňského roku. K rostoucím parametrům v posledních letech patří podíl nehlasových služeb na tržbách z mobilních služeb; ten k 31. 3. 2011 činil 24 %.

První čtvrtletí ve znamení datových služeb

Letošní rok je rokem datových služeb: během prvního čtvrtletí letošního roku T-Mobile představil například širokou nabídku chytrých telefonů za zvýhodněné ceny, rozšířil datovou nabídku například o časově omezené balíčky mobilního internetu jak pro tarifní zákazníky, tak pro zákazníky s předplacenou kartou. Zákazníci T-Mobile si také mohou pořídit ADSL za 399 Kč/měsíc v rámci balíčku 2v1.

Výhodné nabídky se dočkali také zákazníci T-Mobile Televize – programovou nabídku TV Standard si mohou pořídit za 299 Kč měsíčně.

T-Mobile i v prvním čtvrtletí významně investoval, především do pokrytí vysokorychlostní 3G sítě. Ke konci března 2011 bylo pokryto 42,5 % populace a 329 lokalit. K dnešnímu dni tyto ukazatele dosahují 45 %, resp. 406 měst a obcí.

„V dnešní době je jasné, že hlavním úkolem operátora je udržet stávající zákazníky. Předpokladem jsou samozřejmě spolehlivé služby za rozumnou cenu, ale to by nestačilo,“ říká Milan Vašina: „Snažíme se zákazníkům poskytovat nejen kvalitní péči a pomoc, když to potřebují, ale také další výhody, kterými je chceme odměnit za to, že jsou s námi.“

Právě proto T-Mobile v březnu odstartoval akci Kouzelné úterky, kdy zákazníci operátora získávají výhody u vybraných partnerů, či mohou čerpat zvýhodněné služby.

v tis.1. čtvrtletí 20111. čtvrtletí 2010Změna v %
Počet zákazníků (ke konci období) – mobilní služby5 4465 449-0,10%
- tarifní zákazníci2 7982 7003,60%
- Twist zákazníci2 6482 748-3,60%
Noví zákazníci (čistý přírůstek) – mobilní služby-21-7n/a
- tarifní zákazníci2748-43,80%
- Twist zákazníci-48-56-14,30%
Průměrný měsíční churn – mobilní služby1,30%1,30%0,0 p. b.
- tarifní zákazníci0,50%0,40%0,1 p. b.
v Kč1. čtvrtletí 20111. čtvrtletí 2010Změna meziročně v %
Celkové tržby (mil.) – integrované6 5377 216-9,40%
Tržby z mobilních služeb (mil.)6 0436 777-10,80%
EBITDA (mil.) – integrované3 3143 489-5,00%
EBITDA marže (celkové tržby)50,70%48,40%2,3 p. b.
ARPU – mobilní služby370415-10,80%
- tarifní zákazníci579672-13,80%
- Twist zákazníci146167-12,60%
Podíl mobilních nehlas. služeb na ARPU v %24%23%1 p. b.
Diskuze (11) Další článek: Vodafone 3G: rekapitulace dubna a plány na květen

Témata článku: , , Mobil, T - Mobil, První čtvrtletí, Hospodářské výsledky, Čtvrt, T-Mobile televize, Čtvrtletí, Hlavní úkol, T Mobil, Dobrý start, MOBI, Široká nabídka, Rostoucí podíl, Tarifní program