T-Mobile odmítá nařčení z nelegálního prodeje údajů

Operátor předal některé údaje svých zákazníků Komerční bance. Porušení zákona odmítá. Aktualizováno

Minulý týden představil mobilní operátor T-Mobile ve spolupráci s Komerční bankou nový typ kreditních karet – tzv. T-Mobile Bonus kartu. Ta má sloužit pro tarifní zákazníky operátora a přinést jim body do Bonus programu a další benefity (více zde). Televize Prima ve své včerejší reportáži uvedla, že T-Mobile poskytl bance údaje o svých zákaznících bez vědomí klientů.

Klepněte pro větší obrázek

Do celého případu se proto vložil Úřad na ochranu osobních údajů. Podle něj se mělo jednat o osobní údaje až osmi set tisíc zákazníků T-Mobilu, kteří nemají s Komerční bankou nic společného. Banka jim teď na adresy získané z databáze operátora rozesílá kreditní karty a pokud si kartu dotyčný neaktivuje, banka mu po pár dnech volá na jeho soukromé telefonní číslo.

Komerční banka údajně dostala od operátora kromě poštovní adresy a telefonního čísla také údaje o věku zákazníka a jeho spotřebitelském chování, tzn. o výši jeho měsíčních útrat. Tisková mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová pro Primu uvedla, že telefonní čísla pro Komerční banku byla poskytnuta anonymně a bankovní ústav tedy předem neví, komu na dané číslo volá. Operátor se odvolává na smlouvu, v níž klient souhlasí s poskytnutím osobních údajů třetí straně. Podle mínění televize ale spousta zákazníků ale malou klauzuli v textu snadno přehlédne. O tom, zda nedošlo takovým jednáním obou institucí k poškození klientů, nyní rozhodne Úřad na ochranu osobních údajů.

Podle názoru MobilManie na jednu stranu nelze omlouvat fakt, že zákazník se dostatečně neseznámil s údaji ve smlouvě, byť tištěnými malým písmem, a po podepsání a naplnění její podstaty se domáhá práv na ochranu osobních údajů. Na druhé straně se výroky operátora podle odvysílané reportáže rozcházejí s tvrzením banky. Ta tvrdí, že zná o klientech věk, adresu i spotřebitelské chování, operátor říká, že bankovnímu ústavu poskytl pouze telefonní čísla. O případném dalším vývoji kauzy budeme informovat.


Dnes jsme obdrželi reakci ze strany T-Mobilu. Ten porušování zákona na ochranu osobních údajů odmítá, reportáž Primy označuje za lživou a zvažuje podání trestního oznámení na televizi za poškozování dobrého jména. Následuje tisková zpráva v plném znění:

Reportáž TV Prima odvysílaná 29. května 2008 během pořadu Zprávy TV Prima obsahovala lživé údaje, které KB i T-Mobile považují za útok na dobrá jména obou společností. T-Mobile nikdy neprodal databázi svých klientů Komerční bance a obě společnosti postupovaly eticky a v naprostém souladu s platnou legislativou v oblasti ochrany osobních údajů.

T-Mobile začal nabízet v rámci svého věrnostního programu T-Mobile Bonus kreditní kartu jako společný produkt s KB. T-Mobile poskytl partnerovi tohoto projektu pouze takové údaje, které jsou nezbytné pro uskutečnění nabídky, ale z nichž konkrétní osoba není určená nebo určitelná. Nešlo tedy o osobní údaje. Kompletní údaje – jméno, adresa, rodné číslo, telefon – poskytuje zákazník bance sám až v okamžiku, kdy se rozhodne k aktivaci karty tím, že vyplní a odevzdá aktivační kupon ke kartě.

Oslovení zákazníci jsou pouze ti, kteří neodmítli použití svých údajů pro marketingové účely. Kreditní karta je společným produktem T-Mobile a KB je součástí věrnostního programu T-Mobile Bonus, a zákazník s jejím využitím sbírá body do zmíněného programu. Jedná se tedy o produkt T-Mobile; oslovování zákazníků je tedy plně v souladu se zákonem i obchodními podmínkami T-Mobile.

Obě společnosti trvají na tom, že jejich spolupráce byla připravována v souladu s platnou legislativou. KB i TMCZ jsou připraveny poskytnout veškerou potřebnou součinnost Úřadu na ochranu osobních údajů.

T-Mobile si uvědomuje, jak důležitá je důvěra zákazníků a jak klíčovým faktorem je v této oblasti ochrana zákaznických dat. Chceme všechny zákazníky ujistit, že vždy postupujeme eticky a v souladu s platnými zákony.

Informace, které uvedla ve svém včerejším vysílání TV Prima jsou lživé a poškozují dobré jméno obou společností. T-Mobile se bude domáhat ochrany svého dobrého jména všemi dostupnými právními prostředky, bude požadovat náhradu vzniklé škody a nevylučuje ani podání trestního oznámení.

Diskuze (59) Další článek: Samsung SoulB: mladší brácha v klasickém kabátě (preview)

Témata článku: , , , MOBI, Pro +, Prodej, Mobil, Údaj, Spousta zákazníků, T Mobil, Nařčení, Obchodní podmínka, Důvěra zákazníků, Dobré jméno, T - Mobil