T-Mobile z druhé strany, odhalená tajemství

Všichni bereme mobil jako samozřejmost, ale máte vůbec tušení, co všechno je na pozadí? Podívali jsme se do zákulisí sítě T-Mobile.

V T-Mobile působí oddělení nazvané RAN Measurement and Optimization (Měření a optimalizace sítě), které se stará jak o průběžné proměřování sítě, tak o její následnou optimalizaci podle naměřených hodnot. Teď se podíváme na první část, tedy měření...

V oblasti měření má výše zmíněné oddělení čtyři hlavní úkoly. Nejdůležitějším z nich je pravidelné monitorování sítě T-Mobile i obou konkurenčních operátorů. Občas je potřeba proměřit síť u konkrétního zákazníka, který si stěžuje například na výpadky hovorů. Třetím úkolem je testování nově nasazovaných technologií, nebo nových verzí technologií stávajících. S tím lehce souvisí čtvrtý úkol, měřicí týmy totiž zjišťují, jak se změní pokrytí sítě v případě nasazení nových BTS, například dočasných.

Práce všeho druhu

V T-Mobile působí dva měřicí týmy; jeden sídlí v Praze, druhý v Brně. Dále se tyto týmy dělí na tři velké skupiny. Jedna skupina má na starosti plánování a optimalizaci sítě, provozuje proto dvě měřicí dodávky a jedno osobní auto. Do terénu vyjíždějí v okamžiku, kdy je potřeba otestovat novou technologii nebo proměřit nové pokrytí.

Druhá skupina se věnuje vylaďování sítě. K dispozici má devět osobních aut vybavených měřicí technikou, která se do akce vydávají v případě, kdy je třeba vyřešit problémy konkrétních zákazníků.

Třetí tým sleduje kvalitu sítě z dlouhodobějšího hlediska. Používá k tomu tři měřicí osobní vozy a dvanáct speciálních automatizovaných jednotek. Tyto jednotky jsou umístěny v deseti největších městech, většinou je vozí automobily autoškoly nebo taxislužby. Zbývající dvě jednotky pak cestují po dálnici nebo železnici umístěné v autobuse či vlaku. Díky tomu získává operátor aktuální údaje, přičemž nemůže předem ovlivnit, jakou trasou se konkrétní měřicí box vydá.

Budeme mít lepší síť

Klepněte pro větší obrázek
Útlumová komora v laboratoři T-Mobile

Pojďme se nejprve podívat, jak vypadá nasazování nové technologie. Může se jednat o úplné novinky, například zavádění EDGE nebo Internetu 4G; do této kategorie ale spadají i různé updaty síťových prvků, například nový firmware do BTS.

Nové technologie se nejprve otestují v centrální laboratoři v Bonnu, kterou má T-Mobile pro všechny svoje pobočky. Následně probíhají testy v obdobné laboratoři v Česku. Česká laboratoř je vybavena kompletní GSM sítí sestávající z několika BTS, řídícího prvku BSC a podobně. Testovací telefony mohou být uzavřeny do bedny, kam nepronikne žádný rušivý signál. Technici si mohou vytáhnout různé signály z testovacích BTS, v laboratoři je proměřit, různě smíchat kvůli odhalení vzájemného rušení, použít útlumové články, které simulují například pokrytí v budovách a podobně.

Pokud novinka projde oběma laboratořemi, je na čase vyzkoušet ji v reálném provozu. To, co v ideálních podmínkách vypadá bezchybně, se může pod vlivem okolních vlivů ukázat jako nepoužitelné. T-Mobile pro testování nových technologií používá vyhrazenou oblast vlastní sítě. První testy probíhají vždy v noci, kdy je v dané oblasti nejslabší provoz. Pokud noční testy dopadnou dobře, nechá se novinka v provozu i v denních hodinách a teprve poté se nasadí plošně v celé síti.

Vyjíždíme do terénu

Rozhodně jsme se nespokojili s výše uvedenými informacemi a sveřepě jsme trvali na tom, že chceme měřicí vozy vidět zevnitř. Nejprve jsme si prohlédli měřicí dodávku.

Klepněte pro větší obrázek
Na první pohled obyčejná dodávka
Klepněte pro větší obrázek
Uvnitř se ovšem skrývá sofistikované měřicí pracoviště

Na první pohled obyčejná dodávka, kterou by v americkém filmu klidně mohli používat k nenápadným odposlechům, odkryje své tajemství po odsunutí bočních dveří. Objeví se sedadlo pro jediného cestujícího, které je doplněno standardním počítačem a měřicími přístroji.

Během jízdy dodávka umí zaznamenat svou polohu pomocí vestavěného modulu GPS. K tomu změří, velmi zjednodušeně řečeno, sílu signálu na jednotlivých kanálech GSM sítě. Množství měřených kanálů stejně jako vzorkovací interval (tedy to, po kolika ujetých metrech dojde ke změření všech hodnot) může technik nastavit.

Z naměřených informací lze poté v kanceláři odvodit například to, jak daleko dosahuje signál té které BTS, případně jak se signály jednotlivých BTS vzájemně ruší. To umožňuje optimalizovat síť podle potřeb v dané lokalitě. Rušení, neboli interference, se řeší různými způsoby: může se například snížit vysílací výkon BTS, změnit naklopení či natočení antény, použít pro danou BTS jiné kanály a podobně.

Klepněte pro větší obrázek
Speciálně upravené měřicí mobily slouží k testování kvality hovorů
Klepněte pro větší obrázek
Útlumové články slouží k simulaci signálu ve vozidlech či budovách

Výbava osobního auta je poněkud odlišná, i když také v tomto případě platí, že byste si ho na ulici pravděpodobně vůbec nevšimli. V zavazadlovém prostoru najdete měřicí přístroj se čtyřmi mobilními telefony Nokia 6230. Od běžného telefonu se tento měřicí liší odlišným firmwarem, který umožňuje přístup k řadě servisních údajů, například k síle signálu či informacím o aktuálně používané buňce. Dále je z těchto telefonů vyvedena externí anténa na střechu automobilu. Celé měřicí zařízení je pak doplněno scannerem GSM a UMTS kanálů (podobný, jaký najdete v již popisované dodávce) a samozřejmě GPS přijímačem pro určení polohy.

Ve dvou telefonech je SIM karta T-Mobile, ve zbývajících pak karty Vodafonu a O2. Všechny mobily podle předem nastaveného programu opakovaně telefonují na pevně nastavené číslo. Do sítě se přitom přehrává připravený hlasový vzorek (devadesátisekundový anglický hovor), jehož kvalita je následně vyhodnocována spolu s kvalitou hovoru.

K dispozici jsou dále nejrůznější útlumové články zapojované mezi anténu a telefon, které dokáží simulovat, jaký signál bude mobil dostávat například v autě či uvnitř budovy.

Oba měřicí vozy mají několik věcí společných. V obou případech cena přístrojů několikanásobně přesahuje pořizovací cenu automobilu. Oba dokáží proměřovat jak vlastní síť T-Mobile, tak sítě obou konkurentů. U dodávky je zajímavé, že úřady nepovolily, aby technik seděl za jízdy na zadním sedadle. Měření na místě nemá ale vždy význam, proto T-Mobile doplnil vozidlo počítačovou sítí; technik pak sedí na sedadle spolujezdce a měření ovládá tabletem či notebookem.

Klepněte pro větší obrázek
Tímto tabletem ovládá technik měřicí techniku pohodlně ze sedadla spolujezdce

Jednou ročně celé Česko

Pokud počítáte dobře, oddělení měření sítě má k dispozici dvě dodávky, třináct osobních aut a dvanáct samočinných jednotek. Každé auto najede ročně více než sedmdesát tisíc kilometrů. Každý rok projedou měřicí týmy celou republiku kromě několika neobydlených oblastí a vojenských prostor, vytížené úseky samozřejmě několikrát.

Právě toto oddělení vyráží do akce v případě, že si zákazníci stěžují na špatný signál nebo padající hovory. Díky měřicím týmům si můžeme být jisti, že se dovoláme všude, kde je to potřeba.

Ve zkratce

Měření a optimalizace sítě (RAN Measurement and Optimization) se věnuje průběžnému sledování kvality a funkčnosti sítě. Toto oddělení dokáže často odhalit problémy, o kterých dohledové centrum ještě vůbec neví. Podílí se také na testování nových technologií.

Témata článku: , , , Nokia 6230, Servisní technika, Vysokoškolské vzdělání, Jednotlivý tým, Určitá oblast, T Mobil, Servisní technik, Uvedený údaj, Nejnižší náklady, MOBI, Síťový prvek, Vichřice, Mobil, Komora, Běžné nasazení, Vysoké napětí, Potřebné vybavení, Nejčastější problém, Barevné zobrazení, Tajemství, Část práce, Běžný zákazník