Víme, kolik je v republice aktivních karet SIM a jak si operátoři mezi sebe zákazníky dělí. T-Mobile a O2 se neustále perou o první místo v počtu zákazníků. Tentokrát jej obsadil T-Mobile a O2 ztrácí. Vodafone má velký odstup, ovšem stále se jeho podíl na trhu zvyšuje.
Vzájemný boj o zákazníka je přirozeností bojovného ducha všech tří českých operátorů. Na podzim minulého roku jsme psali, že to byl T-Mobile, který si jich tehdy připsal nejvíce a zároveň získal postavení jedničky na trhu. V lednu jej ovšem vystřídal Eurotel a na postu nejúspěšnějšího zůstal ještě i v dalším kvartálu, do června.
Co naplat, dva silní se bijí a Vodafone se možná v dálce směje. Jisté je, že dnes se na nejvyšší příčce vystavuje znovu T-Mobile s celkovým počtem 4,823 milionu zákazníků. Za třetí kvartál 2006 získal rovněž nejvíce nových „oveček“: 90 tisíc. V tomto období si tak připsal více zákazníků, než oba konkurenční operátoři dohromady.
Kolik vás je? Nepočítaně!
Pokud nebudeme rozlišovat mezi jednotlivými operátory, pak přes 130 tisícovek nových čísel si připsali všichni tři společně. Na konci září 2006 tedy mobilní obec čítala bezmála 11,9 milionu občanů. Samozřejmě je to označení obrazné, telefon nedrží každé novorozeně, jediná osoba používá více účtů.
Celkový počet zákazníků (v milionech) |
Všichni operátoři |
3Q 2004 |
4Q 2004 |
1Q 2005 |
2Q 2005 |
3Q 2005 |
4Q 2005 |
1Q 2006 |
2Q 2006 |
3Q 2006 |
10,24 |
10,78 |
10,95 |
10,83 |
11,08 |
11,45 |
11,56 |
11,76 |
11,88 |
Celkový počet mobilních zákazníků operátora O2 dosáhl na konci září 2006 výše 4,760 milionu, což představuje meziroční nárůst o 6 %. Čistý přírůstek zákazníků dosáhl v prvních devíti měsících roku 2006 výše 84 tisíc, zatímco ve třetím čtvrtletí roku 2006 došlo k poklesu o deset tisíc zákazníků. Ten byl způsoben zejména odpojením zákazníků hlasových služeb v NMT síti k 30. červnu 2006, kteří do konce září 2006 nevyužili migrace na služby GSM.
O velkém úspěchu T-Mobilu byla řeč už v prvním odstavci, shrňme, že od začátku roku do září si připsal celkem 190 tisíc nových aktivních karet SIM. V síti Vodafonu se objevuje od konce minulého roku stále méně nových zákazníků. Výsledky jsou patrné z tabulky.
Počet zákazníků jednotlivých operátorů (v milionech) |
operátor |
3Q 2004 |
4Q 2004 |
1Q 2005 |
2Q 2005 |
3Q 2005 |
4Q 2005 |
1Q 2006 |
2Q 2006 |
3Q 2006 |
O2 |
4,36 |
4,59 |
4,66 |
4,42 |
4,49 |
4,68 |
4,70 |
4,77 |
4,76 |
T-Mobile |
4,13 |
4,36 |
4,39 |
4,46 |
4,55 |
4,63 |
4,65 |
4,73 |
4,82 |
Vodafone |
1,75 |
1,83 |
1,89 |
1,95 |
2,04 |
2,14 |
2,21 |
2,26 |
2,30 |
Pojďme se podrobněji věnovat lídrovi, v současnosti T-Mobilu. Počet jeho tarifních zákazníků činil k poslednímu zářijovému dni 1,636 milionu, což představuje více než 34 % z celkového počtu zákazníků. Celkové tržby meziročně vzrostly o 5,5 % na 21,6 miliardy korun a čistý zisk dosáhl 4,1 miliardy korun. Podíl nehlasových služeb na tržbách v přepočtu na jednoho zákazníka představuje 21 %.
„Uvedené výsledky ukazují že naše strategie stát se jedničkou na českém trhu funguje. V průběhu prvních devíti měsíců si naše služby vybralo více než 188 tisíc nových zákazníků. Pokud vezmeme v úvahu současnou míru penetrace v České republice, je to skutečně vynikající výsledek," říká Roland Mahler, generální ředitel T-Mobile Czech Republic.
Počet nových zákazníků |
operátor |
3Q 2005 |
4Q 2005 |
1Q 2006 |
2Q 2006 |
3Q 2006 |
O2 |
69 000 |
191 000 |
20 000 |
70 000 |
-10 000 |
T-Mobile |
90 000 |
77 000 |
20 000 |
80 000 |
90 000 |
Vodafone |
87 223 |
101 777 |
70 000 |
50 000 |
40 000 |
Čistý přírůstek tarifních zákazníků (tedy i původních, kteří tarif neměli, přesto využívali služeb operátora) mobilní sítě O2 dosáhl v prvních devíti měsících roku 2006 výše 236 tisíc. Podíl tarifních zákazníků na celkovém počtu dosáhl na konci září 2006 úrovně 37,4 % ve srovnání s 30,9 % před rokem a 36,2 % na konci června 2006.
Podíl na trhu |
operátor |
3Q 2004 |
4Q 2004 |
1Q 2005 |
2Q 2005 |
3Q 2005 |
4Q 2005 |
1Q 2006 |
2Q 2006 |
3Q 2006 |
O2 |
42,6% |
42,6% |
42,6% |
40,8% |
40,5% |
40,9% |
40,7% |
40,6% |
40,1% |
T-Mobile |
40,3% |
40,4% |
40,1% |
41,2% |
41,1% |
40,4% |
40,2% |
40,2% |
40,6% |
Vodafone |
17,1% |
17,0% |
17,3% |
18,0% |
18,4% |
18,7% |
19,1% |
19,2% |
19,4% |
V celkovém podílu na trhu však O2 vykazuje klesající bilanci. T-Mobile si od počátku roku stabilně polepšuje. Nejstrměji roste Vodafone. Koláč se rozdělil následovně: O2 40,1 %, T-Mobile má 40,6 % a Vodafone zabral 19,4 %.
Změna podílu na trhu |
operátor |
3Q 2004 |
4Q 2004 |
1Q 2005 |
2Q 2005 |
3Q 2005 |
4Q 2005 |
1Q 2006 |
2Q 2006 |
3Q 2006 |
O2 |
-0,3% |
0,0% |
0,0% |
-1,8% |
-0,3% |
0,4% |
-0,2% |
-0,1% |
-0,5% |
T-Mobile |
-0,1% |
0,1% |
-0,3% |
1,1% |
-0,1% |
-0,7% |
-0,2% |
0,0% |
0,4% |
Vodafone |
0,4% |
-0,1% |
0,3% |
0,7% |
0,4% |
0,3% |
0,4% |
0,1% |
0,1% |
Penetrace SIM karet v populaci nadále roste a na konci června 2006 překročila úroveň 115 %. Rozhodně to není konečná, bude růst i nadále. Na náš trh v tomto roce vstoupili svými plnými jmény silní světoví hráči v podobě O2 a Vodafonu. U Vodafonu se daří, trvale posiluje. O2 oslabuje, na druhou u nás působí nejkratší dobu.