Poslední z průzkumů společnosti Strategy Analytics ukázal poměrně zajímavý fakt – uživatelé mobilních telefonů chtějí být především originální. Kryty, obaly, loga, melodie, obrázky, to všechno je pro stále více a více uživatelů tím hlavním.
Mladí táhnou trh
Ačkoliv se to nemusí na první pohled zdát, tak uživatelů z řad teenagerů je čím dál tím více. Jejich procentuelní zastoupení v celkových počtech majitelů mobilních telefonů není rozhodně zanedbatelné a výrobci mobilních telefonů jsou si toho velice dobře vědomi. Právě teenageři totiž nejvíce touží po tom, aby byli odlišní od ostatních a aby byli originální. To již před pár lety odhalila finská Nokia a nabídla něco, z čeho se později stal doslova trhák -výměnné kryty, loga a melodie, atd.
Podle průzkumu patří mezi nejpopulárnější služby nahrávání log a vyzváněcích melodií. V zahraničí se cena zaslání jednoho loga či melodie pohybuje od jednoho do pěti amerických dolarů (což zní v našich poměrech docela neuvěřitelně), a tak se z této služby stal poměrně výnosný obchod. Průzkum také říká, že celých 18% předplacených uživatelů si již alespoň jednou nechalo zaslat na svůj mobil logo nebo melodii, u tarifních zákazníků je toto procento vyšší. Předplacení zákazníci si však mění loga a melodie častěji. Celkově je pak tendence používání těchto služeb rostoucí, což je způsobeno pravděpodobně tím, že se počty teenagerů vlastnících mobilní telefon neustále zvyšují a také tím, že se tyto služby stávají populární i u uživatelů, kteří mají pubertu již za sebou.
Jsou důležitější funkce nebo vzhled
Zkuste si sami položit výše uvedenou otázku. Jsou pro vás důležitější funkce telefonu a nebo jeho vzhled. Pokud jste odpověděli, že funkce, tak si zkuste položit tu samou otázku ještě jednou a přitom se zamyslete nad tím, zda-li by se vám váš telefon líbil i kdyby vypadal jako telefon, který se vám líbí ze všech nejméně. Pokud jste naopak dospěli k závěru, že na funkcích vám sice záleží, ale že vzhled také není zanedbatelnou složkou, pak se zamyslete nad tím, co byste dělali, kdyby úplně stejný mobil (a s úplně stejným vzhledem) jako vy vlastnila i spousta lidí z vašeho okolí.
Nyní se právě dostáváme k té nejzajímavější části – pokud jste i na předchozí otázku odpověděli tak, že by vám to bylo jedno, pak je vidět, že máte telefon opravdu jen k telefonování a je vám vcelku jedno, zda se váš telefon nějak liší od těch ostatních či nikoliv. Mobil je pro vás prostě jen anonymní prostředek sloužící svému původnímu účelu.
Ne každému je však vzhled jeho mobilního telefonu lhostejný. Kromě toho stále více lidí touží po tom, aby byli od ostatních něčím odlišní, což je právě živnou půdou pro ty, kteří jim jistou dávku individuality nabízejí. Obrovský úspěch telefonů Nokia tak nestojí na jejich funkcích (kterých nabízí obzvláště řada 3xxx poskrovnu), kvalitě či značce, stojí především na tom, že nabízejí svým uživatelům možnost se nějak odlišit a tu možnost jim dávají i u relativně levných mobilů.
A jaký je na to váš názor? Je pro vás důležitější vzhled telefonu nebo jeho funkce? Máte na svém mobilu nějaké logo či originální vyzváněcí melodii? A obešli byste se bez těchto funkcí?