Přední české telekomunikační společnosti ohlásily kvartální čísla, a jsou dobrá. Kdo tvrdí, že je telekomunikační obor v problémech? O výsledcích Oskara, Eurotelu a Českého Telecomu více v rozsáhlé analýze.
Tři čeští „telcos“ se pochlubili finančními výsledky za čtvrtletí, a toto slovo je na místě. I když se ne každý může pochlubit růstem, zdá se, že giganti jsou pevně na koni.
Oskar
Český Mobil (Oskar) ohlásil v druhém čtvrtletí letošního roku poprvé provozní zisk, a to ve výši 138 mil. Kč. Tržby ze služeb činily 2.6 miliardy, což znamená meziroční růst (kvartál-kvartál) 48 %. Firma udává, že důležitý ukazatel výkonnosti mobilních operátorů, průměrná měsíční tržba na jednoho zákazníka, meziročně vzrostla z 550,4 na 641 Kč. Oskar získává lukrativnější zákazníky – stále je ovšem v tomto klíčovém ukazateli velmi daleko za vedoucím Eurotelem. Firma udává, že jí za čtvrtletí přibylo 66 900 zákazníků, meziroční růst je o 25 %, a celkově má 1,337 mil. zákazníků; rovněž udává, byť blíže nespecifikuje, že její tržní podíl na firemních zákaznících je 18 %.
Eurotel
Čtvrtletí uzavřel také Eurotel, který je ve zprávě neudává zvlášť, ale souhrnně za pololetí. Firma utržila 13.5 miliardy korun (tj. zhruba trojnásobek Oskara), meziroční nárůst ale činil jen 4 %. Rychleji než obrat rostl zisk, tzv. EBITDA na 7.3 miliardy Kč (+7 %), a tzv. normalizovaný čistý zisk stoupl na 3.4 miliardy, též o 7 % oproti loňskému prvnímu pololetí. Eurotel uvádí, že má v současnosti 3,99 miliónu zákazníků. Vysokého zisku firma dosahuje, podle vlastních slov, efektivním řízením, ustavičné pozornosti potřebám zákazníků a zaváděním nových produktů, mezi kterými firma jmenuje Eurotel Data Nonstop, Eurotel Individual a MMS pohlednice.
Český Telecom
Zbývá Český Telecom. Firmě všechny ukazatele klesly, hospodařila tedy hůře než před rokem; to ovšem odpovídá situaci na trhu a postupnému přecházení uživatelů na nesrovnatelně pohodlnější mobilní telefony. Český Telecom u nás patří mezi nejoblíbenější terče kritiky, ale je nutno uznat, že firma tak, jak je „nastavena“, tj. když předala podnikání v oblasti mobilní telefonie své dceři Eurotelu, má stěží šanci na růst. Telefonie z pevných linek již půjde jenom dolů, kdekoli na světě, díky liberalizaci klesají ceny dříve velmi lukrativních dálkových hovorů, neboť tyto rozinky vyzobává konkurence. V datových službách by jistě ČTc mohl dělat víc a rychleji, ale ani to by jej před stagnací nezachránilo.
ČTc utržil za první pololetí 25.4 miliardy korun (-2.8 %), a dosáhl čistého zisku 2.28 mld (-13.5 %). Nejrychleji klesají tržby z hovorného: 5.5 mld, -26 %, mírně stoupají výnosy z paušálních poplatků: 5.3 mld (+3 %). Datové a internetové služby činily 4.1 mld a jsou nejrůstovějším segmentem činnosti firmy (+19%). Počet pevných linek klesá nepatrně, na 3.6 mil. (-3 %). Zajímavá závěrečná informace: z celkového počtu provolaných minut už větší část zaujímá internet, 53 % - loni to bylo 46 %.
Co ostatní?
Největší telekomunikační firmy – je nutno k nim samozřejmě přičíst ještě T-Mobile, který je rovněž dlouhodobě silně profitabilní (kvartální výsledky zatím nezveřejnil, jiné zdroje tvrdí, že utržil 11.5 miliardy a vyrostl o 15 %, tj. více než Eurotel) – tak jsou vysoce úspěšné. Ostatně, tak jako všude na světě: velké telekomy v Německu, Británii, Francii atd. také podnikají s významným ziskem, nicméně blízko bankrotu je drží jejich vysoká zadlužení, vzniklá jako výsledek „hysterických“ dražeb 3G frekvencí – každý z velkých evropských telekomů je zadlužen v desítkách miliard dolarů a může se kochat pohledem na kus frekvenčního pásma, který mu patří, ale ze kterého nedokáže mít výnos, který by stál za řeč. Malé telekomy v evropském měřítku, mezi které patří všechny české (či u nás působící), se takto naštěstí nezadlužily a patří tak k nejúspěšnějším firmám u nás.
Tak ještě jednou
V oblasti mobilní telefonie se Oskarovi podařilo dostat do provozního zisku; předtím byl v „takzvaném“ zisku podle standardu EBITDA, tj. v zisku před zdaněním, úroky a odpisy. Ale právě úroky a odpisy činí velkou položku, která do hospodaření Oskara patří – čtvrtletně jej stojí asi 500 miliónů korun. Zdá se nám, že Oskar definitivně překonal počáteční „cestu do kopce“ a nyní by již neměl mít problém být trvale ziskový.
Eurotel porostl sice jen nepatrně, ale je jasné, jaký je cíl firmy: udržení nebo dokonce nárůst vysoké ziskovosti. Firmě se daří držet si „smetánku“, nejlukrativnější zákazníky, a vytváří tak velký pozitivní tok hotovosti, že pokud by chtěla expandovat například akvizicí, má pro to vytvořeno více dostatečnou finanční zásobu (přes 10 mld. Kč v hotovosti a likvidních aktivech).
Český Telecom je i přes pokles stále podstatně větší firmou než mobilní operátoři, a jeho výsledky jsou příjemným překvapením – čekala se horší čísla. Přes zdražení služeb firmě zákazníci ve velkém neutíkají, a naopak datové služby slušně porostly, i když stále činí jen asi 20 % z celkových tržeb firmy. Na rozdíl od mobilních operátorů, kteří vědí, co dělají, proč to dělají a kam míří, u Českého Telecomu není ujasněný a zřetelně formulovaný podnikatelský plán do budoucna, tedy čím chce být tato společnost za pět, deset, dvacet let.
Následky se projevují už dnes – typickým příkladem je neslaný-nemastný přístup k ADSL, odkládání řešení internetového paušálu na běžných telefonních linkách, setrvávajíc podpora dnes už zastaralého ISDN, a zejména dobře známý případ „vzestup, sestup a rozpuštění“ internetové divize Českého Telecomu, Imaginetu.