Telefónica O2 vydělala za tři měsíce dvě miliardy

Telefónica k nám vtrhla v loňském roce a slíbila, že po aklimatizaci to pořádně rozjede. Už to začalo? Leccos napoví výsledky za první čtvrtletí.

Společnost Telefónica O2 Czech Republic prezentovala své výsledky za první kvartál letošního roku. Jsou v nich zahrnuté rovněž výsledky slovenské odnože, která vznikla letos v únoru. Na růstu výnosů české Telefóniky O2 v prvním kvartálu letošního roku se zásadně podílel mobilní segment a její náklady vzrostly právě vlivem aktivit společnosti na Slovensku.

Celkové výnosy operátora vzrostly meziročně o 2,8% na 15,2 mld. Kč, z čehož většinu obstaral mobilní segment, zatímco výnosy segmentu pevných linek naopak oproti loňsku mírně poklesly, což odpovídá současnému trendu. Náklady se zvýšily výrazněji, meziročně o 5,8 % na 8,2 mld. Kč, což je důsledkem rozšíření firmy na Slovensko. Po zahrnutí odpisů, amortizace a daně vychází čistý zisk 2,3 mld. Kč, což je o 12,5% více něž v loňském prvním kvartálu.

Mobily táhnou trh

Mobilní segment přinesl společnosti výnosy ve výši 7,6 mld. Kč, meziroční růst 4,8%. Hlavní podíl na nich měly hlasové služby, které obstaraly 5,6 mld., za paušální poplatky zákazníci zaplatili 1,7 mld. a za SMS a MMS 1,1 mld. Za datové služby operátor utržil 447 mil., což představuje velký růst - 17,9%.

Celkový počet zákazníků Telefónicy O2 vzrostl od března 2006 o 3,1% na 4 839 tisíc, z nichž 1 996 tisíc je tarifních - téměř o 20% více než loni. Tento růst je důsledek zavedení tzv. „kreditních tarifů“. I zákazníků, kteří užívají datové služby operátora výrazně přibylo - o 18,4%. Celkově je to 174 tisíc, z nichž 75 tisíc používá klasická mobilní data a 99 tisíc CDMA.

Výnosy segmentu pevných linek v prvním čtvrtletí 2007 se téměř nezměnily a činí 7,5 mld. Kč. Bližší pohled ale prozrazuje, že hlavní podíl na tom má vysokorychlostní internet, který vydělal o 51,5% více než loni. Naopak výnosy z vytáčeného internetu se snížily o 60,5% a výnosy z hlasových služeb zaznamenaly pokles o 9,6%. Uživatelů pevných linek je 2 288 tisíc, tedy o 18,8% méně než loni. Pevné linky tak nadále ztrácí význam a zákazníci je nahrazují mobily.

Náklady operátora dosáhly výše 8,2 mld., z čehož 3,8 mld. padlo na zboží a ostatní dodávky. 2,6 mld. dal operátor do propojení a roamingu a 1,8 mld. vynaložil na ostatní náklady spojené například se snižováním počtu zaměstnanců. Těch je nyní u Telefónicy O2 Czech Republic 9 501, o 6,7% méně než loni.

Za rok bude ještě víc

Telefónica O2 chce v nejbližší budoucnosti zamezit dalšímu odchodu zákazníků pevných linek, a to především rozvojem vysokorychlostního internetu a poskytováním balíčků, které výhodně spojí dohromady mobilní služby a služby pevných linek. Operátor počítá s pokračujícím přechodem zákazníků z předplacených na tarifní služby a s dalším růstem počtu uživatelů datových služeb. Odhaduje, že za celý rok 2007 výnosy vzrostou o 1 až 3% oproti roku 2006, a spokojí se s celkovým ziskem na úrovní toho loňského vzhledem ke zvýšení nákladů kvůli expanzi na Slovensko.

Podrobné výsledky mobilního sektoru Telefónicy O2 Czech Republic:

Citováno z tiskové zprávy

V mobilním segmentu se úsilí společnosti nadále soustředilo na nabídku datových, internetových a dalších služeb s přidanou hodnotou včetně obsahu. Zároveň se společnost zaměřila na zvýšení atraktivity tradičních hlasových služeb s cílem zvýšit hlasový provoz a pokračovala v podpoře aktivní migrace zákazníků předplacených služeb na tarifní služby s cílem zvýšit potenciál ARPU (průměrný výnos na jednoho zákazníka za měsíc) u těchto zákazníků a snížit celkovou míru odchodu zákazníků.

Celkové výnosy z podnikání mobilního segmentu v prvním čtvrtletí 2007 vzrostly meziročně o 4,8 % na 7,6 mld. Kč.

Výnosy z hlasových služeb (stálé poplatky, hovorné a propojovací poplatky) vzrostly dohromady meziročně o 5,8 % na 5,6 mld. Kč.

Celkový počet mobilních zákazníků vzrostl meziročně o 3,1% na 4 839 tisíc ke konci března 2007. Celkový počet tarifních zákazníků k 31. březnu 2007 dosáhl 1 966 tisíc, meziročně o 323 tisíc více. To představuje nárůst o 19,7 %, který je výsledkem strategie aktivní migrace zákazníků z předplacených služeb na tarifní. Celkový čistý přírůstek tarifních zákazníků v prvním čtvrtletí 2007 dosáhl výše 91 tisíc. Podíl tarifních zákazníků na celkovém počtu dosáhl na konci prvního čtvrtletí 2007 úrovně 40,6 % ve srovnání s 35 % v předchozím roce.

Počet zákazníků předplacených služeb se snížil meziročně o 179 tisíc (o 116 tisíc v prvním čtvrtletí 2007) na 2 873 tisíc na konci března 2007, což představuje meziroční pokles o 5,9 %. Podle metodologie, která definuje zákazníka předplacených služeb jako zákazníka, který generoval výnosy za poslední tři měsíce, dosáhl počet zákazníků předplacených služeb k 31. březnu 2007 výše 2 614 tisíc, meziročně o 5,7 % méně.

Celková průměrná měsíční míra odchodu zákazníků dosáhla v prvním čtvrtletí 2007 výše 2 %, což je o 1,8 % více než v prvním čtvrtletí 2006.

Výnosy z měsíčních poplatků vzrostly meziročně o 8,7 % na 1,7 mld. Kč díky 19,7 % meziročnímu nárůstu počtu tarifních zákazníků.

Výnosy z hovorného stouply meziročně o 6,1 % na 2,8 mld. Kč, zatímco celkový provoz měřený počtem minut vzrostl v prvním čtvrtletí 2007 meziročně o 20,2 %. Průměrný počet minut na zákazníka za měsíc (MOU) se zvýšil na 109 minut v prvním čtvrtletí 2007, v porovnání s 96 minutami v prvním čtvrtletí 2006 (meziročně o 13,5 % více). To bylo způsobeno především nárůstem počtu tarifních zákazníků generujících větší provoz a úspěchu aktivit, stimulujících provoz v naší mobilní síti.

Výnosy z propojení dosáhly v prvním čtvrtletí 2007 výše 1,2 mld. Kč, meziročně o 1,3 % více, zejména díky 11,7% nárůstu objemu příchozího provozu, který byl výsledkem vyššího provozu z ostatních mobilních sítí.

V prvním čtvrtletí roku 2007 dosáhla hodnota ukazatele ARPU [4] výše 496 Kč, meziročně o 1,2 % více. Průměrný výnos na tarifního zákazníka za první čtvrtletí roku 2007 dosáhl výše 902 Kč, meziročně o 9,4 % méně. Hlavním důvodem poklesu ARPU u tarifních zákazníků bylo jeho oslabení díky migraci předplacených zákazníků na tarifní služby. ARPU u zákazníků předplacených služeb vzrostl meziročně o 2,7 % na 232 Kč v prvním čtvrtletí roku 2007.

Celkové výnosy ze služeb s přidanou hodnotou (včetně SMS, MMS a obsahu) vzrostly meziročně o 1,4 % na 1,1 mld. Kč jako důsledek rostoucího objemu SMS a MMS zpráv. Zákazníci společnosti Telefónica O2 poslali a přijali v prvním čtvrtletí 2007 celkem 750 milionů SMS, což představuje meziroční nárůst o 8,7 %.

Výnosy z internetu a datových služeb zaznamenaly nárůst o 17,9 % a dosáhly výše 447 mil. Kč. Celkový počet zákazníků služby GPRS a CDMA vzrostl v prvním čtvrtletí 2007 na 174 tisíc, meziročně došlo k nárůstu o 18,4 %. Celkový počet zákazníků služby CDMA dosáhl 99 tisíc (meziročně o 34,3 % více) a celkový počet GPRS zákazníků 75 tisíc (meziročně o 10,3 % více). Průměrný měsíční výnos z datových služeb na zákazníka dosáhl v prvním čtvrtletí 2007 výše 107 Kč ve srovnání s 106 Kč v předchozím roce. Průměrný měsíční výnos z datových služeb bez SMS na zákazníka představoval 41 % z celkového měsíčního průměrného výnosu na zákazníka z datových služeb v prvním čtvrtletí 2007, ve srovnání s 39 % v prvním čtvrtletí 2006 a byl způsoben především nárůstem počtu zákazníků služeb CDMA a GPRS a nárůstem počtu poslaných MMS.

Výnosy z prodeje zařízení (včetně poplatků za aktivaci) se snížily o 7,3 % a v prvním čtvrtletí 2007 dosáhly 353 mil. Kč z důvodu nižšího počtu prodaných telefonů a nižších aktivačních poplatků pro nové zákazníky.

Ostatní výnosy z podnikání (služby IT a ostatní výnosy) poklesly meziročně o 21,6 % na 58 mil. Kč.

Diskuze (33) Další článek: Právě testujeme novinku Mio C520 (foto a 4× video)

Témata článku: , , , Mil, Celkový zisk, Meš, Měsíc, Velký růst, Měsíční průměr, Telefonica, Mobilní sektor