Telefonování v autě: ani handsfree nepomůže

Říkáte si, že pro bezpečné používání telefonu v automobilu stačí handsfree? Bohužel ani s tímto příslušenstvím nejste bezpeční. Podívejte se na výsledky studie, která hodnotila, jak se řidič chová při telefonování. Sáhnete ještě v autě na mobil?

Skrytá nebezpečnost telefonování za jízdy bez handsfree je doložena mnoha nehodami, ale přesto je stále až příliš často vidět řidiče s jednou rukou u ucha. Nebezpečí ale číhá i na ty, kteří si do svého vozidla instalovali handsfree a mají tak při řízení ruce volné. Řekněme si více o jedné z metod, kterou se vlivy telefonování za jízdy testují, a to samozřejmě včetně zjištěných výsledků.

Dopravní nehody nanečisto

Zajímavé studie ohledně telefonování za volantem vypracovala britská společnost TRL pod záštitou britské vlády. Testy byly provedeny na vzorku celkem třinácti set řidičů ve věkovém rozmezí 21 až 64 let, kteří byly vybráni z oblastí Hampshire, Berkshire a Surrey. Všichni měli běžné zkušenosti s používáním mobilního telefonu. Samotné testování probíhalo z bezpečnostních důvodů na trenažéru, který je na následujícím obrázku.

Klepněte pro větší obrázek 
Pohled na testovací trenažér

Trenažér je umístěn v místnosti 3 × 4 m, v jejímž středu je umístěn automobil na speciální hydraulické konstrukci, která simuluje pohyb a reakce vozidla při jízdě. Vozovka se značením a okolní krajina je klasicky promítána na plátna. Vpředu je plátno se zorným úhlem 210 stupňů a vzadu plátno s úhlem 60 stupňů. Nechyběla ani audio aparatura, která simulovala hluk při jízdě. Kvůli zkvalitnění testu a vyloučení pochybností měli všichni řidiči možnost se s jízdou na trenažéru předem seznámit.

Základem měření byla 17 km dlouhá různorodá trasa, kterou měli řidiči za úkol absolvovat. V první části následovali účastníci testu vedoucí vozidlo, které se pohybovalo rychlostmi v rozmezí 80 až 130 km/h, v druhé části pak řídili naprosto sami. Test probíhal v několika disciplínách a to vždy pro tři možné situace. V první situaci byl řidič sám, podruhé hovořil se spolujezdcem a ve třetím případě hovořil s partnerem pomocí vestavěné handsfree sady.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Simulátor v akci • jiný typ simulátoru

Do handsfree byly řidiči pokládány jednoduché otázky a dotazovaný měl za úkol správně odpovědět. Stejné otázky pak pokládal řidiči ve druhé části spolujezdec na vedlejším sedadle. Aby byly výsledky měření dobře srovnatelné, byli respondenti na podobné otázky dotazováni i běžným způsobem v klidu, bez řízení vozidla. Otázky a úkoly byly automaticky náhodně vybírány z databáze. Dosažené výsledky pro každou z možností byly pak v rámci jednotlivých disciplín porovnávány.

Nemluvte za jízdy s řidičem

Tento nápis, který jsme zvyklí vídat v autobusech, má podle výsledků analýzy svůj smysl. Podívejme se na výsledky v jednotlivých disciplínách. Tak předně to byly odpovědi na jednoduché otázky. Otázka zněla např. takto: “John is smaller than Peter. Who is the taller of two?“ (česky: „John je menší než Peter. Kdo z nich je vyšší?“). Pak měli řidiči během jízdy zopakovat jednoduchou otázku, která mohla znít třeba: „Undetected by the sleeping dog, the thief broke into Jane´s apartment“ (což v češtině znamená „Nepovšimnut spícím psem vnikl zloděj do Janina bytu“).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Černobílý pohled z kabiny trenažérů

Dalším úkolem pak mohl být čtyřicetisekundový monolog třeba na téma poslední dovolené. Podobných úkolů museli respondenti absolvovat více. Jak dopadli dotazovaní v jednotlivých případech se můžete podívat na grafech. V prvním sloupci je vždy srovnávací údaj, ve druhém hovor se spolujezdcem a ve třetím sloupci komunikace pomocí handsfree. Jak je z grafů vidět, výsledky hovoří jasně v neprospěch telefonního rozhovoru, během kterého byly reakce nejhorší. Patrné je to zvláště v porovnání se situací, kdy byl tázaný v klidu a neřídil.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pauzy během monologu • počet správně zopakovaných vět • čas reakce na opakování vět

Pozor na reakce

Další analýza se věnuje vlivu telefonování pomocí sady a zkoumá rychlost reakcí řidiče při telefonování. Podobně jako při předchozím test sedí řidič v kokpitu trenažéru a následuje vozidlo před sebou. Během trasy vedoucí vůz několikrát náhodně prudčeji přibrzdí. Tím se zjišťuje hbitost reakce řidiče na události. Další typ testů ověřuje, jak mnoho odpoutává telefonní rozhovor pozornost řidiče od dění na silnici. V těchto testech má řidič absolvovat předepsanou trasu, která předpokládá několikeré odbočení z aktuálního směru. Je třeba např. sjet z dálnice na určeném exitu apod. Testy prokázaly, že řidič, který se kromě řízení věnuje telefonování, přejede místa odbočení v mnohem vyšším počtu případů.

Zákon zakazuje používání mobilních telefonů za jízdy. Ale zaměstnání jedné ruky, která drží telefon, je ale jen jednou částí problému. Mnohem zákeřnější je, že telefonování odpoutá pozornost řidiče od dění na silnici. Někde se dokonce uvádí, že dvacetiletý telefonující řidič má reakce sedmdesátiletého člověka. Proto je lépe při zvonění telefonu nejprve alespoň zkontrolovat pečlivě situaci na silnici a pak teprve hovor přijmout.

Diskuze (46) Další článek: Dnes se začala prodávat Nokia 6230i: víte kolik stojí?

Témata článku: , Telefonování, Telefon, Vozovka, Auto, Handsfree, Třetí případ