Telefonování v letadle: do roka ti volám z mraků

Zákazu používání mobilních telefonů v letadlech už zřejmě brzy odzvoní. Alespoň u společnosti Airbus, která se v této oblasti angažuje. Zkušební lety již proběhly a staví se nová letadla, na jejichž palubě budete s vlastním telefonem nepřetržitě na příjmu.

Je o mobily v letadle vůbec zájem?

Výzkumy dopadly zajímavě. Pro 50 tisíc respondentů nebylo samotné telefonování příliš podstatné. Pouhých 11 % projevilo zájem o mobilní hovory na palubě letadla. Další výsledek už byl ale povzbudivý – celých 64 % respondentů požaduje možnost odesílání textových a multimediálních zpráv a obousměrnou práci s daty.

Zrušení zákazu telefonování při letu by navíc mohlo být obrovskou příležitostí pro samotné letecké společnosti. Bylo by to pole neorané a tak i veliká stimulace pro trh spojený s osobní dopravou. Operátoři jistě nezůstanou pozadu a budou připravovat nové položky v tarifech.

Airbus bude první

Evropský výrobce dopravních letadel Airbus staví nové modely Superjumbo s typovým označením A380. Plánuje do nich nainstalovat hlasový a datový systém, který umožní pasažérům používat jejich mobilní telefony neomezeně v průběhu celé doby letu.

Vývojem systému se od počátku zabývá malá společnost OnAir ze Seattlu. Byla vytvořena právě Airbusem ve spolupráci s firmami SITA a Tenzing Communications. Podle slov OnAir bude po zrušení zákazu možné dokoupit systém pro jakákoli stávající letadla, a to dokonce i pro letadla jiných výrobců – tedy i ta vyrobená americkým rivalem Boeing.

Testy na jedničku

Airbus úspěšně dokončil všechny důležité testy již před necelým rokem. Zahrnovaly GSM telefonování, prohlížení internetu, práci s e-maily a připojitelnost k sítím VPN. Vyzkoušeny byly i datové technologie 3G, WCDMA, Wi-Fi standardu 802.11 a krátkodosahový Bluetooth.

Podle informací, které společnosti OnAir a Airbus zveřejnily, tento týden, bylo potvrzeno brzké zahájení procesu výroby tohoto systému v prozatím malosériovém rozsahu. Hledají se pro něj vhodní dodavatelé komponent. Podle slov tvůrců bude systém připraven pro zavedení do provozu v roce 2006. Ve stejném roce je plánováno uvedení nového modelu Airbus A380, který by měl být jako první vybaven touto technologií.

George Cooper, výkonný ředitel společnosti OnAir, zároveň potvrdil, že jak evropské, tak americké a dokonce i asijské letecké společnosti projevily vážný zájem o koupi a používání systému. Žádná konkrétní jména zatím ale nepadla.

Rušení klidu

Je zřejmé, že ne všichni cestující budou možnost neomezeného používání mobilních telefonů na palubě letedla využívat. Naopak některé zarputilce může taková činnost i rušit. Typicky třeba při nočních letech.

Cooper ale ujišťuje, že při vývoji mysleli i na takové situace. Posádka letadla bude mít možnost chování systému podle situace upravovat. Večer tak třeba omezí možnost použití telefonů jen na odesílání SMS apod.

Asi draze

I když je Cooper na své dítko náležitě hrdý a předpokládá jeho hojné užívání a spokojené úsměvy náročných cestujících, mluví o telefonování v letadlech s přívlastky „levný“. Doslova říká: „Cena, kterou zaplatíte, by neměla přesahovat standardní evropské roamingové tarify.“ Uvidíme, ale zatím to tak spíše nevypadá. Komunikace mezi pikobuňkou letadla a operátorem bude muset probíhat přes satelit, a satelitní komunikace nepatří ani dnes mezi levné záležitosti.

Dalším problémem, který Airbus musí zvládnout, je získat povolení všech komisí, které mají s leteckým provozem co dočinění. A to jak v Americe, tak na starém kontinentu. Tyto orgány jsou ale použití systému nakloněny, takže to vypadá nadějně. Airbus se dokonce nechal slyšet, že není daleko od obdržení „zelené“ pro provoz v Evropě. Rok 2006 tedy opravdu vypadá jako splnitelný termín.

Diskuze (12) Další článek: Jak na roaming: s Eurotelem do zahraničí

Témata článku: , , Noční let, Mrak, Satelitní komunikace, Telefonování, Mobilní hovor, Brzké zahájení, Americký rival, Telefon, Let, Rok, Letecký provoz