Tísňová linka 112 funguje v Česku už 20 let. Ročně odbaví okolo 2 milionů hovorů a umí přijímat i SMS

Jednotná evropská linka tísňového volání funguje v Česku už 20 let. Výročí se připomíná 11. února kvůli symbolice čísla 112, ačkoli reálně byla v Česku linka v provozu už od konce roku 2003 a v některých zemích Evropské unie dokonce ještě více než o deset let dřív.

Paralelně vedle jednotné tísňové linky 112 u nás nadále fungují naše národní tísňové linky pro hasiče (150), záchranku (155) a policii (158). Některé země EU také stále udržují svá čísla, jiné už přešly kompletně na 112.

Za dvacet let provozu na českém území odbavila linka 112 více než 60 milionů hovorů. Od roku 2022 zvládá také příjem SMS zpráv. Její výhodou je bezplatné volání ze všech zemí EU z mobilů i pevné linky a také skutečnost, že nemusíte znát čísla jednotlivých tísňových linek pro policii, záchranku a hasiče. Na linku 112 se dovoláte vždy bez ohledu na svůj tarif, svého operátora nebo stav nabití kreditu. V telefonu nemusíte mít ani vloženou SIM.

Podle Hasičského záchranného sboru ČR, který infolinku 112 (společně se svojí vlastní linkou 150) provozuje, bylo v jejích prvních letech příchozích hovorů více než dnes, a to z důvodů falešných volání nebo pokusů, zda linka funguje. V posledních letech se počty hlasových hovorů víceméně stabilizovaly. SMS zprávy umí linka přijímat relativně krátce, takže na posuzování trendů je ještě brzy.

V roce 2022 linka 112 přijala 2 232 367 volání a 68 273 SMS. Tísňová linka 150 eviduje v tomto roce 273 795 volání a 37 836 SMS. V roce 2023 počet volání narostl, naopak počet SMS poklesl. Linka 112 přijala 2 824 119 volání a 40 561 SMS. Tísňová linka 150 v loňském roce 351 226 volání a 31 709 SMS.

Kam se dovoláte po vytočení 112?

Na českém území se zjednodušeně řečeno dovoláte českým hasičům. Hovor přijme krajské operační a informační středisko, ve zkratce KOPIS. Toto středisko přijímá nejen veškeré hovory linky 112, ale rovněž všechny hovory směřované z linky 150. Zde tyto hovory přijímají operátoři, příslušníci Hasičského záchranného sboru České republiky. Podle povahy hovoru pak danou událost mohou předat Zdravotnické záchranné službě nebo Policii ČR, případně může jednu událost řešit i více složek záchranného systému najednou.

Jak by měl probíhat hovor?

Představte se, řekněte celé své jméno, pokud je volajícím dítě, je vhodné doplnit i věk. Následovat byl měl stručný popis toho, co se stalo a kde se to stalo. Pokud nemáte k dispozici svou přesnou polohu, je dobré se orientovat pomocí názvů ulic a čísel budov, jako orientační bod mohou posloužit i číslice na veřejném osvětlení či označení žel. přejezdů. Nemusíte se obávat, že byste na nějakou informaci zapomněli, na druhé straně totiž sedí zkušení operátoři, kteří se vás v případě potřeby doptají na další důležité informace, rovněž vás budou informovat o tom, co bude následovat. Při hovoru se snažte hovořit pomalu a srozumitelně. Hovor sami neukončujte. Jeho ukončení je možné až po vyzvání operátora, a to následuje až v okamžiku po vytěžení veškerých informací. Rovněž mějte telefon stále u sebe nebo se nevzdalujte z jeho dosahu, operátor může volat zpět pro upřesnění a ověření informací.

Zdroj: HZS ČR

eCall a SMS

V září roku 2017 byl dokončen upgrade a byl zprovozněn systém eCall. Jedná se o systém automatického tísňového volání z vozidel, které je směrováno na tísňovou linku 112. Všechny novější automobily vyrobené po roce 2018 jsou tímto systémem vybaveny. eCall lze aktivovat i ručně stisknutím tlačítka.

V roce 2020 byl zprovozněn systém pokročilé lokalizace mobilního telefonu při volání na tísňovou linku. Tato funkcionalita je nyní součástí nových operačních systémů mobilů. Linka 112 zná pozici v okamžiku, kdy osoba volá na tuto tísňovou linku. Nefunguje to však obráceně, tady v okamžiku, kdy volá tísňová linka vám.

Od roku 2022 je možné také zasílat SMS na tísňové linky. Odeslaná SMS na 112 přijde také operátorovi do systému a následně se ozve operátor (formou SMS). Služba je prioritně zavedena pro hendikepované občany (např. neslyšící), ale může posloužit i v krizových momentech, kdy není možné nebo vhodné z důvodu ohrožení realizovat hlasový hovor.

Také jednotná tísňová linka 112 se vyvíjí a přizpůsobuje současnému stylu digitální komunikace. V plánu je tak od roku 2026 komunikace textovou formou v reálném čase, tedy přímý chat s operátorem tísňové linky. Hlavní rozdíl proti klasickým messengerům bude ten, že operátor na lince uvidí napsaný text okamžitě i v „rozepsaném“ stavu, nikoli až po odeslání zprávy.

Klepněte pro větší obrázek
Diskuze (1) Další článek: Za Chrome v Androidu se maskuje malware, který vám ukradne fotky. I když aplikaci neotevřete

Témata článku: , , , , , Milión hovorů, Napsaný text, Tísňová linka, Česká republika, Tísňové volání, Operátor, Volání, Hovor, Policie, Linka