Rok 2021 dopadl pro smartphonový trh uspokojivě. Alespoň takto hodnotí situaci v sektoru chytrých telefonů britská výzkumná společnost Omdia. Za celý loňský rok se do prodeje dostalo 1,34 miliardy zařízení, zhruba o 3,5 % více než v předešlém roce 2020. V první polovině roku se ještě projevovalo oživení trhu po první vlně koronavirové pandemie, rostoucí trend ale v druhém pololetí zbrzdil nedostatek některých komponent, zejména čipů.
Pořadí |
Výrobce |
2021 |
2020 |
Meziroční změna |
Dodávky (mil.) |
M/S |
Dodávky (mil.) |
M/S |
1 |
Samsung |
271.5 |
20% |
256.3 |
20% |
5.9% |
2 |
Apple |
236.2 |
18% |
204.4 |
16% |
15.6% |
3 |
Xiaomi |
190.2 |
14% |
148.3 |
11% |
28.2% |
4 |
Vivo |
134.2 |
10% |
107.9 |
8% |
24.4% |
5 |
Oppo |
134.1 |
10% |
104.9 |
8% |
27.9% |
6 |
Realme |
58.1 |
4% |
39.1 |
3% |
48.6% |
7 |
Motorola |
48.0 |
4% |
33.3 |
3% |
44.2% |
8 |
Honor |
39.8 |
3% |
0.0 |
0% |
N/A |
9 |
Huawei |
35.0 |
3% |
189.7 |
15% |
-81.6% |
10 |
Tecno |
30.6 |
2% |
23.2 |
2% |
31.7% |
|
Ostatní |
161.1 |
12% |
187.6 |
14% |
-14.1% |
|
Celkem |
1,338.8 |
100% |
1,294.7 |
100% |
3.4% |
Díky analýze Omdia máme přehled nejen o pěti největších výrobcích smartphonů, k dispozici je rovnou první desítka. Právě na nižších místech se drží dvě klíčové značky Huawei a Honor, které ještě v roce 2020 dohromady pod hlavičkou Huawei a 15% tržním podílem byly světová trojka. Objem dodávek Huawei vinou amerických sankcí a také po odštěpení Honoru za loňský rok spadl o „brutálních“ 82 % na 35 milionů. V minulosti těchto prodejů dosahovala čínská firma běžně za jediný kvartál...
Huawei ustoupilo, LG skončilo úplně
Právě po zádech Huawei se nahoru vyškrábaly jiné čínské značky, které se po vyklizení části pozic konkurencí odhodlaly k větší světové expanzi. To jsme loni mohli pozorovat i na našem trhu, kam najednou vstoupily dvě velké značky z první pětky Oppo a Vivo, které dosud malý český trh přehlížely. Ústup Huawei ale pomohl i nečínským značkám Samsung a Apple, které svoje pozice mohly udržet, v případě Applu i dále upevnit.
Skokanem roku se v procentuálním vyjádření stalo Realme, kterému objem prodeje meziročně narostl skoro o polovinu. Proti trojciferné extralize výrobců mu ale do první pětky zatím ještě několik vyšších desítek milionů prodaných smartphonů schází. Konkurence pod šestým místem a níže je naopak docela natěsnaná a každý z výrobců může uspět v relativně rychlém růstu.
Jaký ohebný telefon bychom si koupili?
Pozoruhodný je mimo jiné růst Motoroly, coby mobilní divize čínského Lenova, která v roce 2021 využila ukončení působení společnosti LG v mobilním sektoru a hbitě obsadila jeho pozice na americkém trhu, kde bylo LG dlouhodobě tržní trojkou. Za pouhý rok od vyčlenění z Huawei se Honor vypracoval na osmou příčku a v prodejích svou dřívější matku dokonce o 5 milionů předstihl. Na rozdíl od Huawei se totiž sankce plynoucí z amerického embarga na technologie pro vybrané čínské společnosti na Honor nevztahují, takže může používat 5G čipy i služby Googlu.