TomTom Go 720: mapy spolu nemluví (test)

Test nejnovější přenosné navigace TomTom. Umí opravovat mapy, nahrát vlastní povely pro hlasovou navigaci. Ale má jen pasivní držák a mapy s železnou oponou.

Držák má stejný základ jako u levné řady TomTom One. Na přísavce není žádný mechanický prvek, upevní se prostým přitlačením na čelní sklo a vytlačením vzduchu. Výborně ale drží, takže proti tomuto konstrukčnímu řešení neřeknu ani „ň“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Jedna strana držáku je stejná jako u TomTomu One, druhá se ale liší

Měl jsem strach ze systému nasazování, ale hlavice držáku je u Go 720 jiná než u TomTomu One. Je to malý čtvereček, který se zasune do drážky na zadní straně navigátoru, proti němu se vzepře pružný kotouček a drží. Nevím, jak to TomTom udělal, ale ve většině případů stačil hned první hmat, kterým jsem se jednou rukou trefil do drážky a mohl jsem jet. Držák je navíc velmi malý, nepřekáží ve výhledu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
TomTom připevněný k držáku

Výslovně musím pochválit nabíječku do autozapalovače. Má totiž extrémně poddajný kabel, který krásně „steče“ po palubní desce a nikde nepřekáží. Jen spolujezdec po něm možná bude trochu šlapat. Přijímač RDS-TMC se k TomTomu standardně nedodává, je k dispozici pouze jako dokoupitelné příslušenství. V krabici už zbývá pouze dokovací stanice k počítači, kterou lze případně nahradit standardním miniUSB kabelem. Z počítače se přístroj také nabíjí, domácí nabíječku TomTom do balení nepřidal.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Autonabíječka s velmi ohebným kabelem • stojánek k počítači • TomTom ve stojánku

Uvnitř přístroje je citlivý GPS přijímač Sirf Star III. Signál s ním běžně chytím i doma v místnosti. Při jízdě jsem se s menšími problémy setkával pouze při jízdě v údolí mezi vysokými horami. Dovolily přijmout signál pouze od družic umístěných v přímce, ze kterých se toho moc nedá spočítat.

Mapy na dvě části, které spolu nemluví

Pojďme si chvíli povídat o mapách. Také proto, že to je jeden z velkých nedostatků TomTomu Go 720. Copak pokrytí, to je dobré. V České republice se toho sice moc nezměnilo, ale TomTom ve spolupráci se svým dodavatelem, firmou Tele Atlas, velmi vylepšil Slovensko. Až by člověk řekl, že pokrytí je vyšší než jen udávaných 40 %. Číslo ale asi odpovídá, jen tak z pohledu na mapu se to odhadnout nedá, a je pravda, že menší obce mají stále jen jednu průjezdní silnici. Města jsou kvalitně zpracovaná.

Kvalita map České republiky je slušná. Při testu Go 720 jsem si ale uvědomil, jak moc mě při hodnocení ovlivňuje kvalitně zpracované Brno a okolí, případně část České republiky směrem na západ, kam s přístroji většinou jezdím. Tentokrát jsem vyrazil do okolí Uherského Brodu, Brumova-Bylnice, a při celkem krátké cestě objevil mnoho chyb. Kvalitu map zkrátka nelze objektivně posoudit, všechna hodnocení vycházejí jen z oblastí, kam člověk jezdí.

V TomTomu Go 720 jsou mapy západní i východní Evropy. V tom je právě zakopaný pes, protože mapy jsou oddělené. Abyste se mohli navigovat po přejezdu hraniční čáry mezi západní a východní částí, musíte v nabídce přístroje zvolit jinou mapu. Potíž je hlavně v tom, že Česká republika spadla do východní části. Takže když chcete jet do Německa, Rakouska, Francie, Itálie a každé další západoevropské země, musíte cestu plánovat nadvakrát. Napřed z českého města na hranice, potom z hranic do cíle. To je špatné…

S TomTomem jsem je do Slovinska. Znamenalo to plánovat trasu z Brna do Mikulova, přepnout mapu. Potom z Drasenhofenu kousek za Villach, přepnout mapu. Následovalo plánování z Jesenice do cílového místa. A cestou zpět stejný postup.

Je to dokonce ještě horší, protože každá z map má vlastní oblíbené položky, vlastní uživatelské zájmové body, vlastní nastavení, které se s těmito body pojí. Například nastavení upozornění na POI je třeba v každé z map nastavovat zvlášť. Řidič navíc nezjistí celkovou délku trasy, neví, kdy přijede do finálního cíle. Rozdělené mapy považuji za největší současnou chybu TomTomu Go 720.

Naopak velkou předností je funkce MapShare. Zopakuji jen její stručnou definici a odkážu vás na samostatný článek, kde se jí velmi podrobně věnuji.

MapShare dovolí uživateli označit na mapě v přístroji chybu, rovnou ji opravit, případně ji oznámit TomTomu a výrobci map, firmě Tele Atlas. Ta potom bude rovnou vědět, kam jít, aby oznámení zkontrolovala a sama provedla změnu. Vlastní opravy lze navíc zpřístupnit ostatním uživatelům a naopak od nich stáhnout jejich aktualizace.

Prostředí: umí i displej na výšku

Ať mi někdo tvrdí, že TomTom je jednoduchý navigační přístroj. Tolik možností nastavení a uživatelského přizpůsobení žádný jiný výrobce nenabízí. IGo a navigace postavené na této platformě podobných možností dosahují složitou editací konfiguračních souborů, to neberu jako srovnatelnou možnost. Sám sice podrobnou personalizaci jedině vítám, nevím ale, kolik lidí vůbec dokáže všech těchto možností využít. Jestli z nich nebudou i přes standardně zobrazenou menší část nabídky spíš zmateni. Jestli není správnou cestou jednoduchost, kterou razí Garmin.

 
Tři stránky základní nabídky

Uživatelské prostředí se nijak zvlášť nezměnilo, vychází ze starších navigací. Ale už v nabídce najdeme jinou grafiku ikonek. Těch je jinak stále pět na stránce, a řekl bych, že kvůli chybějícím navigačním prvkům není orientace ve struktuře úplně jednoznačná. TomTom se stále po uložení některých nastavení vrací na hlavní displej, jindy zpět do nabídky, chování není zcela konzistentní.




Nastavení přístroje je velmi podrobné, ikony jsou na osmi stránkách


Článek pokračuje v další kapitole: prostředí, volba cíle, počítání trasy

Témata článku: , , Dobrá práce, Poloha vozu, Počítač připojený, Nejnižší úroveň, Speciální konektor, Pravý okraj, Mýtné, Test, Zubař, Tom, Rychlé spojení, Spodní plocha, Lesklý materiál, Snadný import