TomTom Go 740 Live: takhle má vypadat doprava v navigaci

Exkluzivně jsem měl možnost vyzkoušet služby Live v TomTomu Go 740, který se v Česku neprodává. Kromě špičkového dopravního zpravodajství umí TomTom třeba i hledat na Googlu.
Díky laskavosti českého zastoupení TomTomu jsem si na svou krátkou dovolenou ve Velké Británii mohl vzít navigační přístroj TomTom Go 740 Live. Tento model se v České republice neprodává, protože bez dostupných služeb Live to nemá smysl. Velká Británie je však jednou ze zemí, kde lze Live naplno používat, proto jsem mohl v Londýně a okolí v praxi vyzkoušet unikátní dopravní zpravodajství HD Traffic, hledání čerpacích stanic podle ceny benzínu, vyhledávání na Googlu přímo z navigace a další funkce.

Nakonec to ale mohlo být úplně jinak. Protože v roamingu tyto služby nelze využívat, TomTom Go 740 Live jsem poprvé naplno zapnul až na britském letišti. Po chvíli připojování jsem se ale setkal jen s chybovými hláškami, se kterými jsem si dlouho nevěděl rady. Nakonec ale pomohlo uvést přístroj do továrního nastavení.


Napřed se zdálo, že TomTom stahuje data • ale vždy to skončilo chybovou hláškou

O TomTomu Go 740

TomTom Go 740 Live se na první pohled příliš neliší od svých předchůdců. Má trochu jiný design, hlavně na zadní straně je nepřehlédnutelná rozměrná mřížka reproduktoru, na osvědčené koncepci přenosného navigačního přístroje se ale nic nemění.

Důležitou inovací je návrat k aktivnímu držáku. TomTom do něj stačí vložit, řidič se už nemusí starat o připojování napájecího kabelu. Aktivní držák by mohl být jediným důvodem, proč si tento navigační přístroj pořídit. Případný zájemce si ale Go 740 Live musí koupit v zahraničí, nebo se spokojit s neoficiálním dovozem. TomTom tuto řadu v České republice nenabízí.

To je také důvod, proč se vůbec nebudu věnovat navigačním možnostem tohoto přístroje. V Anglii jsem s ním jezdil pouze kvůli tomu, abych českým uživatelům mohl prakticky přiblížit možnosti služeb Live.

Živý, živě, naživo

TomTom Live využívá mobilní telefon vestavěný v navigačním přístroji. Je to pouze datový mobil, prostřednictvím TomTomu se nedá přímo telefonovat. Vestavěná je i karta SIM, kterou nelze nijak bez demontáže přístroje vyjmout; všechno je navíc hned z výroby nastavené, nic se nemusí nastavovat.


Jen jedna obrazovka nabídky prozrazuje, že uvnitř je telefon • služby Live se kupují na určitou oblast, v roamingu nefungují (ani v oblastech bez signálu)

Služby Live spočívají v možnosti online – prostřednictvím mobilní sítě – stáhnout do navigace informace. Může to být počasí, aktualizace radarů, dopravní informace, vyhledávání prostřednictvím Googlu. Přehled aktuálně dostupných služeb Live najdete v angličtině na webu TomTomu.

Není to ale zadarmo. Pro TomTom jsou služby Live velmi lákavou možností, jak od uživatelů získat další peníze. Konkrétně ve Velké Británii jsou na výběr tři možnosti předplatného. Vždy se kupuje celý balík najednou, není možné vybrat jen jednu konkrétní službu za výhodnější cenu.

  • na měsíc: 12,50 eur (334 Kč)
  • na půl roku: 59,95 eur (1 602 Kč, 267 Kč na měsíc)
  • na rok: 99,95 eur (2 671 Kč, 223 Kč na měsíc)

Stojí to za to?


Přímo v navigaci je vidět přehled aktivních služeb

TomTom HD Traffic: živé dopravní zprávy

Nejvýraznější službou v rámci balíku Live je dopravní zpravodajství TomTom HD Traffic. Funguje podobně jako zprávy, které se v celé Evropě posílají prostřednictvím rádiové technologie TMC. Tentokrát se ale jedná o proprietární technologii TomTomu a pro přenos dat se používá mobilní síť.

 
Nabídka s možnostmi dopravy, vlevo dole je vidět, že se TomTom právě připojuje • po stažení v rámečku
v pravém horním rohu zobrazí počet zjištěných dopravních problémů a jejich celkovou délku

Hlavním rozdílem je způsob získávání informací o dopravní situaci na silnicích. Stejně jako jinde se stahují dlouhodobější a plánované uzavírky, k tomu ale TomTom ve spolupráci s mobilním operátorem Vodafone dokáže takřka v reálném čase zjistit aktuální hustotu dopravy.

 
Při počítání trasy TomTom kontroluje, zda se nevyhne dopravním problémům • souhrn trasy včetně předpokládaného zdržení

Obě firmy anonymně sledují pohyb mobilních telefonů po silnicích. Když se masa mobilních telefonů, které se do té doby na silnicích pohybovaly ustálenou rychlostí, náhle zastaví, je to po vyloučení jiných možností jasný znak dopravní zácpy. Vzhledem k tomu, že tohle všechno může probíhat automaticky, TomTom dokáže do navigace velmi rychle posílat informace o aktuální situaci.

 
Pohled na mapu s dopravními událostmi v malém měřítku • po přiblížení je vidět, že v Londýně to ráno začíná houstnout

Přesně tak to navíc opravdu funguje. U nás se dopravní zácpa dostane do navigace často až v okamžiku, kdy už tam není, TomTom data aktualizuje každé tři minuty. Když jsem jel po dálnici a v protijedoucích pruzích začala houstnout doprava, za chvilku se to objevilo i v TomTomu. Nebo obráceně: nahlášení zdržení na naplánované trase se během jízdy ztratilo, protože dopravní problém už nebyl aktuální.

 
Souhrnné informace o dopravě na trase • postupně lze přecházet jednotlivými místy

Na mapě s přehledem dopravy se hustý provoz ukazuje jako různobarevné animované čáry – pohybují se ve směru jízdy. Bylo zajímavé sledovat, jak se v průběhu pracovního dne v Londýně mění doprava. Ráno byly ucpané cesty směrem do města, přes den se situace vyrovnala, aby se k večeru ucpaly naopak výjezdy.


Takhle vypadá plánovaná uzavírka • a takhle aktuální zácpa, šipky v barevném pruhu se navíc pohybují ve směru jízdy

TomTom samozřejmě dokáže cestu přeplánovat, když se na trase objeví závažný dopravní problém. I při běžném plánování vždy zkontroluje, zda je cesta spočítaná podle nastaveného profilu optimální i s ohledem na dopravu. Když ano, oznámí, že na cestě jsou nějaké problémy, ale i tak že je to nejvhodnější cesta. Jinak doporučí přepočítání.


V detailu se ukáže předpokládaná doba zpoždění a délka uzavírky • zelená je naplánovaná trasa,
ostatními barvami se odlišuje úroveň hustoty provozu

TomTom také zná délku úseku s daným dopravním problémem a předpokládané zdržení. Dají se načíst také podrobnosti, které však spočívají jen v přesnějším slovním určení místa.

Pokrytí Velké Británie touto službou není stoprocentní. Prioritou jsou dálnice a hlavní silnice, TomTom s Vodafonem ale pokrytí stále rozšiřují. Nejvíce dopravních problémů je dnes vidět v Londýně a jeho okolí. Mimochodem podívejte se sami na web TomTomu, kde se aktuální dopravní události zobrazují. Případně použijte webový plánovač RoutePlanner, který s těmito informacemi také pracuje.

 
Při navigaci TomTom ukazuje svůj obvyklý dopravní pruh • právě vjíždím do oblasti se hustým provozem (opravdu tam byl)

TomTom HD Traffic je úžasná služba. Přesně takhle si představuji funkční dopravní zpravodajství, ale nevěřím, že se k takové úrovni někdy bude moci dostat státem řízený systém s bezplatným doručováním. TomTom ale v České republice působí, Vodafone je zde také, takže bychom se někdy mohli přidat k Velké Británii, Nizozemsku, Francii, Německu a Švýcarsku, kde je tato služba dostupná. Nebude to zadarmo, ale za tyto cenné dopravní informace má smysl platit.

Cena paliva jen od oka

Možnost přímo z navigace zjistit cenu paliva na čerpacích stanicích mě ale na rozdíl od dopravních zpráv HD Traffic zklamala. Nápad je to samozřejmě skvělý, protože znát cenu benzínu či nafty se vždycky hodí. Ceny by ale musely být aktuální. Ve skutečnosti ani v jednom případě, který jsem kontroloval, nesouhlasily, a přímo TomTom na displeji navigace uvádí, že ceny mohou být až pět dnů staré.


V ikonách v nabídce se zobrazují živé ceny paliva • přehled cen podle vzdálenosti

Jenže v takovém případě celá služba ztrácí význam. Někdy se sice může hodit znát relativní poměr cen paliva na jednotlivých stanicích, ale tady by mě více zajímala aktuální cena. Vím, že je asi složité zjistit ji od všech čerpacích stanic v celé zemi, ale k tomu, abych zjistil, že Jet je levnější než Shell, nepotřebuji platit za TomTom Live.


Přehled čerpacích stanic na trase • bližší informace o benzínce

V nastavení služby je napřed nutné zvolit, jaký typ paliva z šesti možných chcete sledovat. Následně se stáhnou ceny a už můžete hledat: nejlevnější palivo v blízkosti, ve větší oblasti nebo na cestě.


Nastavení typu paliva • a už se stahuje – netrvá to déle než několik sekund

Pokud TomTom získá kvalitnější-aktuálnější data, bude tato služba užitečná. Zatím je to ale jen ukázka dalších možností navigačního přístroje nové generace, který dokáže online stahovat informace z internetu.

Google Search: webový prohlížeč by se hodil víc

Jako demoverzi budoucích možností musím hodnotit i funkci pro vyhledávání geografických informací prostřednictvím Googlu přímo z TomTomu. Myšlenka je postavena na předpokladu, že online databáze budou obsáhlejší a aktuálnější než kategorie POI dodávané spolu s mapami.


Zadám hledaný výraz • a několik sekund počkám, až TomTom s Googlem najdou požadované objekty

Realita je ale zatím jiná. Nejbližší indickou restauraci dnes najdu spolehlivěji přímo v navigaci než prostřednictvím online vyhledávání. Zkoušel jsem několikrát různé objekty, u kterých jsem stál (typicky restaurace) a Google často nic nenašel. V databázích Googlu se ale tu a tam objevují další informace, jako je například hodnocení. Ve výsledku vyhledávání jsou tak třeba u restaurací přímo vidět hvězdičky – ale už bez dalších podrobností, samotnou uživatelskou recenzi si už nepřečtete.


Jejich seznam podle vzdálenosti • na druhé straně je i několik hodnocených hospůdek

Současné využití online vyhledávání je trochu sporné. Do budoucna má určitě budoucnost, ale hlavní smysl bych viděl spíše u dodatečných informací k jednotlivým objektům, které se přenesou do přístroje. Samotné POI se nemění tak často, aby pro jejich obnovování nestačily aktualizace map. V této souvislosti se ale divím, že v TomTomu není plnohodnotný prohlížeč webu. Displej na to přístroj má, hardware určitě taky… takže jen chtít. S vestavěnou kartou SIM by takový internetový terminál byl určitě praktičtější než mnohé doplňkové nenavigační funkce, kterých jsou dnešní navigace plné.


Nedozvím se ale nic víc než adresu a počet hvězdiček – rád bych si ale přečetl recenze a sám měl
možnost hodnotit • u zoo je naopak dostatek informací

Televizní počasí

Předpověď počasí je nedoceněná služba, vůbec jsem nečekal, že ji budu tak často využívat. Lze zadat přímo konkrétní místo, pro které vás předpověď zajímá. Nepodařilo se mi zjistit, zda TomTom využívá matematický model předpovědi, který dokáže určit počasí na konkrétních souřadnicích. Spíš se zdá, že Británii má rozdělenou na konkrétní oblasti, a když se do ní bod trefí, TomTom vrátí příslušnou předpověď.


Naprosto stejná předpověď u dvou míst vzdálených 20 km: to značí spíš zemi rozdělenou do oblastí než matematický model

Bohužel jde ale jen o „televizní“ počasí, kdy se pro celý den zobrazí pouze jedna ikonka. Nerozlišuje se, zda jde o počasí ráno, v poledne nebo večer. Předpověď je tedy jen velmi orientační. Na místech, kde jsem se pohyboval, odpovídala ostatním předpovědím na internetu. Realita byla místy trochu jiná, ale je to prostě jen předpověď.


Z Británie mohu zjistit předpověď počasí i pro Brno

A další

Prostřednictvím TomTom Live se mohou online aktualizovat i upozornění na místa s policejními radary. V kamerami prošpikované Británii se docela hodily. Kromě radarů TomTom upozorňuje symbolem trojúhelníku i na nebezpečná místa.

Když už přístroj umí stahovat data z internetu, byl by hřích nevyužít to pro informace Quick Fix, které pomáhají při rychlejším určování polohy po zapnutí. Balík ale zůstává v platnosti přibližně týden, a protože se mi ho podařilo před odjezdem stáhnout z programu TomTom Home, možnost aktualizace přes služby Live jsem nemohl vyzkoušet.

Online funguje i funkce Buddies, kterou známe i ze starších TomTomů. S ní lze na displeji zobrazit polohu známých, kteří používají TomTom propojený s mobilním telefonem. Přiznám se ale, že jsem tuto službu zatím nikdy prakticky nezkusil.

TomTom a jeho velká výhoda v dopravním zpravodajství

K nástupu tzv. connected navigací s vestavěným mobilním telefonem jsem trochu skeptický. Většině výrobců totiž chybí služby, které by se daly online využívat. TomTom mi to jen potvrdil: pro vyhledávání POI stačí vestavěné databáze, k počasí a dalším informacím se dá snadno dostat mnoha jinými cestami. Hledání čerpacích stanic podle ceny paliva se ukázalo být jen málo použitelné kvůli neaktuálním informacím.

TomTom má ale velkou konkurenční výhodu ve svém dopravním zpravodajství HD Traffic. To je služba, která není jinými cestami dostupná. Je to služba, která očividně funguje a dokáže ušetřit peníze.


Prodloužení předplatného přímo z navigačního přístroje

Aby to ale nebylo tak jednoznačné, za TomTom Live se platí a ceny jsou srovnatelné třeba s aktualizacemi map. Bude ale asi ještě delší dobu trvat, než se podobné služby dostanou do České republiky. Na hodnocení cen tedy ještě máme čas.

Navigace na levé straně silnice

Je to trochu mimo téma článku, ale krátce se zmíním o tom, jak TomTom Evropanům z kontinentu pomáhá řídit na levé straně silnice. Když totiž odhlédnu od půjčeného mopedu na thajském venkově, byla to pro mě premiéra, ze které jsem měl trochu obavy.

Při řízení mi nejvíc pomohlo, že na mě v půjčovně zbylo auto s automatickou převodovkou, a spolujezdec, který se podílel na řešení zapeklitých dopravních situací. Zapojil se ale i TomTom, ve kterém jsem nastavil upozorňování na jízdu po levé straně silnice. V praxi to vypadalo tak, že po zapnutí přístroj přes celý displej zobrazil informaci, že se jezdí vlevo, a nepustil mě dál, než jsem toto oznámení nepotvrdil klepnutím.


Těsně po vyjetí: pípnutí, ikona a textová informace na téma, že se jezdí vlevo

Před vyjetím ale bylo třeba udělat ještě řadu věcí, na upozornění jsem hned zapomněl, proto přišlo vhod pípnutí a další upozornění těsně po výjezdu. To je totiž nejkritičtější místo – při odbočování z parkoviště tlačí instinkty evropského řidiče na pravou stranu vozovky.

 
Řazení do pruhů na dálnici • poprvé jsem si všiml, že tomto v pozadí zobrazil název skutečného města

Británie je také země kruhových objezdů s dosti specifickými pravidly pro řazení do pruhů. Tady TomTom příliš nepomáhal, ačkoli třeba na dálnicích informoval o pruzích velmi spolehlivě. Malé objezdy často úplně ignoroval a choval se k nim jako k běžným křižovatkám – u velkých naopak hlasem upozorňoval na výjezdy. Řazení do pruhů před objezdy by se ale velmi hodilo, protože jinak si řidič musí sám přesně uvědomit, jak potřebuje jet, a podle toho se zařadit – zde by navigace měla své místo.

Britské kruhové šílenství někdy dosáhne i takového extrému

Diskuze (27) Další článek: Nokia Hackathon: tři nejlepší aplikace vznikaly pouhý den

Témata článku: , , Celá služba, Plnohodnotný prohlížeč, Velká výhoda, Online vyhledávání, Naplánovaná trasa, Případný zájemce, Internetový terminál, Doprava, Tom, Dopravní zácpa, Kruhový objezd, Textová informace, Uzavírka