TomTom Go 910: širokoúhlý pohled na svět (megarecenze)

TomTom Go 910 je vynikající přenosný navigátor, všechna čest. Ale má i několik much, kvůli kterým by se výrobce měl chytit za nos. Připravili jsme velmi podrobnou megarecenzi s obrázky a osmi videoukázkami.

Do hlavy držáku lze připojit veškeré kabely, které můžete při navigaci potřebovat. Nejdůležitější je napájecí kabel, který bude zřejmě připojen neustále. Lze ale přidat ještě externí anténu, modul RDS-TMC nebo přehrávač Apple iPod, externí mikrofon nebo kablík pro propojení audiovýstupu s autorádiem. Dokážete si představit, jak vám po palubní desce auta leze pět kabelů?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pravá a levá strana hlavy s konektory

Možná jste četli bleskovky s mými postřehy k prvnímu kusu TomTomu, který jsem testoval. Jak se přerušoval kontakt mezi držákem, navigátor se neustále vypínal. Nebyl to ojedinělý problém, popisují ho uživatelé z celého světa, výrobce o něm ví a vadné držáky nahrazuje. Navíc vydal nový firmware, který vypínání řeší. Druhý testovaný kus byl už v tomto ohledu v pořádku.

U něj se ale zase velmi brzy projevilo špatné sevření pohyblivé hlavy. Přístroj, který musí nést, je velmi těžký. Je potom velmi nepříjemné, když nastavíte polohu a po čtvrt hodině TomTom o centimetr klesne. Tím se kvůli změně úhlu pohledu ztmaví displej a za chvíli na něj nevidíte. Tento problém popisuje řada uživatelů; objevuje se také řada drastických návodů, jak držák stabilizovat.

Nic to ale nemění na jednom: TomTomu se držák pro navigaci řady Go x10 velice nepovedl.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Drží, ale kloub povoluje • držák starších modelů nebyl tak pěkný, jeho funkčnost ale byla stoprocentní

Dva druhy pěší trasy? Chyba v počeštění

Pokud nemáte vedle sebe TomTom Go 910 a některý ze starších modelů, v uživatelském prostředí možná nepoznáte žádný rozdíl. Je zde větší displej, jemné pozadí za nabídkami, hezčí ikonky, občas přidaná ikonka – to jsou ale drobnosti.

V základu se stále díváte na mapu s informačním pruhem na spodní části. Klepnutím jste v nabídce s šesti ikonami na stránku, kterými se dostanete do jednotlivých sekcí. Stránek je několik. Ovládání je velmi pohodlné a promyšlené, snaží se minimalizovat počet operací. Až na jednu výjimku: někdy se potvrzením dostanete o úroveň zpět, jindy přímo na hlavní displej. Ocenil bych, kdyby se všechny funkce chovaly stejně.


Tři stránky hlavní nabídky

Možnosti uživatelského nastavení jsou ale příkladné. Kromě standardních voleb TomTom nabízí i detailní nastavení: například informací ve stavovém řádku, chování v držáku, zobrazení kompasu, podrobné volby u hlasové navigace, ovládání levou rukou, volby při spuštění apod. Tolik funkcí může nezkušené uživatele zmást, standardně se proto v nabídce zobrazí jen důležité položky a volba, jestli chcete vidět i zbytek.

Video: sedm záložek s možnostmi nastavení.

Stejně jako starší verze i nová modelová řada je postavena na Linuxu, na jádře 2.6.13, a je do značné míry otevřená vývojářům. Existují proto už různé nové aplikace a hračičkové si TomTom mohou vybavit dalšími funkcemi. Vývojáři najdou užitečné informace na této stránce výrobce.

TomTom dostatečně rychle reaguje na podněty. Drobné zaváhání je možné pozorovat třeba při vyhledávání měst. U prvních znaků je třeba chvilku počkat, než systém profiltruje celou databázi.

Navigace s řidičem komunikuje česky, na mapě ale třeba nezobrazí české háčky. Objevíte i chyby. Nepříjemná je třeba ta při volbě typu trasy, kdy je místo „nejkratší“ použito „pěší trasa“. Tato volba je potom v nabídce dvakrát. Vůbec si také nejsem jistý přepínači v nastavení – nedokážu určit, jestli je nějaká volba zapnutá nebo ne. Zde bych raději přivítal nabídku další úrovně, kde budou jednoznačné volby ano/ne, pouhý přepínač je matoucí.


Dvakrát pěší trasa

Z Maďarska až do Kanady

TomTom používá mapy společnosti Tele Atlas. Pokrytí České republiky je slušné, velmi dobře použitelné, ale oficiálnímu údaji 99 % nevěřte. Tím se míní jen silniční síť, a pokud jde o názvy ulic nebo dokonce čísla domů, jsme ještě stále zhruba pod padesáti procenty. Ulice na vesnicích často chybí a čísla domů najdeme jen ve velkých městech. Na mapě jsou ale všechny ulice, a když přesně ukážete, TomTom vás na místo dovede.

V modelu Go 910 jsou mapy celé pokryté Evropy. To znamená kompletní západ s výjimkou Irska, nahoře je pokryta Skandinávie, na východě mapy končí Maďarskem, Slovenskem, Polskem. Čím víc na východ, tím jsou mapy méně kvalitní. Například Slovensko v našem katalogu TomTomu zatím vůbec neuznáváme, protože jsou zde jen největší města a hlavní tahy.

TomTom Go 910 přidává do výbavy i mapy Spojených států amerických a Kanady. Těšil jsem se, jak naplánuji trasu z Györu do San Franciska, třeba bez použití dálnic nebo pěšky. Americké mapy ale nejsou vidět současně s Evropou, musíte se na ně přepnout a trasu z Evropy do Ameriky proto nenaplánujete.


Nabídka pro práci s mapami • volba map

Tip: aktuální pokrytí mapami najdete na webu TomTomu

Buďte předem připraveni, že v každé mapě jsou chyby. Nemusí to být jen mapy České republiky nebo Slovenska, které jsou stále ve vývoji. Chyby a neaktuální informace najdete všude. Týká se to zejména jednosměrek a přikázaných směrů jízdy, kdy se navigace řidiče snaží chybně dostat tam, kam nemůže. Není to časté, při testování TomTomu jsem se s chybami osobně vůbec nesetkal, ale drobné chyby v mapách jsou a je třeba se s tím smířit.

Konečně zeměpisné souřadnice

Chci vyrazit na cestu a v TomTomu hledám cíl. V sekci s objížďkami můžete vybrat jeden průjezdní bod, v itineráři větší počet.

  
Dvě stránky s možnostmi zadání cíle • itinerář

Vedle složky, kam lze ukládat oblíbená místa, je ještě samostatná položka Domů. Na ni si nadefinujete adresu domova, anebo libovolné jiné místo. Poslední cíle najdete pod sebou v samostatné složce, odkud se k nim dá rychle vrátit.


Složka s oblíbenými položkami


Článek pokračuje v další kapitole: hledání cíle cesty, radary, zájmové body

Témata článku: , , Ostatní příslušenství, Drobné zaváhání, Mega, Detailní možnost, Svět, Aktivní funkce, Mega +, Hraniční přechod, Veterina, Bodový systém, Golfové hřiště, Anglický hlas, Přenosový kanál, Klinika, Nejrychlejší trasa, Skandinávie, Širokoúhlý, Hlavní novinka, Kongresové centrum, Lékárna, Půjčovna aut, Jižní Morava, Malý model