Nejdražší TomTom Go 920 v testu. Čím se přesně liší od méně vybaveného Go 720? Vyplatí se nákup? Jaká je nejvyšší současná navigace od TomTomu? (3× video)
Od Atlantiku až po Ural
Mapy TomTomu dodává Tele Atlas, dnes už téměř jeho dceřiná firma. Pokrytí mapami v Go 920 je excelentní. V Evropě mapy sahají od Atlantiku až pomalu po Ural, i když směrem na východ je pokrytí čím dál horší a v některých zemích jsou pouze hlavní průjezdní trasy. Česko je ale zpracování velmi dobře, lepší mapy dnes v navigacích nenajdeme, dobré jsou už i mapy Slovenska.
V souvislosti s TomTomem Go 720 je vhodné zmínit, že mapy Evropy jsou tentokrát bezešvé. Bez nutnosti přepínání se dá navigovat třeba z Gibraltaru až do Moskvy (4 868 km, 50 h jízdy). To je ale dnes nakonec možné i u Go 720, mapy se u něj dají spojit.
Výběr map, Ameriku je potřeba vybrat zvlášť • navigace přes celou Evropu
TomTom Go 920 však přidává ještě něco: mapy severní Ameriky, konkrétně Spojených států amerických a Kanady. Dají se dokoupit, ale kdo plánuje navigaci využívat v Evropě i Americe, měl by u TomTomu asi rovnou sáhnout po Go 920.
Velkou předností je také funkce MapShare. Zopakuji jen její stručnou definici a odkážu vás na samostatný článek, kde se jí velmi podrobně věnuji:
Opravy lze označovat i při jízdě, TomTom potom nabídne zpracování uložených dat • základní nabídka MapShare
MapShare dovolí uživateli označit na mapě v přístroji chybu, rovnou ji opravit, případně ji oznámit TomTomu a výrobci map, firmě Tele Atlas. Ta potom bude rovnou vědět, kam jít, aby oznámení zkontrolovala a sama provedla změnu. Vlastní opravy lze navíc zpřístupnit ostatním uživatelům a naopak od nich stáhnout jejich aktualizace.
S druhým videem zaostříme na nabídku navigace. Uvidíte, jak se s TomTomem Go 920 vybírá cíl cesty v podobě adresy, bodu zájmu, ukázáním místa na mapě nebo zadáním zeměpisných souřadnic. Projdeme novou nabídku Pomoc, ukážu možnosti při úpravách map pomocí funkce MapShare a kompletní nabídku pro nastavení přístroje. Hned na začátku můžete posoudit, jak dlouho trvá zapnutí TomTomu.
Navigace na výšku, nebo na šířku?
Ať mi někdo tvrdí, že TomTom je jednoduchý navigační přístroj. Tolik možností nastavení a uživatelského přizpůsobení žádný jiný výrobce nenabízí. IGo a navigace postavené na této platformě podobných možností dosahují složitou editací konfiguračních souborů, to neberu jako srovnatelnou možnost. Sám sice podrobnou personalizaci jedině vítám, nevím ale, kolik lidí vůbec dokáže všech těchto možností využít. Jestli z nich nebudou i přes možnost zobrazit jen menší část nabídky spíš zmateni. Jestli není správnou cestou jednoduchost, kterou razí Garmin.
Tři displeje hlavní nabídky TomTomu
Uživatelské prostředí se nijak zvlášť nezměnilo, vychází ze starších navigací; a ty si navíc mohou aktualizací firmwaru prostředí povýšit na novou verzi. Ikonek je stále pět na stránce, a řekl bych, že kvůli chybějícím navigačním prvkům není orientace ve struktuře úplně jednoznačná. TomTom se stále po uložení některých nastavení vrací na hlavní displej, jindy zpět do nabídky, chování není úplně konzistentní.
Kompletní možnosti nastavení
Základní zobrazení mapy je na šířku s informačním panelem ve spodní části. Opět u něj lze nastavit, jaké údaje zobrazuje. K tomu patří i novinky, jako například možnost volby zobrazování maximální rychlosti, ukazování názvu aktuální ulice. Na překročení rychlosti umí TomTom nově upozornit i zvukem, nedá se ale nastavit absolutní nebo procentuální hodnota nad rychlostním limitem. Přístroj pípne vždy, když je rychlost o deset procent vyšší, konkrétní zvuk se dá nastavit. Rychlostní limity na českých silnicích ale většinou chybí, někdy jsou i chybné.
Při překročení rychlosti číslo zčervená, může se také ozvat zvuk
Potom ještě to nejdůležitější: možnost umístit informační pruh vertikálně, na pravý okraj displeje. TomTom tak vychází vstříc většině uživatelů (alespoň dle ankety našeho webu), kteří preferují raději vyšší než širokoúhlý displej. Toto rozložení prvků mi připadalo využitelné hlavně s 2D pohledem na mapu; sám jsem ale většinou používal běžnější horizontální pruh.
Panel dole: 3D a 2D navigace
Panel na boku: 3D a 2D navigace
Protože nabídka je rozsáhlá a asi jen minimum uživatelů umí přeskládat ikony podle svých představ, připravil TomTom tzv. Rychlou nabídku. Lze do ní vybrat až šest často používaných funkcí, které jsou potom dostupné klepnutím na nové tlačítko na displeji. Do této nabídky jsem si vložil funkce pro rychlé nahlášení kamery, označení chybného místa na mapě, přidání pozice mezi oblíbené, noční režim a přepínání zobrazení mezi 2D a 3D režimem.
Nastavení rychlé nabídky • její ikona na hlavním displeji • a nastavené funkce
U TomTomu raději jezdím s pohledem na mapu v perspektivě, jeho půdorysné zobrazení mi tolik nevyhovuje. U jiných navigací je to přitom přesně obráceně; záleží opravdu na vkusu. Jinak se TomTom zase vrátil k možnosti zobrazit mapu severem nahoru, už zde není pouze orientace ve směru jízdy.
Novinkou je možnost personalizace symbolu, kterým se na mapě ukazuje poloha vozu. Tuto funkci už delší dobu nabízí Garmin, TomTom přidává jen větší nabídku standardních symbolů a možnost jednoduše vytvářet vlastní.
Nastavení zvláštního symbolu
Česká lokalizace je povedená, trochu ji ale kazí, když přístroj nedokáže zobrazit některé znaky s českými háčky a čárkami. Stabilitu systému chválím.
Práce s body zájmu stále bez konkurence
Z možností volby cíle nechybí v TomTomu Go 920 vůbec nic. Je zde rychlá volba pro cestu domů, oblíbené položky, historie cílů. Místo lze zadávat zeměpisnými souřadnicemi, ukázat ho na mapě. TomTom sice nemá aktivní držák, takže nepozná, že z něj byl vyjmut, nějakým způsobem si ale pamatuje místo poslední zastávky, a tím tuto funkci nahradí (nebylo to ale vždy spolehlivé). Přístroj podporuje funkci Kamarád TomTom, se kterou lze zjistit polohu přátel vybavených navigátorem stejné značky.
Možnosti volby cíle cesty
Zadávání obce a ulice
U možností zadávání adresy zaujme hlasové ovládání. Stačí postupně vyslovit město, ulici, z klávesnice zadat číslo budovy. Tato možnost je ale funkční jen u map západní Evropy. Rozpoznávání hlasu nejspíš vyžaduje rodilé mluvčí nebo dobrý přízvuk, nebyl jsem úspěšný.
Hlasové ovládání v Česku nevyužijeme
Článek pokračuje v další kapitole: POI, plánování trasy, během navigace