S příchodem nového, levného navigátoru TomTom One se objevilo nejen výrazně dostupnější zařízení než dříve, ale také nová mapa České republiky, která rozšiřuje počet měst s pokrytím až do úrovně čísel domů. Nová je také mapa Slovenska a Maďarska. (3× video)
Konečně Slovensko
Jak jsem už napsal v úvodu, TomTom One přichází jako první navigátor z celé škály produktů firmy s novou mapu, která zahrnuje země střední a východní Evropy. Zatímco Česká republika už je součástí mapových pokladů delších dobu, nově se objevuje Slovensko, Maďarsko a Polsko. Česko bylo vylepšeno už celkem třikrát, poprvé dosahovalo pokrytí okolo 36 %, přičemž východní část republiky nevypadala právě nejlépe, druhá verze byla už více než použitelná. Všechna města i vesnice byla pokryta do úrovně ulic, u větších měst nechyběly ulice a v Praze a Mladé Boleslavy přibyly dokonce čísla ulic. Zmíněná mapa je součástí velké mapy středoevropského regionu, má 405 MB a její součástí je kromě ČR také Rakousko, Švýcarsko, Německo a Polsko.
Třetí – testovaná – verze české mapy přichází především s čísly ulic v mnoha dalších městech jako Brno, Ostrava, Olomouc, Jihlava, Plzeň, České Budějovice, Karlovy Vary, Liberec či Ústí nad Labem. Tím TomTom poráží na hlavu Route 66, který má pokrytí do úrovně čísel ulic jen v šesti městech a navíc má velmi špatné pokrytí východu republiky. V malých městech i na vesnicích však stále chybí jména ulic – nelze to ale paušalizovat, protože např. vesnice Mokrá-Horákov ulice má a větší Vizovice nikoliv. Na každý pád jsou všechny vesnice pokryty do úrovně i těch nejmenších ulic – jen jim chybí jména, takže navigace na konkrétní ulici není možná; v takovém případě musíte buď zvolit centrum vesnice nebo místo na mapě. Mapa tak nedosahuje kvalit map západních zemí, přesto je to ale velmi dobře použitelná a rozhodně se s ní neztratíte.
Dobře je zpracovaná také mapa Maďarska, TomTom udává pokrytí 44 %, chybí tedy sice pokrytí do úrovně ulic u malých měst a vesnic, nicméně navigace by podle stávajících pokladů neměla být problém. O něco hůře je na tom Polsko, u kterého TomTom uvádí jen 26 %, ale stejně jako Budapešť i Varšava má pokrytí až do úrovně čísel ulic. Zcela nejhůře je tom Slovensko, se 16% pokrytím najdete na mapě města do úrovně ulic jen čtyři: Bratislava, Žilina, Banská Bystrica a Košice. Ostatní města jsou jen tečkami na mapě. Stav silnic třetí třídy nedokážu určit, ale nejsou všechny, protože mnohé vesnice „visí“ ve vzduchu. Jako první „pokus“ je to ale dobré. Pamatuji si na první mapy Česka, které byly v podobném stavu. Věřím, že do konce roku bude mít TeleAtlas (dodavatel map pro TomToma) Slovensko zpracováno o poznání lépe.
TomTom One versus 7710
Oproti verzi pro mobily má TomTom One několik specifických rozdílů. Protože uvnitř chybí mobil, je nutné se pro získání externích informací (počasí, objížďky, nehody…) připojit k externímu mobilnímu telefonu pomocí bluetooth. Připojení k internetu si TomTom One nastaví sám podle nastavení, které je uloženo v mobilním telefonu, nemusíte sami dělat v podstatě nic. Oproti dražším modelům Go 500 a Go 700 chybí bluetooth handsfree, což je velmi užitečná funkce; mobil se připojí k TomTomu a ten pak roztroubí hovor po celém autě.
Vzhledem k tomu, že sám používám TomToma pro Nokii 7710 (a případně pro Symbian S60), mohu klidně srovnat. Jak jsem psal už výše, rozdílů není mnoho, jiné je v podstatě jen rozmístění ikon v menu nastavení a jiné jsou také některé funkce – u komunikátoru chybí správa bluetooth, protože mobilní telefon je vestavěný. 7710 vede rozlišením displeje, díky čemuž je zobrazení podstatně jemnější a hlavně je vidět větší část mapy do boku. Plocha displeje One je však větší. Celkově je tedy One použitelnější, protože informace zobrazené na mapě jsou větší, i když méně detailní.
Aplikace pro Symbian má také několik nevýhod, které vyplývají z podstaty funkce programu. Není např. možné měnit intenzitu podsvícení v závislosti na zvolení denního nebo nočního režimu. Můžete maximálně vypínat podsvícení v případě, že se komunikátor nenabíjí, což ale nestačí. Ve dne proto displej svítí málo a v noci hodně – můžete sice měnit podsvícení v systému, ale je to zdlouhavé a musíte vždy zastavit, protože ovládání systémového prostředí komunikátoru není při jízdě téměř možné. Mimochodem displej One je na slunci čitelnější nejen díky vyšší intenzitě podsvícení, ale také díky slabším odleskům.
Na Nokii 7710 mi také chybí jedna užitečná funkce: nastavení klávesnice. Zatímco na One si můžete zvolit, zda chcete zadávat písmena na klávesnici QWERTY (případně AZERTY) nebo na klávesnici, kde jsou písmena řazena abecedně, na 7710 to nejde; standardní je abecední řazení, což při zadávání dost zdržuje – snažil jsem se zvyknout, ale moc to nejde. Věřím, že v další verzi programu již o tuto možnost připraveni nebudeme.
Příjemná maličkost - obyčejná klávesnice
One je zkrátka parádní
Po týdnu používání TomTom One jsem skutečně nadšen. Malý přístroj, který se vejde do kapsy a který je současně velmi lehký, si mne získal. Má výborné funkce, dobře se ovládá, je citlivý na signál, má dobrou mapu Česka a konečně také mapy Slovenska a Maďarska, které dosud TomTom neměl. Skvělá je také cena, v Česku stojí celé balení jen kolem dvanácti tisíc korun, což je velmi konkurenceschopné – najděte podobně malý přístroj s takovými funkcemi a tak nízkou cenou.
Druhý pohled
Marek Lutonský: S TomTomem One jsem procestoval několik set kilometrů a mé dojmy se shodují se závěry Petra Broži. Funkce jsou zcela srovnatelné s větším a dražším navigátorem TomTom Go, stejně jako u něj stačí One vybalit z krabice a jet. Na rozdíl třeba od Garminu vůbec nepotřebujete počítač. Vadila mi snad až příliš jednoduchá kolébka pro uchycení zařízení v autě. Nelze do ní ani zapojit nabíjecí adaptér; ten je nutné pokaždé píchnout přímo do navigátoru.
Trochu mě překvapilo menší pokrytí map. Původně jsem totiž chtěl One testovat sám při dlouhé cestě na CeBIT. Německo ale nebylo na kartě, takže jsem o pořádný test přišel. Naopak kvůli zvláštní politice TomTomu si mapy Slovenska a Maďarska nemůžete přikoupit k modelům Go, dodává se jen k novince One.
Zdroj: Agora Plus
Web: www.agora.cz