TomTom One XL: místo Sirfu kladivo (test)

One XL je první TomTom základní řady s širokoúhlým displejem a jemným rozlišením. Podporuje i dopravní zprávy RDS-TMC. Podrobný test přenosné navigace do auta.

Nevím přesně, jakou verzi map Tele Atlasu TomTom používá. Na stránce s copyrightem je uveden rok 2006, zpracování některých míst ale odpovídá novější edici map z ledna 2007 či snad ještě pozdějšímu vydání. Mapa v přístroji má plné označení Eastern_Europe v680.1466. Po Česku se s TomTomem jezdí velmi dobře, protože názvy ulic jsou už i v malých vesničkách. Ulice ve větších městech pak obsahují i čísla budov.

 
Verze map • ulice i v malých městečkách


Režim pro posouvání mapou v různých měřítkách

Víc než na mapy Česka jsem byl ale zvědavý na zpracování map Slovenské republiky. Zde udělal Tele Atlas opravdu hodně práce. I když kvalita pokrytí Slovenska ještě nedosahuje na české mapy, konečně lze u sousedů podle TomTomu použitelně jezdit. Řekl bych, že všechny obce jsou už napojeny na silniční síť, větší obsahují i ulice, v největších lze občas natrefit i na čísla domů. Vylepšené mapy Slovenska patří mezi nejdůležitější inovace.



Ukázky map Slovenska: není to ideální, ale přesto výrazně lepší než dřív

Trochu složité, řekl bych

O TomTomu se někdy tvrdí, že se snaží být maximálně jednoduchý a nenechává příliš voleb na uživateli. Možnosti nastavení jsou opravdu menší než u navigátorů postavených na aplikaci iGo. Ve srovnání třeba s Garminem Nüvi je ale TomTom vrchol uživatelské přizpůsobivosti. V nastavení lze vybrat z tolika možností, až si říkám, jestli to pro běžné uživatele není příliš složité. V nabídce jsou naštěstí standardně zobrazeny jen základní možnosti, a ikony pro pokročilé nastavení je nutné napřed zapnout.


Hlavní nabídka

Nabídka je opravdu rozsáhlá. Hlavní část obsahuje patnáct možností, v nastavení je dokonce pětatřicet ikonek. TomTom si je zřejmě vědom toho, že možností je v přístroji mnoho. Proto při práci tu a tam nabídne pomoc, okno s tipy, různé prohlídky. Trochu mi vadí nekonzistentní chování některých funkcí. Někdy se z nich vrátíte zpět na hlavní displej, jindy jen zpět do nabídky. Nenašel jsem v tom žádnou logiku.



Stránky s možnostmi nastavení přístroje


TomTom se často ozývá s radami

TomTom One XL nabízí vybírat ze všech typů cílů cesty, se kterými uvažujeme v katalogu navigací. Na výběr je samozřejmě složka oblíbených položek, historie posledních cílů, dá se vybírat z mapy a zadávat zeměpisné souřadnice. K tomu patří i různé možnosti zadávání adresy a pokročilá práce se zájmovými body.

 
Možnosti volby cíle cesty

 
Postup při zadávání adresy

POI je možné hledat v okolí, ve vybraném městě, u cílového místa a také na trase. Vybrané kategorie bodů zájmu se mohou zobrazovat na mapě, na body z jednotlivě vybíraných kategorií umí TomTom zvukově a vizuálně upozornit, když se přiblíží na stanovenou vzdálenost (bud vzdušnou čarou, nebo po silnici). Body lze také snadno importovat ve formátu OV2.

 
Nastavení zobrazení POI na mapě • další možnosti, například zvukové upozornění na blížící se bod

Někdy cesta nudí, TomTom pomůže

Při plánování TomTomu chybí ekonomická trasa, která je kompromisem mezi nejrychlejší a nejkratší. Stále se nedá nastavit, aby se přístroj vyhýbal nezpevněným silnicím, a nezakážete ani trajekt. Volba doby příjezdu a potom zobrazování předstihu nebo zpoždění je trochu zbytečná funkce, protože čas dojezdu je na displeji standardně vidět. Možnosti nastavení údajů, které jsou při navigaci viditelné, jsou tradičně dostatečně obsáhlé.

Počítání trasy není nejrychlejší. Při delších trasách je potřeba počkat deset až patnáct sekund, navigace se za to ale odmění zobrazením základní statistiky a přehledové mapky s vyznačenou trasou. Když pak zvolíte spočítání alternativní trasy, přístroj výsledek srovná s předchozí verzí. Dozvíte se, jak se liší délka a jak čas jízdy. Funkci Vypočítat alternativu mám u TomTomu rád. Cestu k cíli vede jinudy, a řidič pozná jiná místa.

 
Naplánovaná trasa na mapě • možnosti alternativ • nová trasa a porovnání délky a času s předchozí

Pomocí pokročilého plánování lze připravit trasu ze zadaného bodu jinam, není tedy nutné začínat na místě aktuální polohy. Do trasy lze jednoduše přidat jeden průjezdní bod. Trochu složitěji a nepříliš uspokojivě dokáže TomTom pracovat s itineráři a více průjezdními body. Tato funkce by si zasloužila inovaci.

Kvalitu spočítané trasy hodnotím jako vyhovující. Tím chci naznačit, že v případech mých testů jsem se nesetkal s žádnými problémy, ale nemohu zároveň vyloučit, že se s nimi nikdo nesetká při svých cestách. Na routování navigací TomTom si ale uživatelé nestěžují, s výjimkou tras optimalizovaných na délku, kdy přístroj řidiče často vede i tam, kde by projel jen traktor. Už víte, že nezpevněné cesty nelze zakázat.

Pozdravte pana Miloslava

Kdyby se TomTom nechoval při navigaci příkladně, asi by se svými produkty nedosáhl takových úspěchů. Mapy jsou velmi schematické a vcelku dobře čitelné, naplánovaná trasa je zvýrazněna tmavě hnědou čarou. Na displeji je vidět velký symbol následujícího manévru a vzdálenost k němu. Osobně ještě na panelu nechávám aktivní zbývající vzdálenost, dobu příjezdu, název ulice a aktuální rychlost.

  
Nastavení položek pro hlavní displej • volba grafického stylu mapy

TomTom se rychlost snaží hlídat. Tam, kde jsou v mapách informace o povolené rychlosti, se oba údaje zobrazí vedle sebe. Při překročení o určitou hodnotu zčervenají. Rychlosti uložené v mapách ale stále neodpovídají realitě, takže tato funkce není moc použitelná. Stále se navíc nedá vypnout a červená rychlost bohužel není na tmavě modrém pozadí příliš vidět.


Uprostřed modrého pruhu je aktuální rychlost lomena povolenou


Článek pokračuje v další kapitole: dopravní informace, počasí, hodnocení

Témata článku: , , , Moderní přístroj, Tom, Zbytečná funkce, Základní displej, Místo, Pokročilé plánování, Hlavní nedostatek, Vadný kus, Dobrý důvod, Stížnost uživatelů, Připojený mobil, Malý model, Technický typ, Test, Osobní pohled