Třetí čtvrtletí 2007: který výrobce byl nejúspěšnější?

Nokia je stabilní, Sony Ericsson stíhá Motorolu, Samsung a LG rostou nejrychleji. Apple iPhone těsně porazil HTC Touch.

Doposud nejplodnějším čtvrtletím, co se týče celkového počtu prodaných mobilů, byl závěr loňského roku. Právě uplynulé čtvrtletí se mu ale s 283 miliony prodanými kusy přiblížilo na dosah a není pochyb o tom, že letošní Vánoce přinesou rekordní sumu, která se s největší pravděpodobností přehoupne přes hranici 300 milionů kusů. Oproti loňskému třetímu čtvrtletí se v tom letošním prodalo o 13% více mobilů a zásluhu na tom mají všichni velcí výrobci s výjimkou Motoroly. Ta i nadále strádá a je v pozici tonoucího, který se chytá stébla.

Podíl výrobců na trhu:

Nokia

Nokia znovu, celkem již potřetí, překonala hranici 100 tisíc prodaných mobilů a to dokonce rekordním způsobem. 111,7 milionů kusů znamená téměř třetinový meziroční nárůst. I nadále si drží první pozici na trhu mobilů a s 39,5% si dokonce oproti druhému kvartálu mírně polepšila. Zároveň je dostatečně připravena na Vánoce, chystá chytré modely N81 a N95 8GB, elegantní řadu Prism, pracovní E51 a hudebních dvojici ze série XpressMusic.

 Q3 2005nárůstQ3 2006nárůstQ3 2007
prodané mobily (v mil. ks)66,6+33%88,5+26%111,7
tržby (v mil. EUR)6 853+21%8 298+11%9 237
provozní profit (v mil. EUR)1 088 1 080 2 051

Finský výrobce na mobilech ve třetím čtvrtletí vydělal zhruba 9 miliard, tedy o jednu miliardu více než loni ve stejném období. Vzhledem k nárůstu počtu prodaných mobilů to znamená opětovné snížení průměrné ceny za kus z 93 na 80 eur. Na tržbách mají největší podíl samozřejmě klasické telefony, ale stále většího významu nabývají řady N a E a ostatní chytré mobily. Tržby z modelů řady E se dokonce zdvojnásobily. Provozní zisk Nokie dosáhl stejně jako ve druhém čtvrtletí výborných dvou miliard.

Samsung

Samsung, čerstvá světová dvojka, se ve třetím čtvrtletí o další procento vzdálil třetí Motorole a s 15,1% podílem si upevnil svou pozici. Dopomohlo mu k tomu navýšení prodejů - o 5 miliónů kusů vzhledem k předchozímu čtvrtletí a o 12 milionů vzhledem k loňskému roku. Protože Sony Ericsson v uplynulých měsících trochu zaváhal, stal se Samsung nečekaně nejrychleji rostoucím výrobcem. Vděčí za to hlavně svému velkému vlivu na perspektivních asijských trzích.

 Q3 2005nárůstQ3 2006nárůstQ3 2007
prodané mobily (v mil. ks)26,8+15%30,7+39%42,6
tržby (v mld. KRW*)4 370+2%4 450+8%4 800
provozní profit (v mld. KRW*)550 520 590
* aktuální kurz: 1 000 KRW ~ 0,769 EUR

Tržby z mobilní divize naopak už několik let drží stále na stejné hladině. V posledních měsících utržil 4,8 bilionu korejských wonů (3,7 mld. eur), což znamená 8% meziroční nárůst a podobné zlepšení zaznamenal i oproti minulému čtvrtletí. Mobilní divize ale vykázala provozní zisk 590 mld. wonů (454 mil. eur), což je ve srování s předchozím kvartálem o dvě třetiny lepší výsledek. Samsung má v plánu na celý letošní rok prodat přes 150 milionů kusu, aby si udržel alespoň 14% podíl. Musely by přijít mimořádně málo plodné Vánoce, aby se mu to nepodařilo.

Motorola

Sotva Motorola ztratila druhou pozici mezi mobilními výrobci a už se musí začít bát i o tu třetí. 14% propast mezi ní a čtvrtým Sony Ericssonem se za poslední rok zúžila na pouhá tři procenta. Americký výrobce se už od začátku letošního roku ve všech směrech propadá a potvrdilo to i třetí čtvrtletí. Motorola znovu vykázala třetinový úbytek prodaných mobilů i tržeb a propad provozního zisku do záporných hodnot. V tržbách už dokonce Sony Ericsson Motorolu dohnal.

 Q3 2005nárůstQ3 2006nárůstQ3 2007
prodané mobily (v mil. ks)38,7+39%53,7-31%37,2
tržby (v mil. USD*)5 604+26%7 034-36%4 496
provozní profit (v mil. USD*)593 843 -248
* aktuální kurz: 1 USD ~ 0,703 EUR

Za jediný malý úspěch lze považovat drobný růst v rámci posledního půl roku. Motorola prodala o 5% více mobilů než ve druhém kvartálu a utržila o tentýž podíl více dolarů, tedy 4,5 miliard (3,2 mld. eur). Zásluhu na tom má mimo jiné také milion prodaných modelů Razr2. I tento růst je však ze všech výrobců nejnižší a provozní zisk se stále pohybuje 248 milionů dolarů (174 mil. eur) pod nulou. Vstříc lepším zítřkům jde americký výrobce s hudební modelem U9 a s novými přírustky řady W.

Sony Ericsson

Sony Ericsson jakoby se zalekl náhlého propadu Motoroly a také faktu, že se sám blíží hranici 10% tržního podílu, a oproti předchozímu čtvrtletí se v tomto ohledu lehce propadl na 9,2% a především přišel o titul nejrychleji rostoucího výrobce. A to nejen co se týče prodaných mobilů, kterých švédsko-japonský výrobce v posledním čtvrtletí zaznamenal 25,9 milionů, tedy o třetinu více než loni a jen o milion více než v letošním druhém kvartálu, ale kupodivu rovněž co se týče tržeb. Ty přitom v poslední době u Sony Ericssonu rostly nejrychleji zcela jednoznačně.

 Q3 2005nárůstQ3 2006nárůstQ3 2007
prodané mobily (v mil. ks)13,8+43%19,8+31%25,9
tržby (v mil. EUR)2 055+41%2 913+7%3 108
provozní profit (v mil. EUR)151 427 393

Avšak výrazné snižování cen za kus u mobilů už dostihlo i Sony Ericsson a ten tak ve třetím čtvrtletí vydělal jen o mizerných 200 milionů eur více než loni, tedy 3,1 miliardy. Profit měl dokonce nižší než loni, avšak nutno poznamenat, že loňský třetí kvartál byl v tomto ohledu pro Sony Ericsson výjimečný. I přesto se Sony Ericsson chválí a vychutnává si úspěchy levného modelu W200i, vysouvacího W580i a chytrého P1i. Na Vánoce má Sony Ericsson nachystané Walkmany W910i a W960i a především Cybershot K850i.

LG Electronics

Poslední výrobce mobilů z velké pětky si udržuje stálý tržní podíl kolem sedmi procent, v posledním čtvrtletí zaznamenal dokonce 7,7%. Mobilní divize LG Electronics prodala telefony za 2,5 bilionu korejských wonů (1,9 mld. eur) a vykázala provozní profit ve výši 209 miliard wonů (160 mil. eur) což znamená pokles oproti předchozímu čtvrtletí, ale výrazné zlepšení ve srovnání z loňskem, kdy LG Electronics na mobilech nevydělal skoro nic.

 Q3 2005nárůstQ3 2006nárůstQ3 2007
prodané mobily (v mil. ks)15,4+7%16,5+33%21,9
tržby (v mld. KRW*)2 293+3%2 367+5%2 496
provozní profit (v mld. KRW*)123 26 209
* aktuální kurz: 1 000 KRW ~ 0,769 EUR

V posledním čtvrtletí LG prodal 21,9 milionů mobilů, tedy o třetinu více než loni a o 10 procent více než v minulém čtvrtletí, což jej pro toto čtvrtletí staví před Sony Ericsson na pozici druhého nejrychleji rostoucího výrobce z těch nejlepších. Na čele se tedy objevují dva ryze asijští výrobci a je vidět, že tamní trhy jsou pro vývoj situace na mobilním scéně klíčové. Kromě domácího trhu si LG chválí také střední východ a latinskou Ameriku.

Porovnání výrobců podle tržeb (v miliardách eur):

Apple černým koněm příštího roku?

Z ostatních výrobců žádný neměl ve světovém měřítku výsledky, které by stály za zmínku. V Americe se ale pochopitelně zaskvěl iPhone, který se v uplynulém čtvrtletí začal prodávat. Přestože nejde o žádnou levnou hračku, stal se tam s 1,1 milonem prodaných kusů čtvrtým nejprodávanějším mobilem. Celosvětově to znamená jen 0,4% podíl, ale až se iPhone bude prodávat v Evropě, případně až přijde jeho levnější varianta, je možné, že se začne v souvislosti s výrobci mluvit o velké šestce. Ten šestý ale stejně dobře může být znovu Benq, který se vrací do Evropy, nebo HTC, které si tu také dělá velkou základnu a v souboji o počet prodaných modelů Touch s Applem a jeho iPhony prohrálo s 800 tisíci jen těsně.

Diskuze (8) Další článek: Soutěž o 2GB kartu: výherce a nové téma

Témata článku: LG, Motorola, Nokia, Samsung, , Apple iPhone, Apple iPhone 16GB, Apple iPhone 4GB, HTC Touch, HTC Touch 3G, Výrobce, Čtvrt, Poslední výrobce, Kter, Třetí čtvrtletí, Srování, Čtvrtletí