Po necelých třech letech setrvalého poklesu se pád trhu tabletů zastavil. Výrobci za první čtvrtletí letošního roku vykázali 30,8 milionu tabletů dodaných do distribuční prodejní sítě, což je dokonce nepatrný půlprocentní nárůst proti stejnému období loni, uvádí analytická společnost IDC.
Naposledy trh s tablety rostl ve druhém čtvrtletí roku 2021, poté začaly dodávky zpomalovat kvůli nasycení trhu a pomalejší obměně zařízení na straně zákazníků. Oživení dodávek ve sledovaném letošním prvním čtvrtletí bylo podle analytiků způsobeno novým začátkem obnovovacího cyklu zařízení, ačkoli se nedá očekávat takový nárůst poptávky jako například v období pandemie.
Výrobce
|
1Q24 Objem distribuce (mil.ks)
|
1Q24 Tržní podíl
|
1Q23 Objem distribuce (mil.ks)
|
1Q23 Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
1. Apple
|
9.9
|
32.0%
|
10.8
|
35.2%
|
-8.5%
|
2. Samsung
|
6.7
|
21.7%
|
7.1
|
23.2%
|
-5.8%
|
3. Huawei
|
2.9
|
9.4%
|
2.0
|
6.6%
|
43.6%
|
4. Lenovo
|
2.1
|
7.0%
|
1.9
|
6.2%
|
13.2%
|
5. Xiaomi
|
1.8
|
5.9%
|
0.9
|
3.1%
|
92.6%
|
Ostatní
|
7.4
|
24.0%
|
7.9
|
25.8%
|
-6.6%
|
Celkem
|
30.8
|
100.0%
|
30.6
|
100.0%
|
0.5%
|
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Personal Computing Device Tracker, 3. května 2024
|
Podobně jako u smartphonů se začíná dařit spíše lépe vybaveným prémiovým tabletům, protože zákazníci požadují zařízení zaměřená na produktivitu, tedy s vyšším výkonem a přidanými pokročilejšími funkcemi. To nahrává zejména Applu, který si s deseti miliony prodaných iPadů udržel první místo a třetinu trhu. I přesto ale meziročně objem jeho dodávek klesl o 8,5 %. Vzhledem k brzkému ohlášení nového portfolia iPadů to lze ale považovat za dobrý výsledek.
O něco menší, zhruba šestiprocentní pokles zaznamenal druhý Samsung. Také on má v nabídce prémiové modely tabletů, ale vzhledem k používané platformě Android čelí mnohem větší konkurenci, zejména od čínských značek. Třetí místo si udržel Huawei, kterému se zejména na domovském trhu daří s tablety postavenými na vlastní platformě Harmony OS. Huawei se podařilo meziročně vyrůst téměř o 44 %.
Tradiční Top 5 značkou v tabletech zůstává tentokrát na čtvrtém místě mírně rostoucí Lenovo, na které ale začíná dotírat jiná čínská značka, která donedávna nebyla v kategorii tabletů zase tak výrazná – Xiaomi. To se ale mění a s meziročně takřka dvojnásobným objemem distribuovaných kusů se Xiaomi stává tabletovou pětkou. I tak zůstává ještě relativně velká část trhu (skoro čtvrtina) pro ostatní značky.
„Trh tabletů začal v prvním čtvrtletí vykazovat známky oživení. Skutečné zisky přijdou z příštího obnovovacího cyklu, po kterém bude následovat růst v komerčních segmentech, protože se stále více tabletů používá ve vzdělávacím, ale také živnostenském sektoru. Svůj potenciál u těchto zařízení ještě může ukázat také umělá inteligence,“ uvedl vedoucí analytik IDC Anuroopa Nataraj.
Zdroj: IDC