Trh s tablety se dostal na úroveň před pandemií, proti smartphonům je desetinový

Když se řekne, že se něco vrací na úroveň „před covidem“, obvykle to značí návrat do normálu a pozitivní vývoj. Ne tak u tabletů. Právě pro tablety doba spojovaná s home office a domácí výukou znamenala zvýšenou poptávku – kdo neměl k dispozici notebook nebo domácí počítač, obvykle volil cenově dostupnější tablet. Zvýšená vlna poptávky ale pominula, zákazníci čelící ekonomické nejistotě a vysoké inflaci nechtějí utrácet za zbytné věci, trh tabletů se vrací na klesající trajektorii.

Podle výzkumné agentury IDC zaznamenal trh tabletů v prvním čtvrtletí 2023 pokles dodávek meziročně o 19 %. Celkem se do distribuce dostalo necelých 31 milionů tabletů. To je pro srovnání zhruba desetina toho, kolik se za kvartál prodá chytrých telefonů. Objem dodaných tabletů je srovnatelný s prvními kvartály roku 2019 a 2018. Analytici očekávají, že prodeje i ve zbytku roku 2023 budou nízké a že výrobci se budou soustředit hlavně na vyprodání starších zásob před uváděním nových modelových řad.

Výrobce

1Q23 Objem distribuce (mil. ks)

1Q23 Tržní podíl

1Q22 Objem distribuce (mil. ks)

1Q22 Tržní podíl

Meziroční změna

1. Apple

10.8

35.2%

12.1

31.8%

-10.2%

2. Samsung

7.1

23.1%

8.3

21.8%

-14.3%

3. Huawei

2.0

6.6%

2.2

5.9%

-9.7%

4. Lenovo

1.9

6.2%

3.0

7.9%

-37.1%

5. Amazon

1.4

4.6%

3.7

9.8%

-62.0%

Ostatní

7.5

24.4%

8.7

22.9%

-13.8%

Celkem

30.7

100.0%

38.0

100.0%

-19.1%

Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Personal Computing Device Tracker, 5. května 2023

Tabletovou jedničkou zůstal Apple, i když ani on se nevyhnul meziročnímu poklesu. Dohromady s druhým Samsungem dodal do distribuce téměř 58 % všech tabletů. Na třetím místě předstihl Huawei taktéž čínské Lenovo, když dokázal zejména v domovské Číně zaujmout s modely MatePad SE 10.4 a MatePad 11. Čtvrté Lenovo s poměrně bohatým portfoliem tabletů zaznamenalo velký meziroční pokles 37 % a ještě víc (o 62 %) klesal zájem o tablety Amazonu.

„Navzdory poklesu dodávek tabletů existuje určitý důvod k optimismu, protože stále více prodejců věnuje pozornost tomuto segmentu,“ řekl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu v IDC. Naráží tak zejména na nedávné uvedení tabletů od Googlu a OnePlus, tedy od značek, které dříve tablety nevyráběly buď vůbec, nebo před velmi dlouhou dobou (Google před letošní premiérou uvedl androidový tablet Pixel C naposled v roce 2015, navíc pouze v USA).

Váš názor Další článek: Hraní na mobilu s nádechem PlayStation. Už i Androidy se dočkaly herního ovladače s 3,5mm jackem

Témata článku: , , , , , , MatePad, Distribuce, Pokles, Jitesh Ubrani, Pandemie, SMA, Pixel c,