Když se řekne, že se něco vrací na úroveň „před covidem“, obvykle to značí návrat do normálu a pozitivní vývoj. Ne tak u tabletů. Právě pro tablety doba spojovaná s home office a domácí výukou znamenala zvýšenou poptávku – kdo neměl k dispozici notebook nebo domácí počítač, obvykle volil cenově dostupnější tablet. Zvýšená vlna poptávky ale pominula, zákazníci čelící ekonomické nejistotě a vysoké inflaci nechtějí utrácet za zbytné věci, trh tabletů se vrací na klesající trajektorii.
Podle výzkumné agentury IDC zaznamenal trh tabletů v prvním čtvrtletí 2023 pokles dodávek meziročně o 19 %. Celkem se do distribuce dostalo necelých 31 milionů tabletů. To je pro srovnání zhruba desetina toho, kolik se za kvartál prodá chytrých telefonů. Objem dodaných tabletů je srovnatelný s prvními kvartály roku 2019 a 2018. Analytici očekávají, že prodeje i ve zbytku roku 2023 budou nízké a že výrobci se budou soustředit hlavně na vyprodání starších zásob před uváděním nových modelových řad.
Výrobce
|
1Q23 Objem distribuce (mil. ks)
|
1Q23 Tržní podíl
|
1Q22 Objem distribuce (mil. ks)
|
1Q22 Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
1. Apple
|
10.8
|
35.2%
|
12.1
|
31.8%
|
-10.2%
|
2. Samsung
|
7.1
|
23.1%
|
8.3
|
21.8%
|
-14.3%
|
3. Huawei
|
2.0
|
6.6%
|
2.2
|
5.9%
|
-9.7%
|
4. Lenovo
|
1.9
|
6.2%
|
3.0
|
7.9%
|
-37.1%
|
5. Amazon
|
1.4
|
4.6%
|
3.7
|
9.8%
|
-62.0%
|
Ostatní
|
7.5
|
24.4%
|
8.7
|
22.9%
|
-13.8%
|
Celkem
|
30.7
|
100.0%
|
38.0
|
100.0%
|
-19.1%
|
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Personal Computing Device Tracker, 5. května 2023
|
Tabletovou jedničkou zůstal Apple, i když ani on se nevyhnul meziročnímu poklesu. Dohromady s druhým Samsungem dodal do distribuce téměř 58 % všech tabletů. Na třetím místě předstihl Huawei taktéž čínské Lenovo, když dokázal zejména v domovské Číně zaujmout s modely MatePad SE 10.4 a MatePad 11. Čtvrté Lenovo s poměrně bohatým portfoliem tabletů zaznamenalo velký meziroční pokles 37 % a ještě víc (o 62 %) klesal zájem o tablety Amazonu.
„Navzdory poklesu dodávek tabletů existuje určitý důvod k optimismu, protože stále více prodejců věnuje pozornost tomuto segmentu,“ řekl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu v IDC. Naráží tak zejména na nedávné uvedení tabletů od Googlu a OnePlus, tedy od značek, které dříve tablety nevyráběly buď vůbec, nebo před velmi dlouhou dobou (Google před letošní premiérou uvedl androidový tablet Pixel C naposled v roce 2015, navíc pouze v USA).