Králem druhého čtvrtletí je Apple, který se mohl opřít o vysoké prodeje řady iPhone 13 Zdroj:  Canalys

Králem druhého čtvrtletí je Apple, který se mohl opřít o vysoké prodeje řady iPhone 13 | Zdroj: Canalys

Poslední dvě čtvrtletí však mobilní trh při mezičtvrtletním srovnání postupně klesá Zdroj:  Canalys

Poslední dvě čtvrtletí však mobilní trh při mezičtvrtletním srovnání postupně klesá | Zdroj: Canalys

Samsung si v Q2 zachoval pozici číslo jedna, na druhé místo se vyšvihl Apple díky úspěšným prodejům iPhonu 13 Zdroj:  Canalys

Samsung si v Q2 zachoval pozici číslo jedna, na druhé místo se vyšvihl Apple díky úspěšným prodejům iPhonu 13 | Zdroj: Canalys

Tahounem Applu byla v tomto čtvrtletí řada iPhone 13

Tahounem Applu byla v tomto čtvrtletí řada iPhone 13

Apple iPhone 13 Pro a Pro Max jsou prvními telefony od Applu, které mají displej se 120Hz obnovovací frekvencí.

Apple iPhone 13 Pro a Pro Max jsou prvními telefony od Applu, které mají displej se 120Hz obnovovací frekvencí.

Poslední dvě čtvrtletí však mobilní trh při mezičtvrtletním srovnání postupně klesá Zdroj:  Canalys
Samsung si v Q2 zachoval pozici číslo jedna, na druhé místo se vyšvihl Apple díky úspěšným prodejům iPhonu 13 Zdroj:  Canalys
Tahounem Applu byla v tomto čtvrtletí řada iPhone 13
7
Fotogalerie

Trh se smartphony se zpomaluje. A to díky ekonomické nejistotě, vysoké inflaci a regionální nestabilitě

  • Období nekonečného mobilního růstu je zřejmě za námi
  • Výrobci musí počítat se slabší poptávkou po telefonech
  • Spousta značek mění pro zbytek roku stávající produktovou strategii

Agentura Canalys publikovala zprávu za druhé čtvrtletí roku, které ukazuje na postupný pokles mobilního trhu. Meziročně totiž došlo k poklesu prodejů o devět procent, což je velmi výrazný důsledek aktuální situace ve světě. Máme tím na mysli regionální nestabilitu, vysokou míru inflace i dozvuky koronavirové pandemie a navazujícímu nedostatku polovodičových součástek. Není tedy divu, že v této nelehké době se poptávka po smartphonech snížila. Canalys navíc eviduje meziroční pokles už druhé čtvrtletí po sobě.

Samsung si v uplynulém čtvrtletí udržel první místo s 21% marketsharem, na druhou pozici se však vyšoupl Apple (17 %). Díky vysoké poptávce po řadě iPhone 13 z druhé pozice vystrnadil čínské Xiaomi (14 %). Čínským výrobcům se však obecně příliš nedařilo, Oppo (včetně prodejních čísel značky OnePlus) a Vivo meziročně odčítají jeden procentní bod. Místo mobilního růstu se tak dostavila spíše stagnace.

Klepněte pro větší obrázek
Globální trh se smartphony meziročně klesá už druhé čtvrtletí po sobě a výrobcům se plní sklady

A tu je vidět napříč celým mobilním trhem. Poptávka po telefonech není tak vysoká, jak se původně očekávalo, a tak spousta značek přepracovává svou produktovou strategii na druhou polovinu letošního roku. Poměrně nečekaně se nedaří ani střední třídě telefonů, která prodeje dlouho táhla. A to zřejmě proto, že je tento segment přesycen telefony, které si začínají stále častěji troufat na vyšší cenovky. Uživatelé ale místo toho raději volí levnější alternativy nižší třídy. 


Nejoblíbenější smartphony

Apple iPhone 13 128GB Midnight
Apple iPhone 13 128GB Midnight
nabízí 36 obchodů za ceny od 10 410 Kč
Porovnat ceny
Apple iPhone 15 128GB Black
Apple iPhone 15 128GB Black
nabízí 64 obchodů za ceny od 15 499 Kč
Porovnat ceny
Apple iPhone 16 128GB Black
Apple iPhone 16 128GB Black
nabízí 57 obchodů za ceny od 18 190 Kč
Porovnat ceny
Apple iPhone 16 Pro 128GB Black Titanium
Apple iPhone 16 Pro 128GB Black Titanium
nabízí 58 obchodů za ceny od 24 440 Kč
Porovnat ceny

Další oblíbené smartphony


Nízká poptávka je navíc problémem i pro celý dodavatelský řetězec, který očekával návrat do „předcovidové“ doby. Jenže lidé začínají investovat zejména do energií a do bydlení, a na smartphony se tak finančně nedostává v tak hojné míře, jako dosud. Výrobci tak musí odříkat chystané telefony a výjimkou nejsou ani přeplněné sklady vyrobených smartphonů, které na své majitele zatím čekají. A vůbec není jasné, zda se jich, za současně nastavených cen, vůbec dočkají.

Když navštívíte internetový obchod přes náš katalog zboží, Živě za to může získat provizi. Službu Zboží Živě provozujeme ve spolupráci s Heureka.cz.

Určitě si přečtěte

Články odjinud