Ani třetí kalendářní čtvrtletí nepřineslo oživení v prodejích tabletů. Celosvětové dodávky se meziročně snížily o 9 % na necelých 39 milionů kusů, uvádí průzkum agentury IDC. Pro tablety to je páté čtvrtletí v řadě, kdy objem distribuce (počet dodaných tabletů k obchodníkům) klesá.
Rozdíl je ale v tom, že zatímco v předchozích čtvrtletích mohla hrát roli omezená nabídka ze strany výrobců v důsledku čipové krize, nyní se projevil pokles poptávky na straně spotřebitelů. Podobně jako u smartphonů teď mnoho zákazníků odkládá koupi zbytných komodit kvůli nejistotě způsobené inflací.
Relativně dobře si i přes pokles trhu vedli někteří čínští výrobci lowendových modelů, které se jim nadále daří prodávat na rozvíjejících se trzích. Z ekonomických sankcí vůči Rusku těží čínské značky, které se na tamním trhu rozhodly setrvat – například Huawei, které navzdory poklesu celého trhu jako jediné z první pětky výrobců rostlo.
Velkou konkurenci mezi zařízeními nižší třídy způsobil vstup menších, původně smartphonových značek do segmentu tabletů. Své tablety tak nyní prodává i Xiaomi/Redmi, Realme, Oppo a daří se jim ukrajovat menší části tržních podílů zavedených značek. Jasnou jedničkou ovšem nadále zůstává Apple s více než dvojnásobkem prodaných iPadů proti počtu distribuovaných Galaxy Tabů druhého Samsungu. Dobře etablovaný Amazon klesal společně s trhem, zatímco čtvrté Lenovo zažilo nejvýraznější meziroční propad téměř o 37 %.
Pořadí největších výrobců tabletů podle objemu distribuce za 3Q 2022:
Výrobce
|
3Q22 Distribuce (mil. ks)
|
3Q22 Tržní podíl
|
3Q21 Distribuce (mil. ks)
|
3Q21 Tržní podíl
|
Meziroční změna
|
1. Apple
|
14.5
|
37.5%
|
14.7
|
34.6%
|
-1.1%
|
2. Samsung
|
7.1
|
18.4%
|
7.4
|
17.5%
|
-4.0%
|
3. Amazon
|
4.3
|
11.1%
|
4.7
|
11.1%
|
-8.1%
|
4. Lenovo
|
2.7
|
7.0%
|
4.3
|
10.1%
|
-36.6%
|
5. Huawei
|
2.4
|
6.2%
|
2.3
|
5.5%
|
2.0%
|
Ostatní
|
7.6
|
19.7%
|
9.0
|
21.2%
|
-15.3%
|
Celkem
|
38.6
|
100.0%
|
42.4
|
100.0%
|
-8.8%
|
Zdroj: IDC Worldwide Quarterly Personal Computing Device Tracker, 31. října 2022
|