Ufo: Aftershock - dobyjte Zemi zpět (recenze javové hry)

Ufo: Aftershock - dobyjte Zemi zpět (recenze javové hry)

Velmi očekávaná javová hra Ufo: Aftershock ještě není úplně dokončena, ale my už jsme si ji mohli vyzkoušet. Jak vypadá strhující souboj lidské a mimozemské rasy v mobilním podání?

Příběh hry se odehrává v roce 2054. Zemi se přihodilo cosi strašlivého a pro lidstvo se stala neobyvatelnou. Zbytek nejvytrvalejších uprchl na létající ostrov jménem Laputa. Vnitřní rozpory však zničily i toto poslední útočiště a nezbývá tedy, než si vzít právoplatnou domovskou planetu zpátky a jak jinak než silou a promyšlenou strategií.

Základny – opora odboje

Celá planeta je rozdělena do řady teritorií. Jejich vztah k vaší misi může být trojí – přátelský, neutrální nebo čistě nepřátelský. Na území, které jste dobyli a tudíž je pro vás přátelské, můžete vystavět základnu.

  
Putování širým světem • sem tam mrtvolka • nepřítele je třeba rychle zabít

Ze začátku je k dispozici na výběr mezi dvěma typy základen– vědeckou nebo obrannou. Vědecká provádí výzkum na poli pozemské i mimozemské vědy, zajišťuje zkoumání nalezených artefaktů či pitvy mrtvých, případně výzkum živých, mimozemšťanů. Doporučuji snažit se mít těchto základen dostatečné množství, protože bez vývoje byste v boji časem neobstáli. Obranná základna pak zajišťuje ochranu zvoleného sektoru a mimozemšťanům velmi znepříjemňuje život. S probíhajícím výzkumem by měly přibýt i další typy základen. Základny jsou také oblíbeným terčem nepřátelských útoků v pozdějších fázích hry.

Neutrální území hru nijak neovlivňují, postupem ve hře se na nich mají objevit speciální úkoly. Bohužel jsem si žádný nevyzkoušel, v betaverzi hry ještě nebyly k dispozici.

Nepřátelská teritoria je to správné místo, kde začíná ta skutečná zábava. Při jejich dobývání se totiž dostáváte do druhé části hry – ze strategicko-plánovací do takticko-bojové.

 
Boje na život a na smrt

Výzkumem k vítězství

Taktické mise by měly být nejzábavnější částí hry a z počátku také skutečně jsou. S vybranou četou vojáků pročesáváte prostředí polorozpadlých a opuštěných měst ve snaze splnit zadaný úkol. Většinou se jedná o vyhlazení všeho mimozemského života v dané oblasti. Časem se však neubráníte tomu, aby vás hra nezačala nudit. Mise jsou si totiž podobné jako vejce vejci a ani nová výzbroj, kterou můžete vyvinout a použít, to nezachrání.

Všechno, ale naprosto všechno, co posbíráte po pobitých mimozemšťanech, včetně jejich pozůstatků, či živých exemplářů, můžete zkoumat. Výzkum je také jedinou cestou k vítězství, bez něj byste se v pozdějších částech hry nebyli schopni mimozemské technologii postavit. Množství zbraní, brnění a doplňků, které můžete vyvinout a následně vyrobit a používat, je skutečně úctyhodné.

Oko i ucho si smlsne, mozek se zapotí

Grafické zpracování je skutečně skvělé a všechna čest grafikům Redboss Games. Dokonale propracované prostředí opuštěných měst navozuje tu správě napínavou atmosféru a ze všech možných koutů vylézající vetřelci se za svůj vzhled také nemusí stydět. Malou nevýhodu bych viděl v použitém izometrickém zpracování. Pokud je totiž vetřelec někde „skryt“ za budovou, voják vám jeho přítomnost sice nahlásí, ale najít ho už není tak snadné. Hra tak chvílemi velmi ztrácí na přehlednosti. Práce zvukařů zaslouží stejnou chválu. Dovolím si napsat, že patří k tomu nejlepšímu, co jsem od mobilních her slyšel. Řízné „Yes Sir!“ z úst vašich vojáků a následný reálný zvuk střelby zkrátka stojí za to.

   
Grafika je na javovou hru vynikající

Ovládání a jeho uživatelská přívětivost/nepřívětivost může snadno rozhodnout o osudu hry. Bohužel, v případě hry Ufo: Aftershock o nějaké uživatelské příjemnosti snad autoři ani neslyšeli. Ovládání působí zmateně, díky zvolenému izometrickému pohledu má hráč ze začátku problém se vůbec zorientovat. Složité ovládání, zvláště pak v taktické části, zapříčiňuje, že hráč se většinu času potýká s tím, jak přikázat zamýšlené úkoly svým vojákům. Nebýt možnosti pauzy, při které hráč udílí rozkazy, nejspíše by nikdo nedohrál ani první misi. Ve strategické části bych pak uvítal možnost zrychlení ubíhajícího času, protože jinak při čekání na výstavbu základny můžete shlédnout celovečerní film. Ve finální verzi hry by se tento užitečný doplněk měl objevit.

 
Kdo to sem zaparkoval? • tak kudy, chlapi

Ještě je co zlepšovat

Na závěr jsem si dovolil sepsat řadu věcí, které mohou jinak kvalitní hře zabránit úspěchu. Na prvním místě stojí ovládání, kde přílišná složitost a uživatelská nepříjemnost ničí hráčovy nervy. Na druhém místě pak neodvratná přítomnost nudy, která se vkrádá do vaší mysli po delší době hraní. Nakonec neděláte nic jiného, než stále střílíte a střílíte a střílíte otravné mimozemšťany.

Ale musím i chválit. Na prvním místě je to skvělá práce grafiků a zvukařů, něco tak dobrého se na displejích mobilů skutečně často nevidí. A tak doufejme, že všechny výše jmenované nedostatky budou ve finální podobě hry odstraněny.

Autor hry: Redboss

Určitě si přečtěte

Články odjinud