Evropský trh není pro výrobce mobilů slepicí, která by snášela zlatá vejce. Tedy aspoň co do objemu prodejů určitě ne. V letošním prvním kvartálu se v evropských zemích prodalo celkem 49 milionů chytrých telefonů, což je vůbec nejméně za posledních deset let. Uvedla to analytická společnost Counterpoint Research.
Meziročně se jedná o 12% pokles. Na vině je vícero faktorů navazujících tradičně na pandemii covidu-19, následné výpadky v dodavatelských řetězcích, „okořeněné“ současnou geopolitickou situací související s válkou na Ukrajině. Analytici stran Evropy nehýří optimismem ani do budoucna. Kvůli rostoucí inflaci v celém regionu a omezení zbytných výdajů se prodeje smartphonů v Evropě nijak závratně zvedat nemají.

Top 5 výrobců smartphonů podle tržního podílu distribuce na evropském trhu | Zdroj: Counterpoint Research
Jsou zde ale značky, které dokázaly z turbulentního vývoje na evropském trhu vytěžit, nebo si minimálně zásadně nepohoršily. Přitom to byly Samsung a Apple, které se po obsazení Ukrajiny ruskou armádou samy stáhly z ruského trhu a vlastně se tak připravily o část tržeb. Přesto si v regionu udržely přední místa a významný tržní podíl 35 %, respektive 25 %.
Jedinou značkou z první pětky, která „probořila“ všeobecný pokles svým růstem, bylo i v Česku úspěšné Realme. Na evropském trhu meziročně vyrostlo o dvě třetiny a bere si 4 % z tržního koláče. Naopak jako by se na úkor právě Realme přestalo dařit dříve podobně úspěšnému Xiaomi, které 5 procentních bodů ztratilo. Zhruba na svém se drží Oppo, které udrželo čtvrtou pozici v rámci první pětky.