V krizi si pomáháme. Češi loni poslali dárcovské SMS za 56 milionů, o třetinu víc než před covidem

Koronavirový rok 2020 přinesl v Česku zvýšenou vlnu solidarity a ochoty pomáhat. Důkazem je údaj o počtu odeslaných dárcovských SMS (tzv. DMS), které patří mezi jednu z nejoblíbenějších forem finanční pomoci. V loňském roce odeslali dárci téměř 970 tisíc DMS v celkové hodnotě přes 56 milionů korun, což je o 40 % vyšší částka než v roce 2019.

Nejzasílanějším typem dárcovské SMS byla ta v hodnotě 30 Kč, ale jen s nepatrným rozdílem následuje DMS za 90 Kč. Větší podíl tvořily jednorázové DMS, kterých bylo 62 %, oproti 38 % trvalých DMS, které se posílají automaticky znovu například každý měsíc.

Klepněte pro větší obrázek
Vývoj výnosů dárcovských sbírek a počtu odeslaných DMS | Zdroj: Fórum dárců

Transparentnost a profesionalitu sbírek pořádaných přes DMS hlídá Fórum dárců. V loňském roce iniciovalo vznik Aliance odpovědných pořadatelů veřejných sbírek, do níž mohou dárcovské organizace dobrovolně vstoupit a zavázat se tak k dodržování etických principů ještě nad rámec zákona o veřejných sbírkách.

Mezi nejúspěšnější DMS sbírky loňského roku patřily např. Adventní koncerty České televize, jejichž výtěžek přesáhl 18 mil. korun, pořad Pomozte dětem!, jenž ve výsledku získal o 1,8 mil. Kč více vybraných financí pro neziskovou organizaci. Nárůst DMS zaznamenal i pořad Světlo pro Světlušku, které dárci přispěli o 24 % více, a Ceny Paměti národa, kde byl výnos z finančních darů dokonce o 71 % vyšší než v roce 2019.

Váš názor Další článek: Studie ukazuje, že Android uchovává o uživatelích 20× více dat než iOS. Google nesouhlasí

Témata článku: , , , , , , Česká republika, Krize, Covid, Organizace, Dodržování, Dárce, Výtěžek, Fórum dárců, Transparentnost, Česká televize, Finanční pomoc, Dar