V tomto zařízení byste iOS určitě nečekali. Má součástky z iPhonu a natočilo akční záběry pro film F1 | Ilustrace: AI Perplexity

Ilustrace: AI Perplexity

V tomto zařízení byste iOS určitě nečekali. Má součástky z iPhonu a natočilo akční záběry pro film F1

  • Mobilní výrobci chtějí, aby filmaři natáčeli jejich telefony
  • Jenže zůstává profesionální výbava i dodatečné úpravy ve studiu
  • Apple využil k natáčení akčních scén kameru s iOS složenou ze součástek iPhonu

Už za pár dní přijde do kin film F1: The Movie, který vznikl pod taktovkou filmových studií Apple Studios. Jeho součástí jsou i akční scény natočené přímo z kokpitu formule, na které nebylo možné použít tradiční filmové kamery, akční kamery GoPro ani stávající kamery snímající jezdce v kokpitu. Kvůli nedostatečnému rozlišení a nekompatibilním barevným prostorům a kodekům musel Apple vytvořit nové záznamové zařízení složené z komponent iPhonů, v němž běží systém iOS.

Klepněte pro větší obrázek
V tomto zařízení byste rozhodně nečekali systém iOS. Je to trochu jinak vypadající „iPhone“. Nemá sice displej (nahradil jej iPad připojený přes USB-C), zato však obsahuje foťák, procesor i baterii z klasického iPhonu. Zřejmě z modelu iPhone 15 Pro

Na první pohled se jedná o zařízení, které rozhodně nevypadá jako iPhone. Kvůli aerodynamice muselo výrazně připomínat stávající kamery, uvnitř je to však úplně jiné zařízení. Jeho středobodem je fotočip z iPhonu a procesor řady A, Apple však není zcela konkrétní ohledně specifikací. Při pohledu na to, že bylo toto zařízení použito při natáčení záznamů skutečných závodů Formule 1 v letech 2023 a 2024, je pravděpodobné, že se o výpočetní výkon stará procesor Apple A17 Pro, o záznam pak 48Mpx hlavní fotoaparát z iPhonu 15 Pro.

Komponenty z iPhonů se osvědčily

Komplet obsahoval i baterii z iPhonu a neutrální filtr, který omezuje světlo vstupující do objektivu. To při střihu filmu umožnilo větší kontrolu nad expozicí. Kamera musela projít detailním testováním, aby odolala extrémním nárazům, vibracím a teplotě a podle všeho ve svých parametrech překonala i požadavky Formule 1. Třeba i s ohledem na hmotnost.

Uvnitř zařízení běžel systém iOS s upraveným firmwarem pro fotoaparát. Videa byla ukládána v záznamu ProRes (LOG), a protože kamera neměla žádné možnosti bezdrátové konektivity, veškerá nastavení probíhala na iPadu při přímém propojení přes USB-C kabel. Touto formou se nastavovala snímkovací frekvence nebo se například korigovalo vyvážení bílé.

Klepněte pro větší obrázek
K nastavení „iPhone kamery“ sloužil iPad

Podle zdrojů nasazení tohoto modelu u monopostů Formule 1 pomohlo přinést na svět, nejen samotný LOG záznam videí u iPhonů, ale také podporu systému ACES (Academy Color Encoding System), který používají profesionálové při natáčení filmů. Apple však neuvádí, co s kamerkou bude dělat dále. Určitě by byla škoda tento projekt jen tak zahodit.

Apple v tom není sám

Mobilní značky se dlouhodobě snaží o to, aby jejich telefony (popřípadě zařízení složené ze součástek z telefonů) natočily alespoň krátké filmy. Z poslední doby si můžeme vybavit film Behold, který natočil Samsung Galaxy S23 Ultra, nebo film „Kilian's Game“, který natočila Xperia 1 III a Xperia Pro 5G.

Film Behold (Samsung):

Slovo „natočila" však musíme dát ve všech případech do uvozovek, protože telefon je v případě těchto filmů jen ta nejmenší zaměnitelná část. Samsung u zmíněného filmu zobrazuje ve spodní části upozornění, že scény byly natočeny telefonem, ale za přispění „profesionální výbavy a posléze s editací a střihem v profesionálním softwaru“.

Klepněte pro větší obrázek
20 iPhonů natáčí současně jednu scénu z filmu „28 Years Later“

Apple s natáčením filmů telefony experimentuje dlouhodobě, naposledy bylo při natáčení filmu „28 Years Later“ v některých scénách použito k záznamu až 20 iPhonů najednou.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
V Apple TV+ si můžete už teď pustit trailer k filmu s doprovodnou haptickou odezvou, která vylepší efekty a „akčnost“ videa

Ano, telefony za poslední roky technologicky pokročily a v určitých směrech mohou nahradit tradiční filmové kamery, zvláště tehdy, když na ně není prostor. Na druhou stranu vám nikdo z filmařů neukáže syrové záběry, ale ve velké míře upravené. Prakticky tak nezáleží na tom, jak kvalitní záznam z telefonu vlastně byl, ale jak kvalitní byly přídavné objektivy nebo zkušenosti těch, kteří u záznamu z mobilu věděli, jak jej co nejlépe upravit.

Film Kilian's Game (Sony):

Zdroje a další informace: Wired, Phonearena

Určitě si přečtěte

Články odjinud