Vánoční boj o počet zákazníků vyhrál T-Mobile

Vánoční svátky jsou pro mobilní operátory klíčovým obdobím. Právě ke konci roku zaznamenávají nejvyšší nárusty zákazníků. Víte, jak tomu bylo v loňském roce? Kdo si nejvíce polepšil a komu se tentokrát nezadařilo?
Už z minulého článku, kde jsme hodnotili mobilní operátory podle počtu jejich zákazníků víme, že počet SIM karet překročil celkový počet obyvatel České republiky. V žádném případě ale nemůžeme čekat stagnaci, ba naopak. Od té doby se však u jednotlivých operátorů mnohé změnilo a především vánoční svátky, jako již tradičně, výrazně přimíchaly další tisíce uživatelů.

Co přineslo 4. čtvrtletí roku 2004?

Jedním z tradičních vánočních dárků už se stal mobilní telefon. Toho jsou si mobilní operátoři velice dobře vědomi, a proto se snaží před Vánocemi připravit pro zákazníka co nejvíce akcí. A že jich ani letos nebylo málo jste si jistě všimli i z článků na Mobilmanii. Jako již tradičně operátoři sázeli na zlevněné telefony a zvýhodněné tarify. Rozjel se hlavně Eurotel, který své karty Go rozdával téměř zadarmo a přidali se i další operátoři.

Oskar ztratil

Oskar tento rok se svými vánočními nabídkami příliš neuspěl. Důvodem může být to, že se zaměřil především na klientelu paušálních zákazníků, pro kterou Vánoce tolik neznamenají. Nejvíce zákazníci utrácí za předplacené karty. Získají tak záruku, že když nebude obdarovanému operátor vyhovovat, není problém okamžitě a hlavně bezplatně číslo změnit.

Na předplacenky se tentokrát zaměřil T-Mobile a Eurotel. A možná právě proto skočili v posledním čtvrtletí loňského roku s velice podobnými výsledky: zaznamenali shodný nárůst 0,23 milionu zákazníků. Stíhání T-Mobilu tak na chvilku ustalo a odstup za vedoucím Eurotelem je stejný jako v předchozím období 0,23 milionu uživatelů. Oskar stále na první příčku ztrácí více než 2,76 milionu zákazníků a dá se předpokládat, že v nejbližší době do pořadí příliš nepromluví.

 
Přehled vývoje počtu zákazníků u jednotlivých operátorů v uplynulých čtyřech letech

Celkový počet zákazníků téměř kopíroval situaci z předchozích let. Nárůst asi půl milionu prodaných SIM karet se již pomalu stává jakousi vánoční tradicí, což je přinejmenším zajímavé. Přestože mobilní telefon vlastní dnes prakticky každá domácnost, nové SIM karty se ke konci roku prodávají stále stejným tempem. Celkový počet zákazníků se tedy vyšplhal na 10,78 milionů a pomalu se blíží k další milionové metě.

 
Přehled vývoje celkového počtu zákazníků

Stíhačka T-Mobilu zpomalila

Přestože stíhací jízda T-Mobilu v posledním kvartálu loňského roku trochu stagnovala, v celkovém meziročním nárůstu si nejvíce polepšil právě růžový operátor, který za rok 2004 získal celkem 411 980 nových zákazníků. Pořadí na zbývajících dvou místech je myslím jasné – druhý Eurotel s 376 954 a třetí Oskar s 283 000 novými zákazníky.

 
Graf meziročního nárůstu počtu zákazníků

Pokud bychom vzali čísla z předchozího třetího čtvrtletí, pak si opět nejvíce polepšil T-Mobile. Tentokráte však jen s minimálním náskokem 509 prodaných SIM karet. S 229 980 novými zákazníky zvítězil před Eurotelem. Ten je s 229 471 prodanými SIM kartami na druhém místě. Ještě doplním, že Oskar získal za poslední kvartál loňského roku 82 716 nových zákazníků.

Vycházíme z čísel, která udávají sami mobilní operátoři. Protože Eurotel za třetího čtvrtletí roku 2004 zveřejnil počet zákazníků zaokrouhlený na tisíce, není úplně vyloučeno, že nakonec mohl T-Mobile o pár „kousků“ předstihnout. Podle veřejně dostupných informací je ale první T-Mobile.

 
Počty nových zákazníků za jednotlivá čtvrtletí

Pokud výsledky vyjádříme procenty, T-Mobile si v uplynulém čtvrtletí polepšil o 6 %, Eurotel s Oskarem pak shodně o 5 %.

 
Procentuální vyjádření počtu nových zákazníků

Jsme na tom stejně

I když rozdíly na prvních dvou příčkách jsou minimální, stále vévodí Eurotel s podílem 42,6 %. Za poslední čtvrtletí si ani nepohoršil, ani nepolepšil a zůstal tak na stejné hodnotě jako v předchozím třetím kvartále.

 
Rozdělení podílu na trhu vyjádřené v procentech

O 0,1% stoupnul tržní podíl společnosti T-Mobile, která momentálně drží 40,4% podílu na trhu. Pokud si T-Mobile polepšil, někdo musel o svá procenta přijít. A tím „někdo“ byl poslední zbývající – Oskar, jehož podíl klesnul o 0,1% a ustálil se tak na hodnotě 17%.

 Změna podílů na trhu oproti předchozímu období


Pokud vám nevyhovují flashové grafy, můžete si je prohlédnout všechny najednou v souboru GIF. Nabízíme ke stáhnutí také zdrojový dokument Microsoft Excelu s tabulkami a grafy
Diskuze (20) Další článek: TETRA: kdy se vyplatí vysílačka místo mobilu?

Témata článku: , , , , Zak, T - Mobil, T Mobil, MOBI, Mobil, Počet, Boj, Zákaz, Počet zákazníků,