VDO Dayton PN 4000: vyměníte televizi za navigaci? (test)

Držíme v rukou automobilovou navigaci s DVB-T přijímačem, spoustou multimediálních funkcí a vlastní navigační aplikací. Právě ta vzbuzuje nejvíc otázek. (Video)
Kapitoly článku

Nechejte se navigovat

Po naplánování jednoduché trasy můžeme vyrazit na cesty. V pravé části displeje se objevují schematické značky s následujícím manévrem a vzdáleností k tomuto místu. Nechybí podpora 3D režimu nebo volba orientace mapy, a to na sever nebo ve směru jízdy. Navigace nabízí i dynamickou změnu přiblížení, funguje však trošku odlišně. Nemění měřítko na základě aktuální rychlosti, ale mapu přiblíží zhruba 200 metrů před aktuálním manévrem. Nejde o nejrozumnější řešení. Navigace totiž nepovažuje některá místa na trase za manévry, ačkoli vy ztrácíte za volantem jistotu, zda jet rovně nebo mírně odbočit. Pohled na navigaci vám v takovém případě nepomůže, jelikož je mapa velmi vzdálená a cesty splývají.

Samotná navigace svým chováním v kladném, ani záporném slova smyslu nepřekvapí. Odhad doby příjezdu byl vždy o pár minut nadhodnocený. Oceňuji funkci automatického nalezení objížďky. Dostanete-li se do kolony, nebo na uzavřenou cestu, zvolte objížďku krátkou, středně dlouhou nebo dlouhou podle toho, po kolika kilometrech se chcete vrátit na původní trasu. Noční režim bohužel neznamená inverzní, tmavší barvy, nýbrž pouze nižší intenzitu podsvícení.

Hlasová navigace patří k dobrému nadprůměru. Rozhodně přeskakuje, byť velmi nízkou, laťku iGo My Way Plus a starších. Na TomTom a nejnovější iGo 8 pak trošku ztrácí, ale opravdu jen málo. Hlas má přirozenou intonaci, možná trošku poklidnější než u obou zmiňovaných konkurentů. Některé skládání vět není zcela plynulé, například „použijte – sjezd – z dálnice“. Jde však o drobnosti a vzhledem ke komplikovanosti českého jazyka drobnosti s klidem zametám pod koberec.

Průběh navigace si můžete prohlédnout na videu v první kapitole článku

Televize v navigaci

VDO Dayton PN 4000 je první navigace s integrovaným DVB-T přijímačem dostupná na českém trhu. Možná si říkáte, co je na tom zvláštního? Energie a výpočetní výkon. Standard DVB-T počítá v rádiovém pásmu s přenosovou rychlostí okolo 24 Mbit/s, tedy 3 MB/s. Pro kompresi se používají standardy MPEG-2 a stále častěji i MPEG-4. Problém se skrývá právě ve vysokém datovém toku, jehož zpracování a zejména dekomprese vyžaduje výkonný hardware. Vyrobit jej není problém, nicméně takový čip žádá značnou porci energie a produkuje spoustu zbytkového tepla. Energetická náročnost je mimo jiné jedním z důvodů vzniku standardu DVB-H pro mobilní telefony a přenosná zařízení.

Ještě před časem tedy nebylo myslitelné vměstnat dekodér pro příjem DVB-T do přenosného zařízení. VDO Dayton je pak důkazem neustávajícího technologického pokroku. Při pohledu na něj se nabízí otázka, zda má vůbec mobilní technologie DVB-H význam, a zda dříve, než najde uplatnění, nebudeme mít i v mobilech nefalšované DVB-T. Uznejte sami: akumulátor s kapacitou 2 200 mAh umožní na jedno nabití sledovat celý fotbalový zápas i s komentáři o poločase. Při testu vydržel navigátor přesně hodinu a 52 minut, což je na mobilní zařízení dle mého názoru velmi dobrý výsledek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Bez antény žádná televize

Praktičnost ještě trošku hatí nutnost použít externí anténu. Přímo v balení najdete dvě prutové antény, jednu pro přímé připojení a druhou se stojánkem a kabelem. Bez nich nic nechytnete ani na perfektně pokrytém místě.


Nastavení televizního vysílání • a už to jede

Televize nabízí několik zajímavých nastavení. Příjem zvuku samozřejmě probíhá v režimu stereo, můžete ovlivnit velikost obrazu, aby postavy nebyly rozpláclé při vysílání ve formátu 4:3. Přijímač podporuje titulky a dokonce nabízí plnohodnotný teletext.


Televizní pořady a teletext na displeji přenosné navigace

Jako spolujezdec jsem zkoušel příjem televize v automobilu při jízdě. Výrazné kolísání kvality příjmu však způsobuje neustálé kostičkování a rozpad obrazu. Rodinu nebo děti tedy televizí při jízdě nezabavíte. Nemluvě o mrzkém pokrytí digitálním vysíláním u nás. Za pár let, až digitalizace v naší zemi pokročí, nabude tato funkce na významu.

V rychlosti se ještě podívejme na multimediální funkce navigace. Výrobce přidal přehrávač hudby, který pracuje s ID3 Tagy, umožňuje tvorbu playlistů a některé základní funkce. Dále nechybí jednoduchý prohlížeč obrázků s podporou formátu JPEG, který zobrazí všechny soubory nalezené na paměťové kartě. V menu najdete i videopřehrávač, opět pouze se základními funkcemi. Dlouhou chvíli pomůže zkrátit dvojice her, Blockbuster a klasické Sudoku.


Dvě vestavěné hry

Příslušenství: pouze s pasivní kolébkou

Výrobce přidal k navigátoru držák do automobilu s ohromnou podtlakovou přísavkou. Držák naštěstí neobsahuje prodlužující husí krk, který na nerovnostech obvykle drnčí. Samotný úchyt pak není zcela pohodlný, přístroj se zasouvá na dvojici kolejniček. Při vytahování jsem se často neobešel bez obou rukou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dodávaný držák

Dále v balení najdete napájecí adaptér se standardním DIN konektorem, který ale není tak standardní jako mini USB konektor. Se stejnou koncovkou obdržíte i napáječ do automobilu. Vedle dvou zmiňovaných antén je to vše, postrádám zejména ochranné pouzdro pro přenášení.

Koupit, nebo nechat být?

Navigace Dayton mne zaujala, nejen díky integrovanému DVB-T přijímači. Vlastní navigační aplikace slibovala více dobrodružství, než mírně odlišné navigace se stejnou navigační aplikací. Bohužel právě v tom nejdůležitějším Dayton docela zklamal: v navigaci. Navigace, ve které nemohu ovlivnit trasu průjezdními body? S průměrným pokrytím bodů zájmu? To jsou zápory, které nevyrovná slušná hlasová navigace a kopa multimediálních funkcí v čele s DVB-T přijímačem, jakkoli jde o zajímavou funkci. Ano, já bych přijímač digitálního vysílání v navigátoru chtěl, bohužel však ne v tomto.

Situaci nezlepší ani poměrně vysoká cena přesahující deset tisíc korun. Internetové obchody se navíc hemží dvojicí takřka nerozlišitelných verzí, avšak s výrazným cenovým odstupem Dražší model by měl přitom nabízet navíc pouze Bluetooth pro připojení mobilního telefonu.

Navigační přístroj k testu zapůjčila firma BelTel (www.beltelshop.cz)

Témata článku: , , Dekomprese, Sportoviště, Test, Přímé připojení, Day, Půl třetí, Stavový pruh, Fotbalový zápas, Krátká trasa, Kolejnice, Velká komprese, Placený úsek, Dobrá podpora, Cena přesahující, První navigace, Chodec