VDO Dayton PN 4000: vyměníte televizi za navigaci? (test)

Držíme v rukou automobilovou navigaci s DVB-T přijímačem, spoustou multimediálních funkcí a vlastní navigační aplikací. Právě ta vzbuzuje nejvíc otázek. (Video)
Kapitoly článku

Přenosná navigace Dayton PN 4000 využívá vlastní navigační aplikaci, nespoléhá tedy na uniformní Navigon nebo iGo. O to více nás zajímala, a o to zajímavější budou následující řádky. Nejvíce pozornosti se ale točí okolo vestavěného DVB-T přijímače.

Klíčové vlastnosti

  • rozměrný širokoúhlý displej s rozlišením 480 × 234 bodů
  • třicetikanálový GPS přijímač s výbornou citlivostí
  • vestavěný DVB-T přijímač včetně teletextu
  • poměrně slušná hlasová navigace
  • funkce vyhnutí se zácpě
  • inteligentní klávesnice pro vyhledávání textu
  • dobrá podpora multimédií
  • dvě antény pro příjem DVB-T
  • světelné čidlo pro korekci podsvícení
  • výtečná výdrž na jedno nabití
  • možnost přikoupení dálkového ovládání

Hlavní nedostatky

  • tloušťka a hmotnost přístroje
  • chybí hardwarová tlačítka pro korekci hlasitosti
  • pouze pasivní držák
  • navigace jen mezi dvěma body
  • nemožnost uložení naplánované trasy
  • ve srovnání s mapami TeleAtlasu horší databáze POI
  • velká „komprese“ cest – neplynulost zatáček
  • silnice nižších tříd se objeví až po velkém přiblížení
  • chybí ochranné pouzdro
  • RDS-TMC není ve standardním balení
  • spousta konektorů na těle navigace

Uveďme věci na pravou míru. VDO Dayton není žádný neznámý čínský výrobce. Patří pod koncern Siemens a zabývá se elektronikou pro automobily. Vedle hudebních a multimediálních doplňků míří i na stále atraktivnější trh s automobilovou navigací. Na rozdíl on některých prémiových značek na trhu se může pochlubit širší nabídkou. Vedle oblíbených přenosných navigátorů najdete v nabídce i autorádia nebo vestavěné navigační přístroje.

Navigaci VDO Dayton PN 4000 si můžete prohlédnout na videu:

S větší tloušťkou

Již při prvním setkání přístroj překvapí vyšší hmotností a především tloušťkou. Příčinu bych hledal především v DVB-T přijímači, který musí být vybaven velmi výkonným procesorem. Při sledování televize se přístroj výrazně zahřívá, ostatně všimněte si výrazného žebrování s průduchy v zadní části. Rozměry z čelního pohledu pak nepřesahují zažité zvyklosti. Čelní stranu v kombinaci stříbrné a lesklé černé doplňuje matně černý povrch v části zadní. Pouze černé navigátory mi přijdou praktičtější, odrážejí méně světla v čelním skle. Nicméně jde o detail, podle něhož bych se při koupi nerozhodoval.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
VDO Dayton PN 4000 je trochu tlustší

V levém horním rohu se nachází piktogram zapínacích tlačítek. Prozařuje jej oranžová nebo zelená dioda, a to podle stavu akumulátoru. Tlačítko pro zapnutí je pak dobře dostupné na horní hraně. Ostatní hardwarové ovladače však budete hledat marně, veškerá další interakce s navigací pak probíhá prostřednictvím dotekového displeje. Pod matným povrchem eliminujícím odlesky okolí se skrývá rozlišení 480 × 234 bodů. Spokojen jsem i s rozsahem podsvícení, kdy zejména nejnižší intenzita zbytečně netahá oči při jízdě v noci. Korekci jasu můžete také nechat na automatice řídící se světločivným čidlem.

Posázena konektory

Navigace je doslova posázena nejrůznějšími konektory, pro jejich sečtení potřebujete sedm prstů. Na spodní hraně jsou dva: standardní mini-USB konektor slouží k dobíjení (i z USB) a synchronizaci. Konektor uprostřed využívá aktivní kolébka do automobilu. Do levého spodního rohu připojíte pomocí standardního 3,5 mm jacku svá sluchátka, a v protilehlém rohu se nachází standardní DIN konektor pro běžný síťový adaptér. Na zadní straně se pod gumovými záslepkami nachází dva konektory pro připojení prutových antén DVB-T přijímače a jeden konektor pro externí anténu GPS přijímače. Přitom napájecí DIN konektor je zcela zbytečný, dobíjení přes mini-USB by zcela postačilo.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
S konektory to VDO Dayton trošku přehnal

Na levé hraně se dále nachází slot pro paměťové karty SD/MMC. Přístroj nabízí pouze 64 MB Flash ROM, mapové podklady 39 zemí, tedy kompletní Evropu, obdržíte na paměťové kartě. Je to trošku nepraktické řešení, zvláště vzhledem k multimediální orientaci přístroje. Za zmínku stojí také výsuvný podpěrný stojánek ve spodní části zadní strany. Díky němu může navigátor stát na stole, třeba při sledování televize.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Slot pro kartu • stojánek pro postavení přístroje na hranu

Luxusní výdrž

Po hardwarové stránce zajišťuje funkčnost procesor blíže nespecifikovaného výrobce s neobvyklou frekvencí 372 MHz. Po softwarové stránce pak přístroj řídí jádro WinCE 5.0. To znamená třeba okamžitý start přístroje přesně tam, kde jste jej vypnuli. Také o výrobci třicetikanálového GPS přijímače se technická specifikace nezmiňuje. Nicméně nejde o žádné ořezávátko, i uprostřed místnosti chytá bezpečně tři až čtyři satelity. Také start navigace po rozjezdu automobilu trvá pouze pár desítek sekund, podle volnosti výhledu na oblohu. Ať je tedy výrobce jakýkoli, přijímač snese srovnání se Sirf Star III nebo MediaTek, a jsem spokojen.

Někteří prodejci uvádějí ve specifikaci mylnou kapacitu integrovaného Li-Ion akumulátoru. Místo 4 000 mAh vidím po sejmutí krytu štítek hovořící o 2 200 mAh. To také potvrzuje oficiální specifikace. Ve srovnání s kapacitou běžných navigací jde i o dvojnásobek, což se velmi příznivě projevuje ve výdrži na jedno nabití. Zatímco některé navigace nevydrží ani dvě hodiny, Dayton se v reálném provozu dostane až k hranici pěti hodin. O výdrži se ještě zmíním v souvislosti s DVB-T přijímačem.

Klepněte pro větší obrázek 
Baterie prozrazuje skutečnou kapacitu


Článek pokračuje v další kapitole: prostředí, ovládání, mapy, trasa

Témata článku: , , Krátká trasa, Test, Kolejnice, Půl třetí, Chodec, Přímé připojení, První navigace, Cena přesahující, Day, Dobrá podpora, Sportoviště, Fotbalový zápas, Velká komprese, Placený úsek, Stavový pruh, Dekomprese