České dráhy jako jeden ze tří tuzemských železničních dopravců využil státem vypsanou dotační výzvu pro opatření vylepšující propustnost mobilního signálu do interiéru vlaků. Výzva zahrnovala jak instalaci 5G opakovačů, které pomáhají rozvést signál rovnoměrně do celé soupravy vlaku, tak také technologické úpravy oken vagonů, které mají v menší míře bránit prostupu elektromagnetických vln.
Dráhy oznámily vypsání veřejné zakázky na dodavatele, který zajistí laserovou úpravu oken ve více než 200 jednotlivých drážních vozech, která usnadní průnik signálu dovnitř vlaku při zachování tepelných a těsnicích vlastností skla. Zakázka počítá s možností této úpravy až na 233 kolejových vozech řad, které se využívají ve vlacích na přeshraničních linkách a na hlavních tuzemských železničních koridorech. Náklady na úpravu mohou dosáhnout až 33 milionů korun.
Typy vagonů, které čeká úprava skel:
26× Bmz245
38× Bmz232
15× Bmz241
18× ARmpee829
6× ARmpee832
62× Bdpee231
38× Bdmpee233
10× Apee139
11× Ampz143
9× Ampz146
Zdroj: ČD, nákresy: vagonWEB, Alan Butschek
Laserová úprava oken využívá laser k narušení kovové vrstvy v oknech, kdy místo jednotného pokoveného filmu mají tato okna síťovou strukturu, která zachovává tepelné vlastnosti, přičemž jí ale lépe proniká signál z vnějšku. „Tato technologie není cestujícím neznámá, takto upravená okna znají ze souprav InterJet a mají je i nové vlaky ComfortJet,“ připomíná generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Modernizace probíhá i u Wi-Fi sítí
Kromě zlepšení dostupnosti signálu České dráhy průběžně vylepšují službu palubních Wi-Fi sítí. Aktuálně je v realizaci velká obměna již morálně zastaralých Wi-Fi routerů první generace v celkem 195 vozidlech, z toho se jedná o 131 rychlíkových vozů, 3 řídicí vozy a 12 patrových vozů Pražské integrované dopravy a o 49 vozů v 7 jednotkách Railjet.
Mezi rychlíkovými vozy se jedná o řady Apee, Bdmpee, Ampz, Bhmpz, Bdmpz a Bmz241 a Bmz245, které České dráhy nasazují především na vlaky EuroCity a InterCity Berliner, Metropolitan, Jižní expres, Západní expres, Bavorský expres a dále na rychlíky Berounka nebo Slovácký expres.
Nové Wi-Fi routery instalované do vlaků využívají veřejné datové mobilní sítě na frekvencích od 700 po 2600 MHz a všechny tři dostupné operátorské sítě, tzv. bonding. Technologie bude nově schopná využívat i sítě 5G. Kromě České republiky je Wi-Fi připravena pro provoz také v Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku a v Německu.