Oživeno 5. dubna 2025 | České dráhy podepsaly smlouvu na laserovou úpravu oken pro snazší průchod mobilního signálu ve více než 200 jednotlivých drážních vozech, kterou pro národního dopravce zajistí na základě veřejné zakázky společnost AGC Glass Europe. Úpravy by měly být hotovy do konce letošního roku a vyjdou na 29 milionů korun. České dráhy pro financování této technologické modernizace využijí prostředky získané v rámci dotačního titulu Českého telekomunikačního úřadu.

„Technologii speciálně propustných oken, která byla doposud výsadou nejmodernějších souprav pro dálkovou dopravu InterJet a ComfortJet, nyní rozšíříme i do dalších více než dvou stovek vozidel, která nasazujeme na hlavních tratích. Díky tomu se cestující mohou těšit na výrazně stabilnější mobilní signál i datové pokrytí, což jim ještě více zpříjemní cestování vlakem,“ říká generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Laserová úprava oken využívá laser k narušení kovové vrstvy v oknech, kdy místo jednotného pokoveného filmu mají tato okna síťovou strukturu, která zachovává tepelné vlastnosti, přičemž jí ale lépe proniká signál z vnějšku. Kromě zlepšení dostupnosti signálu díky upraveným oknům dráhy také instalují technologii 5G opakovačů mobilního signálu (tzv. repeaterů) do svých vozidel. Ve všech jednotkách Railjet je technologie instalována a nyní dochází k jejímu postupnému spouštění.
Co je opakovač (repeater)
Opakovač je technické zařízení schopné přenášet signál mobilních operátorů do vlaku, respektive jednotlivých vagónů, a výstupní výkon signálu případně zesílit. Eliminuje se tak útlum signálu způsobený vozovou skříní. Míra zesílení se dynamicky nastavuje podle aktuálního pokrytí. Samozřejmostí je alokace výstupního výkonu jednotlivým operátorům bez rozdílu.
Celé řešení sestává z externí širokopásmové antény podporující přenos GPS informací, samotného opakovače, útlumového filtru GSM-R pro zajištění bezproblémového provozu zabezpečovacího systému na železnici (GSM-R / ETCS) a interní infrastruktury na palubě vlaku zajišťující distribuci signálu.
Zdroj: České dráhy
Ve 200 vagonech Českých drah se zlepší příjem mobilního signálu. Dopravce vymění i Wi-Fi routery
Původní článek z 23. září 2024 | České dráhy jako jeden ze tří tuzemských železničních dopravců využil státem vypsanou dotační výzvu pro opatření vylepšující propustnost mobilního signálu do interiéru vlaků. Výzva zahrnovala jak instalaci 5G opakovačů, které pomáhají rozvést signál rovnoměrně do celé soupravy vlaku, tak také technologické úpravy oken vagonů, které mají v menší míře bránit prostupu elektromagnetických vln.
Dráhy oznámily vypsání veřejné zakázky na dodavatele, který zajistí laserovou úpravu oken ve více než 200 jednotlivých drážních vozech, která usnadní průnik signálu dovnitř vlaku při zachování tepelných a těsnicích vlastností skla. Zakázka počítá s možností této úpravy až na 233 kolejových vozech řad, které se využívají ve vlacích na přeshraničních linkách a na hlavních tuzemských železničních koridorech. Náklady na úpravu mohou dosáhnout až 33 milionů korun.
Typy vagonů, které čeká úprava skel:
26× Bmz245

38× Bmz232

15× Bmz241

18× ARmpee829

6× ARmpee832

62× Bdpee231

38× Bdmpee233

10× Apee139

11× Ampz143

9× Ampz146

Zdroj: ČD, nákresy: vagonWEB, Alan Butschek
Laserová úprava oken využívá laser k narušení kovové vrstvy v oknech, kdy místo jednotného pokoveného filmu mají tato okna síťovou strukturu, která zachovává tepelné vlastnosti, přičemž jí ale lépe proniká signál z vnějšku. „Tato technologie není cestujícím neznámá, takto upravená okna znají ze souprav InterJet a mají je i nové vlaky ComfortJet,“ připomíná generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Modernizace probíhá i u Wi-Fi sítí
Kromě zlepšení dostupnosti signálu České dráhy průběžně vylepšují službu palubních Wi-Fi sítí. Aktuálně je v realizaci velká obměna již morálně zastaralých Wi-Fi routerů první generace v celkem 195 vozidlech, z toho se jedná o 131 rychlíkových vozů, 3 řídicí vozy a 12 patrových vozů Pražské integrované dopravy a o 49 vozů v 7 jednotkách Railjet.
Mezi rychlíkovými vozy se jedná o řady Apee, Bdmpee, Ampz, Bhmpz, Bdmpz a Bmz241 a Bmz245, které České dráhy nasazují především na vlaky EuroCity a InterCity Berliner, Metropolitan, Jižní expres, Západní expres, Bavorský expres a dále na rychlíky Berounka nebo Slovácký expres.
Nové Wi-Fi routery instalované do vlaků využívají veřejné datové mobilní sítě na frekvencích od 700 po 2600 MHz a všechny tři dostupné operátorské sítě, tzv. bonding. Technologie bude nově schopná využívat i sítě 5G. Kromě České republiky je Wi-Fi připravena pro provoz také v Rakousku, na Slovensku, v Maďarsku a v Německu.