Nadějné vyhlídky do dalších měsíců mají zejména LG a Samsung, ale i Nokia. Motorola a Sony Ericsson zvolna snižují ztrátu.
Podle výsledků prvních tří výrobců na světovém trhu mobilů v posledním čtvrtletí se zdá, že krize mobilů mírně polevila. Druhé čtvrtletí roku nikdy neznamenalo žádný rapidní vzestup počtů prodaných mobilů - takový se může objevit až po polovině roku, kdy se začíná prodávat řada novinek, a hlavně koncem roku před Vánoci. O to překvapivější je, že právě ve druhém čtvrtletí si letos Nokia, Samsung a LG velmi výrazně polepšili oproti čtvrtletí prvnímu, jak dokládá následující graf. LG dokonce zaznamenalo nejlepší čtvrtletí ve své historii. Ve srovnání s prvním kvartálem, kdy si všichni výrobci pohoršili jak oproti konci loňského roku, tak meziročně, je to velký úspěch.
Vývoj absolutních počtů prodaných mobilů (v mil. kusů) po čtvrtletích za devět let
Je ale nutné poznamenat, že vzestup vyniká hlavně díky tomu, že první kvartál byl opravdu špatný a vzhledem k meziročním přírůstkům šlo o historicky vůbec nejhorší čtvrtletí. Vzestup v posledních měsících tedy znamená jen to, že tentokrát už to nebylo tak hrozné, ale vyhráno ještě není. V uplynulém kvartálu se celosvětově prodalo 273 milionů mobilních telefonů, což znamená oproti loňským 297 milionům osmiprocentní propad. V prvním čtvrtletí tento propad činil třináct procent.
Vývoj meziročních přírůstků prodaných telefonů za čtvrtletí
Pokud jde o tržní podíl, Nokia si o několik desetinek pohoršila, Samsung naopak polepšil. LG poprvé překonalo hranici 10 %, a to s rezervou. Naopak Sony Ericsson, který o této hranici kdysi také snil, se od ní opět vzdálil a podruhé za sebou kouká na záda Motorole. Oba výrobci si však mohou podat ruce - jejich díly koláče jsou už tak malé, že se do nich sotva vejdou naše popisky, a pokud v jejich čtvrtletních zprávách chcete najít náznaky zlepšení, musíte opravdu dobře hledat. Tímhle tempem se za chvíli mohou stát součástí skupiny "ostatních", které zatím vévodí severoameričtí výrobci Blackberry a Apple v tomto pořadí. Apple si v uplynulém čtvrtletí meziročně hodně polepšil, ovšem loni u něj druhé čtvrtletí bylo značně nezajímavé, zatímco letos začal prodávat nový iPhone 3GS. Na trhu má podíl 1,9 %.
Podíl výrobců na počtu prodaných telefonů za druhé čtvrtletí 2009
Nokia
Statistiky mluvící o propadu zisku o 50 % sice na první pohled působí jako alarm, ale vzhledem k tomu, že jiné firmy (ať už z mobilního trhu nebo z jiných odvětví) řeší během krize spíše propady ze zisku do ztráty, které ani nejdou procenty vyjádřit, je snížení zisků vlastně docela dobrá zpráva. Úplně špatný není ani 15% propad počtu prodaných Nokií a pokud jsme výše mluvili o nízkém propadu celého trhu mobilů, pro další čtvrtletí již Nokia nevylučuje mírný vzestup. Dobře se dařilo smartphonům Nokia - meziročně se jich prodalo o 10 % víc. Nečekaná je zpráva o tom, že smartphony Eseries se ve druhém čtvrtletí prodávaly lépe než Nseries. To se stalo vůbec poprvé (ještě začátkem roku se prodávaly v poměru 3:5). Největší vliv na to zřejmě měla nová E75 s výsuvnou QWERTY klávesnicí.
| Q2 2006 | nárůst | Q2 2007 | nárůst | Q2 2008 | nárůst | Q2 2009 |
prodané mobily (v mil. ks) | 78,4 | +29% | 100,8 | +21% | 122 | -15% | 103,2 |
tržby (v mil. EUR) | 8 049 | +14% | 9 163 | -1% | 9 090 | -28% | 6 586 |
provozní zisk (v mil. EUR) | 1 220 | | 1 779 | | 1 565 | | 763 |
Samsung
V počtech prodaných mobilů si Samsung polepšil o velmi slušných 14 %. Vliv na to měly jak mladé trhy, kde se dařilo levným úzkým stylovkám s foťáky, tak i rozvinuté země, kde zase táhly dotykové mobily a telefony s QWERTY klávesnicí (ve Spojených státech). Pokračující růst mají zajistit hlavně dotykovky Jet, Omnia 2 s Windows Mobile, i7500 s Androidem a levný S5230 Star. Jakoby se ale Samsung bál, že i na něj dolehne krize, a nedává si vysoké cíle. V dalším čtvrtletí se prý spokojí i s 5% růstem a na konci roku mu bude stačit 200 milionů prodaných telefonů (stejný cíl jako loni), přestože za první polovinu roku jich už prodal přes 98 milionů a ta druhá bývá mnohem plodnější.
| Q2 2006 | nárůst | Q2 2007 | nárůst | Q2 2008 | nárůst | Q2 2009 |
prodané mobily (v mil. ks) | 25,1 | +49% | 37,4 | +22% | 45,7 | +14% | 52,3 |
tržby (v mld. KRW*) | 4 040 | +5% | 4 230 | +28% | 5 420 | +28% | 6 940 |
provozní zisk (v mld. KRW*) | 410 | | 370 | | 790 | | 570 |
* aktuální kurz: 1 000 KRW ~ 0,577 EUR
LG
V LG si mohou blahopřát, v tomto čtvrtletí "zvítězili". Uzmuli dva procentní body ostatním výrobcům a poprvé překonali hranici 10 % na mobilním trhu. Máme jedno vysvětlení - LG Arena. Výrobce neudává, kolik kusů konkrétně tohoto modelu prodal, ale svůj úspěch zdůvodňuje hlavně startem prodeje několika novinek. Kromě Areny tak jako strůjci triumfu připadají v úvahu ještě QWERTY modely enV a enV3 prodávané v USA. Zvedly se i tržby, ale profit zůstal i přes škrty v nákladech beze změny. Může za to i slabší korejský won, v přepočtu na eura podle loňského a letošního kurzu je růst tržeb nižší (16 %).
| Q2 2006 | nárůst | Q2 2007 | nárůst | Q2 2008 | nárůst | Q2 2009 |
prodané mobily (v mil. ks) | 15,3 | +25% | 19,1 | +45% | 27,7 | +8% | 29,8 |
tržby (v mld. KRW*) | 2 134 | +27% | 2 709 | +39% | 3 754 | +30% | 4 877 |
provozní zisk (v mld. KRW*) | -15 | | 313 | | 541 | | 538 |
* aktuální kurz: 1 000 KRW ~ 0,577 EUR
Motorola
50% poklesy prodejů a tržeb se Motorole stále nedaří zastavit, ale začala se dostávat ze ztráty. Ta pořád činí přes 250 milionů amerických dolarů, ale už má naštěstí daleko k miliardě, kterou atakovala ještě nedávno. Výrobci mělo podle vlastních slov prospět uvedení několika novinek na americkém trhu, zejména modelu Karma QA1 s QWERTY klávesnicí a rychlým přístupem ke službám Facebook a MySpace. Hodně si Motorola slibuje od smartphonů, které chystá na konec roku, a také od připravované nabídky telefonů pro rok 2010, která by ji snad měla konečně znovu nastartovat.
| Q2 2006 | nárůst | Q2 2007 | nárůst | Q2 2008 | nárůst | Q2 2009 |
prodané mobily (v mil. ks) | 51,9 | -32% | 35,5 | -21% | 28,1 | -47% | 14,8 |
tržby (v mil. USD*) | 7 140 | -40% | 4 273 | -22% | 3 334 | -45% | 1 829 |
provozní zisk (v mil. USD*) | 804 | | -332 | | -346 | | -253 |
* aktuální kurz: 1 USD ~ 0,711 EUR
Sony Ericsson
I Sony Ericssonu se podařilo trochu snížit ztrátu ve srovnání s několika předchozími kvartály. Přesto ale uplynulé čtvrtletí bylo pro výrobce náročné, což očekával. Nepředpokládá, že by se z problémů dostal už letos. Nadále probíhá úsporný program, který má ušetřit dohromady 880 milionů eur a už stál místo 2 350 zaměstnanců. Plný efekt tohoto plánu na finanční výsledky výrobce se má ukázat až v polovině příštího roku. Pokud jde o prodeje, Sony Ericsson se spoléhá hlavně na novou skupinu mobilů Entertainment. Doufá, že mu pomohou uhájit alespoň hranici 5% podílu nad trhu. Varováním výrobci budiž fakt, že po celou dobu jeho existence se pohyboval nad touto hranicí, nebo nejhůř těsně kolem ní.
| Q2 2006 | nárůst | Q2 2007 | nárůst | Q2 2008 | nárůst | Q2 2009 |
prodané mobily (v mil. ks) | 15,7 | +59% | 24,9 | -2% | 24,4 | -43% | 13,8 |
tržby (v mil. EUR) | 2 272 | +37% | 3 112 | -9% | 2 820 | -40% | 1 684 |
provozní zisk (v mil. EUR) | 143 | | 315 | | -2 | | -274 |
Tržní podíl Samsungu už více než rok zvolna roste, zhruba stejným tempem jako podíl Nokie klesá. Přesně rok si po čtvrtletích polepšuje i LG, naopak Sony Ericsson se stejnou dobu propadá. Motorola ztrácí procentní body nepřetržitě už třetím rokem. Všechny tyto trendy odráží následující graf a odpovídá jim i výše uvedený koláč, tedy aktuální stav.
Vývoj tržních podílů výrobců mobilů po čtvrtletích za posledních devět let